Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Στα επίπεδα του τέλους Οκτωβρίου του 2018, δηλαδή πάνω από τις 1.540 μονάδες, επέστρεψε ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index, μετά την ανοδική ρότα που κατέγραψε το τελευταίο διάστημα.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal, ο BDI κατέγραψε μία ακόμη καλή εβδομάδα και σημείωσε νέο υψηλό από την αρχή του έτους. Από την πλευρά του ο οίκος Allied Shipbroking επισημαίνει ότι η αγορά κινήθηκε έντονα ανοδικά το δεύτερο τρίμηνο του 2019 και αναφέρει χαρακτηριστικά ότι ο μέσος ημερήσιος ναύλος των capes στο δρομολόγιο Δυτική Αυστραλία-Τσινγκτάο (Κίνα) αυξήθηκε τον Ιούνιο κατά 152,97% σε σύγκριση με τον Απρίλιο.
Χθες ο BDI έκλεισε στις 1.549 μονάδες, με τους ναύλους στα πλοία capes να δίνουν τον τόνο, είτε στη γραμμή Δυτική Αυστραλία-Κίνα είτε στη γραμμή Βραζιλία-Κίνα. Πολύ καλή εικόνα εμφανίζουν όμως και τα πλοία panamax, αναφέρει ο Allied Shipbroking. Οι ισχυρές επιδόσεις στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου δεν είναι ανεξάρτητες από την «εκεχειρία» στον εμπορικό πόλεμο των ΗΠΑ με την Κίνα σύμφωνα με την Intermodal.
Βελτίωση
H Allied Shipbroking από την πλευρά της επισημαίνει επίσης ότι η βελτίωση της αγοράς σημειώθηκε κυρίως προς το τέλος του δεύτερου τριμήνου. Η αγορά ξεκίνησε το 2019 πολύ άσχημα, κυρίως στα πλοία μεγαλύτερου μεγέθους. Στην πραγματικότητα, το 1ο τρίμηνο του 2019 ήταν το χειρότερο τρίμηνο εδώ και κάμποσα χρόνια και συγκεκριμένα από το τρίτο τρίμηνο του 2016.
Ωστόσο, κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2019 η αγορά άρχισε να ανακάμπτει σχετικά γρήγορα, με τους ναύλους στα capesize πλοία να καταγράφουν άλματα, ιδιαίτερα τους τελευταίους δύο μήνες. Αναφέρθηκε ήδη το γεγονός της ανόδου κατά 152,97% του μέσου ναύλου τον Ιούνιο σε σύγκριση με τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους. Ωστόσο, η μέση τιμή του δείκτη BDI μέχρι και τις 28 Ιουνίου παρέμεινε κάτω από τις 1.000 μονάδες και συγκεκριμένα στις 898 μονάδες. Σημειώνεται ότι η μέση τιμή του BDI για ολόκληρο το 2018 ήταν 1.349 μονάδες.
Αυτή η μεταβλητότητα στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου που προήλθε και από ένα έκτακτο γεγονός, όπως το ατύχημα στο ορυχείο της Vale στη Βραζιλία, έχει αφήσει μια πικρή γεύση στους περισσότερους εμπλεκόμενους, καθώς υπήρχε η αίσθηση ότι το 2019 θα ήταν μια καλύτερη χρονιά από το 2018.
Πάντως η πρόσφατη ανοδική αντίδραση επαναφέρει μια αισιοδοξία, ωστόσο όπως τονίζει η Allied Shipbroking θα πρέπει να φτάσει σε «νέες κορυφές» προκειμένου να πιάσει τα ίδια επίπεδα σε σύγκριση με πέρυσι.
Αγοραπωλησίες
Στο μεταξύ, σύμφωνα με στοιχεία της VesselsValue, που δημοσιεύει το Tradewidns, συνολικά 222 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, αξίας 2,66 δισ. δολ., άλλαξαν χέρια μεταξύ της 1ης Ιανουαρίου και της 30ής Ιουνίου του τρέχοντος έτους. Το μέγεθος αυτό είναι πολύ κάτω από τις συμφωνίες αγοραπωλησίας ύψους 4,78 δισ. δολαρίων, που αντιπροσωπεύουν 325 πλοία, για το ίδιο διάστημα του 2018.
Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι μόνο οκτώ μεταχειρισμένα πλοία capesize άλλαξαν χέρια το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, συνολικής αξίας 105 εκατ. δολ., έναντι 34 capes, αξίας 928 εκατ. δολ., που άλλαξαν χέρια πέρυσι την ίδια περίοδο. Μεγαλύτερη κινητικότητα εμφανίζεται στα panamax, καθώς το πρώτο εξάμηνο του 2018 άλλαξαν χέρια 71 πλοία, αξίας 1,24 δισ. δολ., έναντι 61 πλοίων φέτος, αξίας 0,72 δισ. δολ.