Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Η νέα κυβέρνηση, που θα προκύψει από τις βουλευτικής εκλογές της ερχόμενης Κυριακής, θα αναλάβει το βάρος να τρέξει το επενδυτικό σχέδιο του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά.
Η διυπουργική Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, συνεδρίασε για να εξετάσει και πάλι το master plan του ΟΛΠ και έλαβε σειρά αποφάσεων, που στην πραγματικότητα ρίχνουν το βάρος της προώθησης του επενδυτικού σχεδίου των Κινέζων, στην επόμενη κυβέρνηση. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι η συνεδρίαση έγινε παρά το γεγονός ότι δεν έχει κατατεθεί νέο τροποποιημένο, με βάση τις παρατηρήσεις που έγιναν την προτελευταία φορά που συνεδρίασε το κυβερνητικό όργανο και τις συζητήσεις που ακολούθησαν.
Η ΕΣΑΛ
Οι αποφάσεις που έλαβε η ΕΣΑΛ, θετικές ή αρνητικές, δεν είναι τελεσίδικες, αφού εκκρεμούν ζητήματα περιβαλλοντικών μελετών, ενώ η διοίκηση του ΟΛΠ, ενδεχομένως σε δεύτερο χρόνο να καταθέσει στην Επιτροπή νέο τροποποιημένο master plan, προς έγκριση. Κάτι που αποδέχεται και το ίδιο το υπουργείο επισημαίνοντας χαρακτηριστικά:
«Η ΕΣΑΛ έκρινε ότι για να είναι δυνατή θεσμικά η τελική έγκριση του Master Plan της ΟΛΠ ΑΕ συνολικά, πρέπει σύμφωνα με τα οριζόμενα στη Σύμβαση Παραχώρησης να υποβληθεί εκ νέου αναθεωρημένη μελέτη Master Plan (τεύχη και σχέδια) με συμπληρωμένα και τροποποιημένα όλα τα στοιχεία που απαιτούνται σύμφωνα με τις παραπάνω παρατηρήσεις, τις αποφάσεις της ΕΣΑΛ και τις υπουργικές αποφάσεις του ΥΠΠΟΑ».
Το 16% των μετοχών
Για μετά τις εκλογές πάει άλλωστε και το ζήτημα της άμεσης απόκτησης του 16% των μετοχών που ζητάει από το ΤΑΙΠΕΔ ο μεγαλομέτοχος του ΟΛΠ, η κινεζική Cosco. Η αρχική συμφωνία μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ (που είχε στη διάθεσή του τις μετοχές του ΟΛΠ) και της Cosco, η οποία επικυρώθηκε από την ελληνική Βουλή, προέβλεπε την απόκτηση του 51% των μετοχών άμεσα, και το υπόλοιπο 16% μόλις ολοκληρωθούν συγκεκριμένες επενδύσεις σε βάθος πενταετίας. Όμως η Cosco ζήτησε να λειτουργήσει το μοντέλο του ΟΛΘ, όπου οι νέοι μέτοχοι έλαβαν το 67% των μετοχών άμεσα.
Επίσης η διοίκηση του ΟΛΠ θεωρεί ότι υπάρχει καθυστέρηση στην ανάπτυξη του επενδυτικού σχεδίου στο μεγάλο λιμάνι, η οποία οφείλεται στην ελληνική γραφειοκρατία και τις διαρκείς αναβολές της έγκρισης του master plan από τα κυβερνητικά όργανα. Υπενθυμίζεται επίσης ότι το υπουργείο Ναυτιλίας είχε προτείνει στον ΟΛΠ να προχωρήσει η έγκριση των έργων που περιλαμβάνονται στη συμφωνία (προκειμένου η Cosco να πάρει στα χέρια της και το υπόλοιπο 16%) και να εξεταστούν τα υπόλοιπα σε δεύτερο χρόνο, κάτι που όμως οι Κινέζοι αρνήθηκαν, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι θα προχωρήσει συνολικά ο σχεδιασμός τους για το μεγάλο λιμάνι.
Η απόφαση
Όπως επισημαίνει το υπουργείο Ναυτιλίας, δεδομένου ότι δεν υπήρξε νεότερη υποβολή Master Plan εκ μέρους της ΟΛΠ ΑΕ, η συζήτηση εστιάστηκε στο περιεχόμενο του Υπομνήματος Απαντήσεων και Διευκρινίσεων που είχε υποβάλει η ΟΛΠ ΑΕ μετά την 78η Συνεδρίαση και στο περιεχόμενο της Υπουργικής Απόφασης της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού σχετικά με το Master Plan της ΟΛΠ ΑΕ. (ΑΔΑ 789Φ4653Π4-81Η).
Στη συνεδρίασή της, η ΕΣΑΛ αποφάσισε ότι:
1. αποδέχεται τις εξής Πρόσθετες Επενδύσεις:
* κατασκευή Νέας Αποθήκης στην περιοχή πρώην ΟΔΔΥ (ΠΕ01) λαμβάνοντας υπόψη σχετικό έγγραφο του Υπ. Υποδομών – Μεταφορών,
* κατασκευή Πενταώροφου Κτιρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στην περιοχή Γ2 (ΠΕ02) εφόσον υπήρξαν αποσαφηνίσεις και με τις προϋποθέσεις που τέθηκαν στην προηγούμενη συνεδρίαση,
* προμήθεια Οικολογικών Λεωφορείων (Eco Buses – ΠΕ03),
* κατασκευή Επιβατικού Σταθμού Κρουαζιέρας (ΠΕ04), (Σημειώνεται ότι η ΕΣΑΛ είχε απορρίψει την κατασκευή και λειτουργά MALL στο νέο Προβλήτα Κρουαζιέρας),
* αναδιαμόρφωση κτιρίου Παγόδας σε ξενοδοχείο 5* και συνεδριακό κέντρο (ΠΕ05) σύμφωνα με τους όρους και προϋποθέσεις που τέθηκαν στην Απόφαση του ΥΠΠΟΑ,
* αναδιαμόρφωση δύο αποθηκών σε 4* & 5* ξενοδοχεία (ΠΕ06) σύμφωνα με τους όρους και προϋποθέσεις που τέθηκαν στην Απόφαση του ΥΠΠΟΑ,
* κατασκευή 5* ξενοδοχείου στο Πόρτο Λεόνε (ΠΕ09) σύμφωνα με τους όρους και προϋποθέσεις που τέθηκαν στην Απόφαση του ΥΠΠΟΑ,
2. δεν αποδέχεται την Πρόσθετη Επένδυση που αφορά στην Κατασκευή ναυπηγοεπισκευής για Mega Yachts στην περιοχή Γ1 (ΠΕ08) καθώς και τη χρήση “ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ” στις ζώνες ΣΤ’ και ΙΒ’.
Επιπλέον, η ΕΣΑΛ προτείνει τη μετατροπή της υφιστάμενης αποθήκης ΣΙΛΟ σε Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων Δημόσιο στο πλαίσιο της υλοποίησης του προγράμματος της Πολιτιστικής Ακτής Πειραιά, πρόταση με την οποία συμφωνεί και η ΟΛΠ ΑΕ όπως δήλωσε με επιστολή του προς τη Γεν. Γραμματεία ΛΛΠΝΕ ο Δ/νων Σύμβουλος της ΟΛΠ ΑΕ.
Στην συζήτηση έγινε σαφές ότι περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά ζητήματα θα εξεταστούν στο πλαίσιο της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και των επιμέρους Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ).