Skip to main content

Κρουαζιέρα με λιγότερους επιβάτες

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Πάνω από 500.000 επιβάτες κρουαζιέρας έχασε το 2014 η Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έρευνας της CLIA Europe (Cruise Lines International Association) που δημοσιεύτηκε χθες.

Πιο συγκεκριμένα, τη χώρα μας, που παραμένει μεν ο τρίτος καλύτερος προορισμός στην Ευρώπη αλλά από το 2011 και μετά χάνει διαρκώς μερίδια, επισκέφτηκαν πέρυσι 4,075 εκατ. επιβάτες, ενώ το 2013 είχαν φτάσει τα 4,6 εκατ.

Επίσης το 2012 τα ελληνικά λιμάνια είχαν επισκεφθεί 4,79 εκατ. επιβάτες και το 2011 είχαν φτάσει τα 4,78 εκατομμύρια επιβάτες.

Αλλά και το μερίδιο που έχουμε στην αγορά πέφτει και από το 27% του 2011 έπεσε στο 16,7% το 2012 και στο 14,8% το 2013, ενώ πέρυσι έπιασε μόλις το 14,1%. Σημειώνεται ότι το 2009, χρονιά με τις υψηλότερες επιδόσεις, η Ελλάδα είχε μερίδιο 21%.

Σταθερά πάνω από την Ελλάδα βρίσκονται στην πρώτη θέση η Ιταλία με 6,17 εκατ. επισκέπτες και μερίδιο 21,3% και η Ισπανία με 4,89 εκατ. επισκέπτες και μερίδιο 16,9%.

Εκτός από τους επιβάτες, που πλέον μειώνονται επικίνδυνα, σε ελεύθερη πτώση βρίσκονται και τα έσοδα της χώρα μας. Το 2011 είχαν φτάσει τα 605 εκατ. ευρώ, το 2012 τα 588 εκατ. ευρώ και το 2013 τα 574 εκατ. ευρώ. Πέρυσι η πίεση στα έσοδα εντάθηκε αφού χάθηκαν ακόμα 68 εκατ. ευρώ (506 εκατ. ευρώ).

Σύμφωνα με την CLIA Europe, η πτώση στα έσοδα που αποκόμισε η χώρα μας πέρυσι οφείλεται από τη μια στη μείωση της κατανάλωσης επιβατών και πληρωμάτων κατά 11,8% σε σχέση με το 2013 και από την άλλη στην περικοπή εξόδων για επισκευές κρουαζιερόπλοιων στη χώρα μας σε ποσοστό 50%. Αλλά και οι εταιρείες κρουαζιέρας μείωσαν το μπάτζετ προώθησης των προϊόντων τους κατά 4,8% σε σχέση με το 2013.

Οπως τόνισε σε δηλώσεις του ο διευθύνων σύμβουλος της Celestyal Cruises και εκτελεστικό μέλος της CLIA Ευρώπης: «Τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα η κρουαζιέρα είναι ένας δυναμικός κλάδος τουρισμού που αποφέρει σημαντικά και πολύπλευρα οφέλη στην εθνική οικονομία. Η Ελλάδα, αποτελώντας έναν από τους κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας παγκοσμίως, έχει πολλές δυνατότητες για εξέλιξη αρκεί να θέσει σε άμεση εφαρμογή ένα εθνικό στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης που να περιλαμβάνει ένα δίκτυο 6-7 λιμανιών. Είναι δε η πιο κατάλληλη στιγμή να αξιοποιήσουμε τη θέληση των εταιρειών κρουαζιέρας για συμμετοχή σε αυτή την αναπτυξιακή προοπτική των λιμανιών. Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να συγκληθεί -όπως έχει επίσημα εξαγγελθεί- η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή ώστε να τεθούν οι στόχοι και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και να μη χαθεί άλλος πολύτιμος χρόνος».

Τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες από την CLIA Ευρώπης αποκαλύπτουν ότι η οικονομική συνεισφορά του κλάδου της κρουαζιέρας στην Ευρώπη έφθασε στο ποσό-ρεκόρ των 40,2 δισ. ευρώ το 2014, καταγράφοντας έως και 2,2% αύξηση από το 2013. Οι άμεσες δαπάνες που δημιουργούνται από την κρουαζιέρα ανέρχονται σε 16,6 δισ. ευρώ, από 16,2 δισ. ευρώ το 2013.

Το 2014 η κρουαζιέρα είχε δημιουργήσει περίπου 10.000 νέες θέσεις εργασίας στην Ευρώπη με 349.000 εργαζομένους στον κλάδο και τους σχετικούς μ’ αυτόν τομείς, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 82.000 θέσεων να αντιστοιχούν αποκλειστικά στην κρουαζιέρα. Οι μισθοί και άλλα οφέλη για τους Ευρωπαίους εργαζόμενους έφτασαν τα 10,75 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με την CLIA Ευρώπης και τον απολογισμό για την Οικονομική Συνεισφορά 2015, 6,4 εκατομμύρια Ευρωπαίοι επέλεξαν την κρουαζιέρα σαν είδος διακοπών το 2014, παρουσιάζοντας μια αύξηση 0,5% σε σχέση με το 2013. Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει το 30% όλων των επιβατών που επιλέγουν κρουαζιέρες παγκοσμίως. Περίπου 5,85 εκατομμύρια επιβάτες επιβιβάστηκαν σε κρουαζιερόπλοια από ευρωπαϊκά λιμάνια το 2014, εμφανίζοντας μείωση 3,6% από το 2013.

Ναυπηγήσεις

Η Ευρώπη παραμένει το κέντρο της ναυπήγησης κρουαζιερόπλοιων. Οι δαπάνες για νέες κατασκευές και συντήρηση αυξήθηκαν για τρίτη συνεχόμενη χρονιά το 2014, έπειτα από τρία χρόνια ύφεσης που έληξε το 2012. Μέχρι το 2018 αναμένεται να παραδοθούν 29 νέα πλοία συνολικής αξίας περίπου 16 δισεκατομμυρίων ευρώ. Τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία, τα οποία έχουν χτίσει τα πιο μοντέρνα και καινοτόμα κρουαζιερόπλοια, αύξησαν το 2014 κατά 12,8% τα έσοδά τους από νέες κατασκευές και τη συντήρηση πλοίων έναντι του 2013. Το 2014 οι γραμμές κρουαζιέρας ξόδεψαν 4,55 δισ. ευρώ σε νέες κατασκευές και ανακαινίσεις πλοίων στην Ευρώπη.

Ουσιαστική συνεισφορά

Ο Pierfrancesco Vago, πρόεδρος της CLIA Ευρώπης, δήλωσε: «Η συνεισφορά του κλάδου της κρουαζιέρας στην οικονομική ανάκαμψη της Ευρώπης είναι ζωτικής σημασίας. Το 2014 η κρουαζιέρα απέφερε περίπου 40 δισ. ευρώ στην ευρωπαϊκή οικονομία και δημιούργησε σχεδόν 350.000 ευρωπαϊκές θέσεις εργασίας, από τις οποίες πάνω από 80.000 ήταν στον κλάδο της κρουαζιέρας.

Αυτά τα πρωτοφανή αποτελέσματα είναι αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς από όλους μας και πρέπει να είμαστε περήφανοι και να συνεχίσουμε προς αυτή την κατεύθυνση».

Πρόσθεσε όμως ότι «παρ’ όλο που η μελλοντική ανάπτυξη είναι εφικτή στην Ευρώπη, δεν είναι καθόλου εξασφαλισμένη», ενώ ανέφερε πως «παρά το ρεκόρ που σημειώθηκε με 6,4 εκατομμύρια Ευρωπαίους κατοίκους να κάνουν κρατήσεις για κρουαζιέρες το 2014 και τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία να σημειώνουν ρεκόρ παραγγελιών, υπάρχουν κάποιες ανησυχίες, όπως η μείωση 3,68% των επιβιβάσεων στα ευρωπαϊκά λιμάνια».