Από την έντυπη έκδοση
Των Βάσως Βεγίρη και Λάμπρου Καραγεώργου
Χάος αναμένεται να επικρατήσει τις επόμενες ημέρες στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, καθώς οι λιμενεργάτες συνεχίζουν τις απεργιακές κινητοποιήσεις τους, προκαλώντας έμφραγμα στο εμπόριο και την κρουαζιέρα.
Την ίδια στιγμή οι παραγωγικοί φορείς της Θεσσαλονίκης εξετάζουν το ενδεχόμενο προσφυγής στη Δικαιοσύνη, ενώ ο αρμόδιος υπουργός Θοδωρής Δρίτσας επιμένει στην τακτική των χαμηλών τόνων και της επαναδιατύπωσης προτάσεων, που μέχρι στιγμής δεν γίνονται δεκτές από τους απεργούς, ενώ δεν πραγματοποιήθηκε τελικά και η επίσημη συνάντηση που είχε προαναγγελθεί προχθές.
Χθες η ΟΜΥΛΕ με ανακοίνωσή της κάλεσε για μία ακόμη φορά την κυβέρνηση «να εγκαταλείψει τις γενικόλογες αναφορές και τις κωλυσιεργίες και να δώσει λύση, που δεν είναι άλλη από τη θεσμοθέτηση της εργασιακής συνέχειας, με θεσπισμένες εργασιακές σχέσεις» και ανακοίνωσε νέα 48ωρη απεργία για την Παρασκευή 17/6 και την Τρίτη 21/6, καθώς και αποχή από εργασία Σαββάτου, Κυριακής και της αργίας του Αγίου Πνεύματος.
Οι συνδικαλιστές ζητούν να ενσωματωθεί στη σύμβαση πώλησης ο Κανονισμός Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας και ο Γενικός Κανονισμός του Προσωπικού, δύο κείμενα που περιγράφουν όλο το υφιστάμενο πλέγμα των εργασιακών σχέσεων του ΟΛΠ, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου θεωρείται απηρχαιωμένο και βέβαια δεν γίνεται δεκτό σε καμία περίπτωση από την Cosco. H κυβέρνηση έχει προτείνει, μεταξύ άλλων, στους συνδικαλιστές να έχουν οι εργαζόμενοι στα δύο λιμάνια το δικαίωμα να ζητήσουν μετάταξη του ΟΛΠ μέχρι το τέλος του 2017 και του ΟΛΘ μέχρι το τέλος του 2018. Ωστόσο, αυτή την πρόταση, που όπως επισημαίνουν κυβερνητικοί κύκλοι διασφαλίζει το δικαίωμα στην εργασία, δεν την έχουν κάνει δεκτή μέχρι στιγμής οι εργαζόμενοι.
Πρόβλημα με το home port
Στο μεταξύ, χθες το πρωί έγινε ολιγόωρη κατάληψη στα γραφεία του ΟΛΠ στον Πειραιά από τους συνδικαλιστές, οι οποίοι στη συνέχεια αποχώρησαν και περίμεναν την πρόσκληση του κ. Δρίτσα για να ενημερωθούν για τις τελικές προτάσεις της κυβέρνησης. Η διοίκηση του ΟΛΠ, εν όψει της συνέχισης των κινητοποιήσεων έχει λάβει όλα τα δυνατά μέτρα προκειμένου να μετριαστεί η ταλαιπωρία των επιβατών κρουαζιέρας. Το πρόβλημα πάντως θα οξυνθεί, όπως εκτιμούν παράγοντες του κλάδου, την προσεχή Δευτέρα όπου δύο τουλάχιστον κρουαζιερόπλοια θα χρησιμοποιήσουν τον Πειραιά ως home port. Πρόκειται για το «Carnival Vista» με πάνω από 4.500 επιβάτες και το «Celestyal Olympia» της Celestyal του Ομίλου Λούη (περίπου 1.300 επιβάτες).
Μεγάλα προβλήματα αντιμετωπίζουν πλέον και οι μεταφορείς που προσεγγίζουν το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά προκειμένου να παραδώσουν ή να παραλάβουν φορτία. Ειδικότερα η ΣΕΠ στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ εξυπηρετεί αυτό το διάστημα όλη την εμπορική κίνηση της χώρας, αφού και τα εμπορεύματα από Θεσσαλονίκη κατευθύνονται στο Πειραιά.
Αν και οι εγκαταστάσεις της ΣΕΠ , αναφέρουν στη «Ν» εκπρόσωποι του κλάδου των οδηγών φορτηγών οχημάτων, έχουν τη δυνατότητα να εξυπηρετήσουν το φόρτο εργασίας που έχει πολλαπλασιαστεί, λόγω της πληθώρας των νταλικών που προσεγγίζουν το λιμάνι καταγράφεται πλέον κυκλοφοριακή συμφόρηση στις πύλες του Σταθμού με αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση των πελατών τους.
Κατάθεση αγωγών από φορείς της Θεσσαλονίκης
Στη Θεσσαλονίκη οι σημαντικότεροι επιχειρηματικοί φορείς της πόλης ανακοίνωσαν ότι καταθέτουν άμεσα αγωγή κατά των συνδικαλιστικών φορέων των εργαζομένων στον ΟΛΘ, προκειμένου να κηρυχθεί η απεργία τους παράνομη και καταχρηστική.
Τη σχετική ανακοίνωση έκαναν τα Επιμελητήρια της Θεσσαλονίκης και ολόκληρης της Κεντρικής Μακεδονίας, οι Σύνδεσμοι Εξαγωγέων και Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ και ΣΒΒΕ), ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης και οι Σύλλογοι Ναυτικών Πρακτόρων και Εκτελωνιστών Θεσσαλονίκης.
Η ζημιά που έχουν υποστεί οι επιχειρήσεις, είτε εισαγωγικές είτε εξαγωγικές, από το εξτρά μεταφορικό κόστος και γενικότερα από τα «καπέλα» που έχουν υποστεί από την έναρξη της απεργίας μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τις διοικήσεις των παραπάνω φορέων, ξεπερνά τα 30 εκατ. ευρώ (δεν συμπεριλαμβάνονται οι ζημίες από αθέτηση συμβολαίων στο εξωτερικό και από ακύρωση παραγγελιών).
Οι κοινές νομικές κινήσεις τους, εξάλλου, όπως γνωστοποίησε ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Παπαδόπουλος, σε κοινή συνέντευξη Τύπου των διοικήσεων των εν λόγω φορέων χθες το μεσημέρι (σ.σ.: είχε προηγηθεί κοινή σύσκεψή τους στο ΒΕΘ) δεν σταματούν στην προαναφερόμενη αγωγή, αλλά θα απευθυνθούν στην Εισαγγελία Θεσσαλονίκης ζητώντας την παρέμβασή της για διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών, ενώ επίσης ανακοίνωσαν ότι θα διευκολύνουν τα μέλη τους (μέλη επιμελητηρίων και φορέων) για την κατάθεση αγωγών αποζημιώσεων ενάντια στη διοίκηση του ΟΛΘ.
Παράλληλα, υποβάλλουν -πάντοτε από κοινού- αίτημα για άμεση παράσταση στον πρωθυπουργό, ο οποίος πάντως όπως γνωστοποίησαν οι ίδιοι ουδεμία απάντηση τους απέστειλε στην επιστολή που του είχαν στείλει στις 26 Μαΐου και μόλις χθες έλαβαν απάντηση από τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Δρίτσα, η οποία -κατά τους ίδιους- δεν ανέφερε τίποτε για την… ταμπακέρα.
Χαρακτηριστική ήταν η κραυγή αγωνίας που ύψωσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκτελωνιστών Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κοσμίδης, που τόνισε ότι έχει χαθεί το 100% του εκτελωνιστικού έργου και δήλωσε εκ μέρους του κλάδου οικονομική και ψυχολογική ένδεια, ενώ ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Κυριάκος Λουφάκης, επιβεβαίωσε ότι υπάρχουν πλέον επιχειρήσεις που υπολειτουργούν και ο πρόεδρος του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Βασίλης Καμπάκης τόνισε ότι αφενός λόγω Ειδομένης και εν συνεχεία λόγω της απεργίας στον ΟΛΘ εδώ και τρεισήμισι μήνες υπάρχει δραματική μείωση των φορτίων που διακινούνται από τα μέλη του Συλλόγου.
Ο κ. Λουφάκης επεσήμανε επίσης ότι το πρόβλημα διογκώθηκε, επειδή υπάρχουν διαφορετικές απόψεις στην κυβέρνηση όσον αφορά την αντιμετώπιση της απεργίας και αυτές οι διαφορές προκαλούν προβλήματα στις επιχειρήσεις, στον ΟΛΘ αλλά και στους εργαζόμενους που απεργούν, ενώ οι φορείς δεν κινήθηκαν νομικά νωρίτερα διότι «μας διαβεβαίωναν για συμβιβαστική λύση. Εμείς δεν είμαστε εχθροί με τους εργαζομένους. Θεωρούμε πάντως ότι τα αιτήματά τους είναι προσχηματικά».
Όλοι οι φορείς συμφωνούν, επίσης, ότι η ζημία από τις τωρινές απεργίες στον ΟΛΘ είναι μεγαλύτερες από εκείνες του 2008, καθότι τότε η κατάσταση της οικονομίας και των επιχειρήσεων ήταν διαφορετική και οι επιχειρήσεις είχαν περιθώρια να ξεπεράσουν τα προβλήματα, κάτι που τώρα με τις συνθήκες ύφεσης, τα capital controls και την έλλειψη τραπεζικής ρευστότητας εκτιμάται ότι είναι ανέφικτο.
Ζημιές ύψους 30 εκατ. ευρώ
Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Βασίλης Καμπάκης, από τις 25 Μαΐου (έναρξη απεργίας) μέχρι σήμερα τα πλοία που ήρθαν στη Θεσσαλονίκη είναι 47 με containers (με 9.950 containers εισαγωγής και 9.550 containers εξαγωγής) και 15 πλοία με γενικό φορτίο (συνολικά 98.000 τόνοι). Τα πλοία με τα containers παρέκαμψαν τελικά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και έφυγαν για τα λιμάνια του Πειραιά και του Βόλου, ενώ και τα περισσότερα από τα πλοία με γενικό φορτίο, επίσης παρακάμπτουν τον ΟΛΘ, διότι για τα φορτία της Βαλκανικής πηγαίνουν σε Μπουργκάς και Δυρράχιο, ενώ τα ελληνικά φορτία εγκλωβίζονται στον ΟΛΘ.
Για το σύνολο των containers η ζημία του λιμανιού εκτιμάται κατά τους φορείς στα 2,5 εκατ. ευρώ μόνο για το λιμάνι. Αλλά επειδή εκφορτώνονται στον Πειραιά, η επιπλέον επιβάρυνση για το κάθε container ανέρχεται περίπου σε 1.000 ευρώ, που επί της ουσίας το επιβαρύνεται η κατανάλωση, οπότε προκύπτει ένα ποσό 19,5 εκατ. ευρώ. Η μεγαλύτερη ζημία είναι όμως η απώλεια της αξιοπιστίας προς τα Βαλκάνια, που πλέον δεν θα ξαναχρησιμοποιήσουν τον ΟΛΘ.
Όσον αφορά, δε, το γενικό φορτίο, η ζημία εκτιμάται στο ποσό του 1,2 εκατ. ευρώ για το λιμάνι, αλλά περαιτέρω το φορτίο επιβαρύνεται με σταλείες των πλοίων, που κατά μέσο όρο για τις μέχρι σήμερα ημέρες απεργίας ανέρχoνται σε περίπου 5 εκατ. Παράλληλα, όμως, όπως σημειώνει ο κ. Καμπάκης, οι αγοραπωλησίες των φορτίων γίνονται με προπληρωμές και η κατάσταση αυτή μπλοκάρει ποσά τεράστια, σύμφωνα με την αξία των φορτίων που δεν παραδίδονται, τα εργοστάσια (βαλκανικά και ελληνικά) δεν παραλαμβάνουν πρώτες ύλες με αποτέλεσμα τον κίνδυνο απολύσεων, οι πολυεθνικές ήδη αδειοδοτούν υποχρεωτικά το προσωπικό τους και το λιμάνι απαξιώνεται και στο τέλος δεν θα υπάρχει φορτίο για να δικαιολογεί την ύπαρξή του, ενώ η αξιοπιστία χάθηκε και δεν μπορεί να κοστολογηθεί.