Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Η νέα διώρυγα του Παναμά θα αυξήσει δυνητικά σημαντικά τον αριθμό των διελεύσεων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Ασίας και Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ, ωστόσο αυτό θα γίνει πραγματικότητα τα επόμενα χρόνια καθώς δύο παράγοντες εξακολουθούν να παίζουν ανασταλτικό ρόλο στην πλήρη αξιοποίησης των νέων δυνατοτήτων της διώρυγας.
Επίσης, μικρή θετική επίπτωση θα έχει η διώρυγα στο εμπόριο πετρελαίου, ενώ πιο θετική θα είναι η συμβολή της στη μεταφορά διά θαλάσσης υγραερίου. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τους ειδικούς, ο ένας λόγος που δεν θα αξιοποιηθούν πλήρως οι δυνατότητες της νέας διώρυγας είναι η ύφεση που έχει πλήξει και τη ναυτιλία και θέτει κάποιους φραγμούς στη συνεχή αύξηση του θαλάσσιου εμπορίου. Ο άλλος είναι οι ελλείψεις υποδομών στα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ οι οποίες θέτουν προς το παρόν εμπόδια στην αξιοποίηση των υποδομών της νέας διευρυμένης διώρυγας από πλοία χωρητικότητας μεγαλύτερης των 8.500 teu.
Μέχρι στιγμής πάντως, σύμφωνα με την Panama Canal Authority, έχουν κατατεθεί πάνω από 170 αιτήσεις για διελεύσεις από τη νέα διώρυγα, η οποία σύντομα θα επιτρέπει μέχρι και τέσσερις διελεύσεις πλοίων την ημέρα. Αρκετές εταιρείες liners έχουν ήδη δηλώσει ότι θα χρησιμοποιούν neopanamaxes πλοία, συμπεριλαμβανομένης της Maersk Line, η οποία μόλις ανακοίνωσε ότι θα μεταφέρει ένα από τα services της γραμμής Ασίας-Ανατολική Ακτή ΗΠΑ από τη Διώρυγα του Σουέζ προς τη διώρυγα του Παναμά κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους.
Επίσης ο αναπληρωτής διευθυντής της παναμέζικης Αρχής της Διώρυγας Manuel Benitez ανέφερε επίσης στους LloydsList ότι το κανάλι θα είναι σε θέση να εξυπηρετήσει έως και το 10% των διατροπικών μεταφορών φορτίου μεταξύ των λιμανιών της ανατολικής και δυτικής ακτής των ΗΠΑ.
Ωστόσο, όπως και στην περίπτωση του Σουέζ, οι κατασκευαστές δεν πρόβλεψαν την ύφεση. Αυτό εξηγεί κατά κάποιο τρόπο γιατί, παρά το γεγονός ότι θεωρητικά είναι σε θέση να χειριστεί τα πλοία έως 14.000 teu, η διώρυγα σταδιακά θα απευθυνθεί σε μεγαλύτερα πλοία, καθώς αφενός η ζήτηση δεν είναι ανάλογη και αφετέρου τα λιμάνια της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ δεν είναι έτοιμα να υποδεχθούν πλοία μεγαλύτερα από τα 8.500 teu.
«Η ιστορία θα κρίνει αν κατά πόσο αυτό θα είναι μια καλή επένδυση για τον Παναμά» σημείωσε στους Lloyds ο Anders Boenaes της Maersk Line.
Πάντως και η Maersk έκανε γνωστό ότι προς το παρόν δεν θα χρησιμοποιήσει τη νέα διώρυγα σε όλο το εύρος της και ο λόγος γι’ αυτό είναι οι περιορισμένες δυνατότητες των λιμανιών των ΗΠΑ.
Στο μεταξύ η CMA CGM ανακοίνωσε ότι κάνει μία «βάση» στο Κίνγκστον, Τζαμάικα, ένα περιφερειακό κέντρο για τις υπηρεσίες που προσφέρει στην ευρύτερη περιοχή. Η γαλλική ναυτιλιακή εταιρεία έχει οκτώ γραμμές που αφορούν τη διέλευση από τη διώρυγα και είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος πελάτης της διώρυγας στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Σε ό,τι αφορά τα δεξαμενόπλοια ο αντίκτυπος θα είναι μικρός για το θαλάσσιο εμπόριο από τη λειτουργία της νέας διώρυγας, η οποία ωστόσο θα συμβάλει πολύ στην ανάπτυξη των εξαγωγών υγραερίου. Όπως αναφέρεται στην TradeWinds, οι πρώτες εμπορικές διελεύσεις μετά το παρθενικό ταξίδι του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Cosco Shipping Panama» θα είναι τρία Very Large Gas Carriers. Η Energy Information Administration (EIA) λέει ότι η διεύρυνση της διώρυγας πιθανόν δεν θα επηρεάσει δραστικά το εμπόριο αργού πετρελαίου και τις ροές των προϊόντων πετρελαίου.
Η διεύρυνση των εγκαταστάσεων θα επιτρέψει περισσότερα suezmax και long-range 1 (LR1) δεξαμενόπλοια να εξυπηρετούνται από το κανάλι, αλλά σε ό,τι αφορά το αργό πετρέλαιο, όπως σημειώνει η EIA, η διώρυγα παραμένει «κλειστή» για τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια, τα οποία είναι και πιο οικονομικά και αποδοτικά για τη μεταφορά πετρελαίου.