Από την έντυπη έκδοση
Την πεποίθησή τους ότι ο συνδυασμός της παρακαταθήκης που αφήνει η ναυτιλιακή κοινότητα στη νέα γενιά με το πάντρεμα της παράδοσης και των σύγχρονων μορφών διαχείρισης και την «επένδυση» στο ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί τη βάση για να διατηρήσει η ελληνική ναυτιλία και στο μέλλον την πρωτοπορία της εξέφρασαν την περασμένη Πέμπτη, στο 3ο ναυτιλιακό συνέδριο της «Ν», πέντε νέοι άνθρωποι που υπηρετούν τη βιομηχανία.
Στην τέταρτη και τελευταία ενότητα του συνεδρίου που είχε ως θέμα «Η ηγέτις της παγκόσμιας ναυτιλίας – Το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει», τον λόγο έλαβαν οι κυρίες Κατερίνα Μποδούρογλου της Allseas Marine S.A. και Μιλένα Παππά, Director of S&P / Projects Manager / Investor Relations Manager της Starbulk Carriers Corp, καθώς και οι κ.κ. Νικόλαος Βενιάμης, διευθύνων σύμβουλος της Starboard Shipping and Trading και Director της Golden Union, Γεώργιος Δερμάτης, Director της Intermodal, και Γιάννης Δράγνης, CEO της Goldenport, με συντονιστή τον κ. Λάμπρο Καραγεώργο, δημοσιογράφο της «Ναυτεμπορικής».
Πρώτος μίλησε ο κ. Γιάννης Δράγνης, ο οποίος αναφέρθηκε στα δύο συγκριτικά πλεονεκτήματα της ελληνικής ναυτιλίας, ανθρώπινο δυναμικό και επενδύσεις, ως προϋπόθεση για τη διατήρηση της πρωτοκαθεδρίας σε παγκόσμιο επίπεδο και στο μέλλον. Όσον αφορά τους κινδύνους, εστίασε στην Κίνα, η οποία, όπως είπε, λόγω του μεγέθους που έχει και των επενδύσεων που έκανε και συνεχίζει να κάνει στο one bel one zone, είναι πιθανό να βρεθεί στο μέλλον απέναντι στην Ελλάδα.
«Το ανθρώπινο δυναμικό θεωρώ ότι αποτελεί το συγκριτικό πλεονέκτημα της ναυτιλίας μας σε σύγκριση με άλλες χώρες», σημείωσε ο κ. Δράγνης.
Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη επενδύσεων σε πολλούς τομείς πλοίων, αφού, όπως είπε, όταν μια εταιρεία είναι αποκλειστικά σε έναν κλάδο μπορεί να έχει μεγαλύτερες δυσκολίες, όταν η αγορά βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Τον ίδιο σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και η επένδυση σε νέες τεχνολογίες, που βοηθά το management να λαμβάνει τις σωστές αποφάσεις.
Από την πλευρά του ο κ. Νικόλαος Βενιάμης αναφέρθηκε στις αρνητικές συνθήκες που επικρατούν διεθνώς για τη ναυτιλία, τόνισε ωστόσο ότι η ελληνική ναυτιλία έχει μέχρι τώρα ανταποκριθεί με επιτυχία στις προκλήσεις.
Σημείωσε επίσης ότι τα μικρά και ευέλικτα οργανωτικά εταιρικά σχήματα βοηθούν στην ταχύτερη και αποτελεσματικότερη λήψη αποφάσεων, εφόσον όμως υπάρχει και η ανάλογη τεχνογνωσία και το σχετικό επιχειρηματικό ήθος, ενώ σημείωσε ότι το πλοίο δεν είναι απλά μια επένδυση, αλλά τρόπος ζωής. Τόνισε ακόμα ότι το μοντέλο της οικογενειακής διοίκησης σε μια ναυτιλιακή εταιρεία δεν είναι απαρχαιωμένο, αρκεί να μπορεί να εξελίσσεται και να προσαρμόζεται στις συνθήκες.
Ειδικότερα, υπογράμμισε ότι «η ελληνική ναυτιλία αποδεικνύει έμπρακτα, με τις υψηλές επιδόσεις της, τις αρετές, τα πλεονεκτήματα και τον δυναμισμό του επιχειρηματικού πνεύματος και του παραδοσιακού επιχειρηματικού προτύπου διαχείρισης που ακολουθούμε».
Ο κ. Βενιάμης κατέληξε στέλνοντας σαφές μήνυμα αισιοδοξίας, αφού τόνισε: «Η διαχρονικά επιτυχής πορεία του μοντέλου της ελληνικής οικογενειακής ναυτιλιακής επιχείρησης αποτελεί εχέγγυο για εμάς τους νέους που το έχουμε υιοθετήσει και προσπαθούμε να το εξελίσσουμε περαιτέρω για να συνεχίσουμε να αντιμετωπίζουμε τις συνεχείς προκλήσεις του κλάδου. Αλλά έχουμε και εμείς με τη σειρά μας το ηθικό χρέος να το μεταδώσουμε στην επόμενη γενιά».
Η κα Κατερίνα Μποδούρογλου ανέφερε ότι η σχέση της ελληνικής ναυτιλίας με τον πολίτη έχει αρχίσει να βελτιώνεται, διότι ο πολίτης αντιλαμβάνεται ότι σε εποχές κρίσης οι οικονομικοί κλάδοι που δοκιμάζονται θα πρέπει να ακολουθήσουν το παράδειγμα της ναυτιλίας. Πρόσθεσε επίσης ότι σε αρκετές περιπτώσεις η ναυτιλιακή κοινότητα συμβάλλει με σημαντικές πρωτοβουλίες της στην κοινωνία, αλλά κάποιες φορές αυτό δεν δημοσιοποιείται.
Η προσφορά από την πλευρά της ναυτιλίας δεν θα πρέπει να παραμένει σε εταιρικό επίπεδο, αλλά να αναπτυχθεί σε επίπεδο βιομηχανίας. Στο πλαίσιο αυτό, η κα Μποδούρογλου θεωρεί ως πολύ θετική εξέλιξη την ίδρυση της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ (Εταιρεία Κοινωνικής Προσφοράς Ελληνικού Εφοπλισμού) από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Η ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ θα ασχολείται αποκλειστικά με φιλανθρωπικά ζητήματα, σημείωσε, και εξέφρασε την πεποίθησή της ότι θα ενισχύσει τις σχέσεις της ελληνικής κοινωνίας με τη ναυτιλία.
Για τα κριτήρια κατά την αγορά ενός πλοίου, που είναι η ζήτηση για τις υπηρεσίες που μπορεί να προσφέρει, η προσφερόμενη τιμή, η διευκόλυνση που παρέχουν οι τράπεζες και η ευκολία προσαρμογής του πλοίου στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις, μίλησε η κα Μιλένα Παππά.
Όπως είπε, σημασία έχει και η σωστή στόχευση της αγοράς που ο πλοιοκτήτης θέλει να καλύψει και, σε συνάρτηση με αυτό, η επιλογή του κατάλληλου πλοίου, αλλά και η επιλογή της κατάλληλης ηλικίας του πλοίου. Υπογράμμισε επίσης ότι ο κύκλος ζωής των πλοίων έχει μειωθεί, ενώ σημαντικό ρόλο παίζουν και οι απαιτήσεις των πελατών.
Ανέφερε επίσης το γεγονός ότι ο χρόνος μέσα στον οποίο πρέπει να ληφθούν κρίσιμες αποφάσεις έχει μειωθεί πάρα πολύ σε σχέση με παλαιότερα χρόνια, γεγονός που αυξάνει τις απαιτήσεις για προσεκτικές αποφάσεις, αφού η πιθανότητα λάθους αυξάνει.
Έφερε ως παράδειγμα τη διεύρυνση της Διώρυγας του Παναμά που αλλάζει τα δεδομένα στη ζήτηση των πλοίων, άρα και τη στόχευση των ναυπηγείων. Στάθηκε επίσης στις εξελίξεις στη νομοθεσία για τη ναυτιλία που φέρνουν μεγάλες αλλαγές. Για τα ναυτιλιακά καύσιμα υπογράμμισε ότι οι ναυτιλιακές πολύ σύντομα θα πρέπει να αποφασίσουν αν θα επιλέξουν να χρησιμοποιήσουν καύσιμα τύπου MGO ή να επενδύσουν σε scrubber.
Τέλος, ο κ. Γιώργος Δερμάτης είπε ότι είναι σημαντική η σημασία της ποιότητας της παροχής υπηρεσιών στη σύγχρονη ναυτιλία. Σημείωσε ακόμα ότι οι υπηρεσίες που παρέχονται στην παγκόσμια ηγέτιδα δύναμη, την ελληνική ναυτιλία, πρέπει να είναι ανάλογης ποιότητας. Επίσης τόνισε την ανάγκη συγχωνεύσεων στον κλάδο των ναυλομεσιτών.
Υπογράμμισε ότι τα στελέχη της ναυτιλίας, οι Έλληνες, βρίσκονται σε πάρα πολύ υψηλό επίπεδο, με το ανθρώπινο δυναμικό να αποτελεί το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο του κλάδου.
Για τα ελληνικά ναυλομεσιτικά γραφεία ανέφερε ότι από τα 20 της δεκαετίας του ‘80 φτάσαμε σήμερα τα 200. «Αυτή είναι και η μεγαλύτερη παρακαταθήκη για το μέλλον. Και τα περισσότερα ξένα γραφεία θέλουν να αποκτήσουν παρουσία στην ελληνική αγορά, ενώ παράλληλα στηρίζονται ή και διευθύνονται από Έλληνες» επισήμανε.
Υπό την «ομπρέλα» του πρώτου ελληνικού ναυτιλιακού cluster
Το πρώτο ελληνικό ναυτιλιακό cluster (maritimehellas.org) παρουσίασε κατά τη διάρκεια του συνεδρίου της «Ν» ο εκπρόσωπος του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Μιχάλης Σαρλής. Υπογράμμισε ότι έχει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης, εάν «αγκαλιαστεί» από όλους τους φορείς.
Όπως ανέφερε το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά αποφάσισαν στις αρχές του καλοκαιριού του 2016 να προβάλουν με ένα συστηματικό και συντονισμένο τρόπο την Ελληνική Ναυτιλιακή Συστάδα και ανέθεσαν στη μη κερδοσκοπική, θυγατρική του ΝΕΕ εταιρεία ΝΑΥΣ, την οργάνωση αυτής της ιστοσελίδας που στόχο έχει να συμπεριλάβει μέλη όλων των τομέων της ελληνικής ναυτικής και ναυτιλιακής κοινότητας, καθώς και των σχετιζόμενων με αυτήν δραστηριοτήτων. Η δομή και ο σχεδιασμός επελέγησαν με σκοπό να διευκολύνουν τους επισκέπτες. Το ύψος των τελών εγγραφής και των συνδρομών στοχεύουν στην κάλυψη του αρχικού κόστους και της συντήρησής του, ενώ τυχόν επιπλέον έσοδα θα διατεθούν στη ναυτική εκπαίδευση.
Ο Πειραιάς μπορεί και πρέπει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο
Τη συμμετοχή του Δήμου Πειραιά στο υπό διαμόρφωση ναυτιλιακό cluster «maritimehellas.org» ζήτησε από το βήμα του ναυτιλιακού συνεδρίου της «Ν» ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Το περιβάλλον του έντονου διεθνούς ανταγωνισμού μέσα στο οποίο αναπτύσσεται το ναυτιλιακό cluster του Πειραιά, δημιουργεί πιέσεις και ολοένα μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα, διαφοροποίηση υπηρεσιών και προϊόντων και βελτίωση διαδικασιών και οργανωσιακών πρακτικών».
Τόνισε επίσης ότι η διεθνής εμπειρία, η ισχυροποίηση των δομών και ο στενός συντονισμός δημόσιων και ιδιωτικών φορέων και επιχειρήσεων μπορούν να δημιουργήσουν την κρίσιμη μάζα για ένα δυναμικό cluster, το οποίο να είναι σε θέση να αντεπεξέλθει στον ανταγωνισμό, αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα εργαλεία και πόρους.
Ο κ. Μώραλης εξέφρασε την πεποίθησή του ότι ο Πειραιάς μπορεί και πρέπει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ελληνική οικονομία.