Από την έντυπη έκδοση
Ειδικότερα, ανοίγοντας τις εργασίες του συνεδρίου, ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης, αφού εξέφρασε τη βαθιά του ανησυχία για τον κίνδυνο εξαφάνισης της ελληνικής ναυτοσύνης, ζήτησε από τον ναυτεργατικό συνδικαλισμό να απεγκλωβιστεί από στείρες αντιλήψεις του παρελθόντος και να βοηθήσει ώστε οι νέοι να ανακαλύψουν και πάλι τη θάλασσα, γιατί διαφορετικά δεν θα έχει λόγο ύπαρξης.
Ο κ. Βενιάμης υπογράμμισε ότι η ναυτοσύνη εξασθενεί και το ναυτικό επάγγελμα δεν αποτελεί επιλογή για τη μεγάλη πλειονότητα των νέων, ακόμη και υπό τις δύσκολες συνθήκες ανεργίας που ταλαιπωρούν την κοινωνία μας.
Στην Ελλάδα του σήμερα, συνέχισε, «ο ναυτεργατικός συνδικαλισμός κοντεύει να μην έχει αντικείμενο ύπαρξης, δεδομένης της ανυπαρξίας των ελληνικών πληρωμάτων και της μείωσης των Ελλήνων αξιωματικών, γεγονότα που αποδεικνύουν την αναγκαιότητα αλλαγής πορείας».
Στήριξη της οικονομίας
Παράλληλα ο κ. Βενιάμης εστίασε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι «η ναυτιλία των Ελλήνων αναγνωρίζεται ως εθνικό κεφάλαιο υπερκομματικού χαρακτήρα και στρατηγικής σημασίας, με πολυδιάστατη συνεισφορά στη χώρα μας».
«Η δεκαετία που πέρασε, μία περίοδος όπου δοκιμάστηκε σκληρά η εθνική μας οικονομία και η κοινωνία από την οικονομική κρίση, υπογράμμισε για άλλη μια φορά τους στενούς δεσμούς της ναυτιλίας με τον τόπο της. Η ναυτιλιακή κοινότητα επέδειξε μια άκρως υπεύθυνη στάση, υποστηρίζοντας την εθνική οικονομία με τη σημαντική εθελοντική αύξηση των δημοσιονομικών εσόδων από τον κλάδο, αλλά κυρίως με την παραμονή των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα και τη συνέχιση της παραγωγικής τους λειτουργίας, αποτελώντας πυλώνα ανάπτυξης και οικονομικής σταθερότητας» πρόσθεσε ο κ. Βενιάμης.
Τα νέα καύσιμα
Αναφερόμενος στις περιβαλλοντικές προκλήσεις του κλάδου και ειδικότερα στην πρόκληση των νέων καυσίμων μειωμένου θείου, που μπήκαν στην αγορά από τις αρχές του 2020, είπε ότι «σε κάθε περίπτωση, τηρούμε στάση αναμονής, παρακολουθώντας εκ του σύνεγγυς τα παρατηρούμενα προβλήματα και προσμένοντας από τον ΙΜΟ να ανταποκριθεί υπεύθυνα σε τυχόν αναγκαίες νομοθετικές παρεμβάσεις τόσο ως προς την ασφάλεια των νέων καυσίμων και ειδικώς των προσμίξεων όσο και ως προς το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της χρήσης των scrubbers, όπου έχει ήδη ανοίξει νέος γύρος επανεκτίμησης της χρήσης τους. Δεδομένου δε ότι καθημερινά έρχονται στο προσκήνιο νέα στοιχεία για όλες τις ανωτέρω παραμέτρους, όπως π.χ. οι νέες επιβαρυντικές ενδείξεις για την καύση των προσμίξεων, η ναυτιλιακή βιομηχανία χρειάζεται σίγουρα νομική βεβαιότητα, για να συνεχίσει να λειτουργεί με ασφάλεια».
Διπλωματία της ναυτιλίας
Αναφερόμενος, τέλος, στη μελέτη της Deloitte που παρουσιάστηκε στο συνέδριο υπογράμμισε ότι «η δεδομένη συνεισφορά σήμερα μπορεί να μεγιστοποιηθεί εάν η ναυτιλία παγιωθεί ως ένας από τους κεντρικούς πυλώνες όχι μόνο της εθνικής οικονομικής στρατηγικής αλλά και της εξωτερικής πολιτικής με έμφαση στη διπλωματία της ναυτιλίας, δεδομένου του γεγονότος ότι η ελληνική ναυτιλία αποτελεί αξιόπιστο συνεργάτη των μεγαλύτερων εμπορικών εταίρων ανά την υφήλιο. Παράλληλα γύρω από την τεράστια αυτή ναυτιλιακή δραστηριότητα αναπτύσσεται πλειάδα παραναυτιλιακών υπηρεσιών, το ναυτιλιακό cluster, το οποίο επίσης μπορεί να μεγιστοποιήσει τη συνεισφορά του στην εθνική οικονομία, λειτουργώντας μέσα σε ένα ευέλικτο, μοντέρνο και ανταγωνιστικό πλαίσιο και όχι υπό καθεστώς ομηρίας». Τέλος, αναφέρθηκε στην Εταιρεία Κοινωνικής Προσφοράς του Ελληνικού Εφοπλισμού ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ και ιδιαίτερα στη δωρεά των 10 ταχύπλοων περιπολικών σκαφών στο Λιμενικό Σώμα, καθώς και στην προσφάτως ανακοινωθείσα ανάληψη έργου ανακατασκευής των χώρων υγιεινής των κρατικών νοσοκομείων της Αττικής και την προμήθεια κλινοσκεπασμάτων σε όλα τα νοσοκομεία της ελληνικής επικράτειας.
Ευεργετικές διατάξεις
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι «στον επίσης κρίσιμο τομέα της ανταγωνιστικότητας του εθνικού μας νηολογίου η κυβέρνηση προχώρησε ήδη στην τροποποίηση των διατάξεων του Ν. 27/75 και πλέον τυγχάνουν των ευεργετικών φορολογικών διατάξεων όχι μόνο οι πλοιοκτήτες, αλλά και οι ναυλωτές γυμνών πλοίων. Με αυτό τον τρόπο εκσυγχρονίσαμε το θεσμικό πλαίσιο ώστε να συμβαδίζει με τα όσα συμβαίνουν στην παγκόσμια ναυτιλία εδώ και χρόνια». Εξάλλου, συνέχισε, «είμαστε από τις πρώτες χώρες που με διάταξη νόμου υιοθετήσαμε πλήρως τη σύσταση του ΙΜΟ και προβλέψαμε διοικητικές κυρώσεις κατά εκείνων των προμηθευτών καυσίμων που προμηθεύουν ναυτιλιακά καύσιμα που δεν καλύπτουν την απαίτηση για αποθειωμένα καύσιμα». «Παραλλήλως, μέσα στο 2020 θα έχει ολοκληρωθεί η πλήρης ψηφιοποίηση της διαδικασίας νηολόγησης πλοίων, εξαλείφοντας κυριολεκτικά τη γραφειοκρατία και καθιστώντας με τον τρόπο αυτό ισχυρά ανταγωνιστική τη γαλανόλευκη και το εθνικό νηολόγιο» πρόσθεσε.
Ναυτική εκπαίδευση
Ο υπουργός αναφέρθηκε και στη ναυτική εκπαίδευση και σημείωσε: «Θέλουμε οι Έλληνες ναυτικοί και όχι μόνο οι αξιωματικοί να γίνουν ανταγωνιστικοί. Αναλάβαμε πρωτοβουλίες ώστε να ενεργοποιηθεί άμεσα το ΚΕΣΕΝ Μακεδονίας, το οποίο παρέμενε ανενεργό, ενώ ολοκληρώσαμε και όλες τις αναγκαίες εργασίες αποκατάστασης των ζημιών που είχαν υποστεί οι κτηριακές υποδομές της Σχολής Πλοιάρχων της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού Ασπροπύργου. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω τόσο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών όσο και προσωπικά τον πρόεδρό της Θεόδωρο Βενιάμη για τη σημαντική συμβολή τους στα έργα αυτά. Αν δεν είχαν στηρίξει την προσπάθειά μας, τίποτε δεν θα ήταν εφικτό. Παραλλήλως, αυξήσαμε τον αριθμό των εισακτέων σπουδαστών, ενώ ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία του πλήρους εκσυγχρονισμού των κτηριακών και άλλων υποδομών της ΑΕΝ Ασπροπύργου, με απώτερο στόχο να καταστεί Ακαδημία πρότυπο. Η ναυτική εκπαίδευση είναι ένας τομέας στον οποίο κατά τη διάρκεια του 2020 θα δώσουμε ξεχωριστή βαρύτητα, με σκοπό να διατηρήσουμε και να ενισχύσουμε τη ναυτοσύνη των Ελλήνων, με την κατάθεση σχεδίου νόμου που θα επιχειρεί να εκσυγχρονίσει τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση, μέσα από μια ολιστική προσέγγιση, ενώ συνάμα θα δημιουργεί και τις προϋποθέσεις ανάπτυξης της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης».
Κανόνες για όλους στην ακτοπλοΐα
Αναφερόμενος στο θέμα της ακτοπλοΐας, ο υπουργός Ναυτιλίας τόνισε ότι «τις επόμενες εβδομάδες καταθέτουμε σχέδιο νόμου για τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου, τη διόρθωση των κακώς κειμένων, αλλά και την εξάλειψη των πολλών γκρίζων ζωνών, που -όπως διαπιστώσαμε- δυστυχώς υπάρχουν σήμερα, επιτρέποντας διαφορετικές ερμηνείες, οι οποίες με τη σειρά τους προκαλούν μια ακτοπλοΐα πολλών ταχυτήτων. Στο θέμα αυτό θα είμαι κάθετος. Θα υπάρξουν κανόνες. Κανόνες κοινοί για όλους. Το ίδιο θα συμβεί και στο μεταφορικό ισοδύναμο. Θα διορθωθούν στρεβλώσεις για να καταστεί το μέτρο αυτό ένα πραγματικά αναπτυξιακό εργαλείο για τα νησιά μας, μέσω του οποίου θα επιτευχθεί κοινωνική συνοχή και οικονομική ανάπτυξη».
Αλλαγές στο μοντέλο λιμενικής διακυβέρνησης
Για τα λιμάνια είπε ότι «ολοκληρώθηκαν οι μελέτες βιωσιμότητας για καθένα από τα δέκα περιφερειακά λιμάνια και μέσα στο 2020 προχωράμε στο διαγωνιστικό μέρος, εκκινώντας από τα λιμάνια εκείνα που ήδη γνωρίζουμε πως έχουν προκαλέσει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον». «Με τον τρόπο αυτό, αντί για το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων -που, όπως ευθύς εξαρχής είχα δηλώσει, έτσι όπως ήταν σχεδιασμένο δεν θα απέδιδε- διασφαλίζουμε την ανάπτυξη κάθε λιμανιού, με βάση τα πλεονεκτήματα και τις ιδιαιτερότητές του» σημείωσε ο κ. Πλακιωτάκης και πρόσθεσε: «Προωθούμε αλλαγές στο μοντέλο λιμενικής διακυβέρνησης με απώτερο στόχο την ένταξη των λιμένων που σήμερα βρίσκονται υπό τον έλεγχο δήμων και κοινοτήτων υπό τον έλεγχο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής».
Προώθηση λύσεων
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης αναφέρθηκε στη μεγάλη συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών στη νέα αναπτυξιακή πορεία της χώρας, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι από το παρελθόν μεγάλα επενδυτικά projects τα υλοποιούσαν εφοπλιστές. «Ακόμη και το project του Ελληνικού στηρίζεται σε μία εφοπλιστική οικογένεια» τόνισε. Επίσης δήλωσε έτοιμος να παρέμβει προκειμένου να αντιμετωπιστούν γραφειοκρατικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το ναυτιλιακό cluster και προανήγγειλε λύση ανάλογης της Σύρου για τα ναυπηγεία Ελευσίνας.
Προσοχή στις διεθνείς εξελίξεις
Μιλώντας για τις γεωπολιτικές εξελίξεις και τις επιπτώσεις που έχουν στη ναυτιλία, ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ότι κυρώσεις κυρίως από τις ΗΠΑ είναι μία νέα πραγματικότητα και χρειάζεται αυξημένη προσοχή από την πλοιοκτησία στην τήρηση των κανόνων. «Δεν υπάρχουν», είπε χαρακτηριστικά, «τώρα οι ευκαιρίες να σπάνε εμπάργκο όπως γινόταν παλαιότερα». Επίσης εκτίμησε ότι η πολιτική του προέδρου Τραμπ θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων εν όψει των προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ.
Απλοποίηση διαδικασιών
Ο κ. Γρηγόρης Ζαριφόπουλος, υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι το Δημόσιο δεν μπορεί να προσφέρει ακόμη ψηφιακές υπηρεσίες στους πολίτες, δεν προάγει τη διαφάνεια, είναι αργό και γραφειοκρατικό. Τόνισε ότι και οι επιχειρήσεις θα πρέπει να έχουν κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό για να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που θα τους δοθούν από την επικείμενη ψηφιοποίηση του Δημοσίου. «Στη ναυτιλία είμαστε σε συνεργασία με το υπουργείο προκειμένου να αντιμετωπίσουμε πάμπολλες εκκρεμότητες στον τομέα όπου ο κλάδος συναλλάσσεται με το κράτος, με στόχο οι συναλλαγές να γίνονται χωρίς φυσική παρουσία υπαλλήλων. Κοιτάμε να ψηφιοποιήσουμε τομείς όπως το ναυτεργατικό δυναμικό της χώρας, το νηολόγιο και το νηολόγιο μικρών σκαφών» είπε ο κ. Ζαριφόπουλος.