Από την έντυπη έκδοση
Των Βάσως Βεγίρη και Γιώργου Χατζηλίδη
Ως απόλυτη προτεραιότητα χαρακτήρισε ο πρόεδρος της Ν.Δ., Κυριάκος Μητσοτάκης, τόσο την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης όσο και την «παραχώρηση στον ιδιωτικό τομέα» των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας κατά την ομιλία του στο 7ο Export Summit που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων ΣΕΒΕ, με θέμα «Foster Maritime Economy», το οποίο ανέδειξε πολλαπλά τις μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης της ναυτιλίας και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης τόσο στις εμπορευματικές μεταφορές όσο και στην κρουαζιέρα. Εφάμιλλη έμφαση έδωσε ο κ. Μητσοτάκης και στη στήριξη του ελληνικού νηολογίου, όπως και στη στήριξη της ναυτικής εκπαίδευσης.
Αλεξανδρούπολη και Καβάλα
«Αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για εμάς», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης, «όχι απλά η περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης – περιμένουμε με ανυπομονησία την εκτέλεση των έργων, για τα οποία έχει δεσμευτεί ο παραχωρησιούχος, αλλά και την ανάπτυξη των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, η παραχώρηση των οποίων στον ιδιωτικό τομέα πρέπει να προχωρήσει ταχύτατα από το ΤΑΙΠΕΔ. Για την ελληνική ναυτιλία τα έχουμε πει πολλές φορές, η στήριξη του ελληνικού νηολογίου με απλές κινήσεις, ώστε να γίνει πραγματικά ανταγωνιστικό, αλλά και η στήριξη της ναυτικής εκπαίδευσης αποτελούν για εμένα αδιαπραγμάτευτες προτεραιότητες. Είναι κρίμα πραγματικά να μην έχουμε περισσότερα νέα παιδιά, που να αναζητούν το μέλλον τους στη ναυτιλία».
Στρατηγικό ρόλο, ειδικά για τις ελληνικές εξαγωγές, μπορεί να διαδραματίσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης λόγω της κομβικής γεωγραφικής του θέσης, τόνισε, κατά την ομιλία του, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Φώτης Κουβέλης. Όπως εξήγησε, το σημαντικό έργο για τη σύνδεση της 6ης προβλήτας με το σιδηροδρομικό δίκτυο υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι το 2022. «Το έργο αυτό θα είναι, μαζί με το υπό δημοπράτηση εμπορευματικό κέντρο στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, η αιχμή του δόρατος στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων προς την ενδοχώρα, τα Βαλκάνια, την υπόλοιπη Ευρώπη», τόνισε ο κ. Κουβέλης.
Οι προκλήσεις για την κρουαζιέρα
Την εκτίμηση ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντική δραστηριότητα για το λιμάνι και την πόλη της Θεσσαλονίκης, ιδίως εάν τα κρουζιερόπλοια τη χρησιμοποιούν ως «home port» (λιμάνι βάσης και εξόρμησης), διατύπωσε ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, δρ Γεώργιος Πατέρας. Όπως εξήγησε, το μέγεθος του λιμανιού δεν επιτρέπει μεν σε μεγάλα κρουζιερόπλοια, της τάξης των 4.000 επιβατών, να επισκεφτούν ακόμη το λιμάνι, ωστόσο είναι εύκολο η Θεσσαλονίκη να προσελκύσει μικρότερα πλοία, μπαίνοντας σε μια niche market (εξειδικευμένη αγορά). «To deviation (απόκλιση) από τα βασικά δρομολόγια και η απόσταση από τα κύρια εκτός πόλης αξιοθέατα δεν θα πρέπει να είναι εμπόδια» σημείωσε ο κ. Πατέρας και ανέφερε ως πλεονέκτημα την εγγύτητα στη Βεργίνα, τον Όλυμπο, το Άγιον Όρος, καθώς και το υπό ανέγερση Μουσείο Ολοκαυτώματος.
«Κλειδί» οι συνέργειες
Οι συνέργειες αποτελούν το «κλειδί» για την ανάπτυξη της ναυτιλιακής βιομηχανίας και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού επιχειρείν στον συγκεκριμένο κλάδο, σύμφωνα με όσα προέκυψαν από τις τοποθετήσεις των ομιλητών στο Export Summit.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Golden Gargo, Κωστής Αχλαδίτης, τόνισε ότι η εταιρεία, μέλος του ομίλου Golden Union, αποτελεί τον μεγαλύτερο logistics provider στη θαλάσσια εφοδιαστική αλυσίδα και παρουσίασε το αποτέλεσμα της συνεργασίας της εταιρείας με τη Lufthansa Cargo, το οποίο είναι αλληλένδετο με τις νέες τεχνολογίες και αφορά τη δημιουργία συστήματος αερομεταφοράς ανταλλακτικών των πλοίων και πορθμείων.
Ο γενικός διευθυντής Πωλήσεων και Εξυπηρέτησης Ελλάδας, Κύπρου, Αλβανίας και Κοσόβου της Lufthansa Cargo AG, Ανδρέας Σχοινάς, μίλησε για τη συνεργασία με την Golden Gargo και πρόσθεσε ότι η εταιρεία διαθέτει μια σειρά προϊόντων που ταιριάζουν απόλυτα σε τέτοιου είδους ανάγκες. Το πεδίο του ανταλλακτικού πλοίου εξελίσσεται συνέχεια, είπε και πρόσθεσε ότι «το 2018 έχουμε φτάσει σε πάνω από 300 τόνους που έχουμε μεταφέρει και τώρα προχωράμε για ακόμα μεγαλύτερο τονάζ».
Κέντρο Logistics
Τη δημιουργία ενός Κέντρου Καινοτομίας για τα Logistics εντός του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και στον χώρο των παλιών στάβλων ανακοίνωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Σωτήρης Θεοφάνης, προσθέτοντας ότι η ανάθεση της σχετικής μελέτης θα συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της εταιρείας. Ανέφερε μάλιστα πως η υλοποίηση του εν λόγω κέντρου είναι πιο εύκολο να υλοποιηθεί, ενώ δεν θα είναι ανταγωνιστικό προς αντίστοιχα projects.
«Η Θεσσαλονίκη πλωτή λεωφόρος της Ευρώπης»
Αίσθηση προκάλεσε η τοποθέτηση του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρου Βενιάμη ότι η Θεσσαλονίκη μπορεί να αποτελέσει στις ενδοποτάμιες μεταφορές την «καγκελόπορτα» της Ευρώπης και των Βαλκανίων. «Είναι θέμα χρόνου η Θεσσαλονίκη να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία που διανοίγεται», είπε ο κ. Βενιάμης, εξηγώντας ότι η πόλη μπορεί να πρωταγωνιστήσει σε μια αγορά που αναμένεται να έχει μεγάλη δυναμική, καθώς οι διελεύσεις πλοίων από τις εσωτερικές πλωτές οδούς της Ευρώπης εκτιμάται ότι θα καταγράψουν σημαντική αύξηση μέχρι το 2024.
Στη γενική τοποθέτησή του, ο κ. Βενιάμης μίλησε για «ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα» που «αποτελεί εθνικό κεφάλαιο υπερκομματικού χαρακτήρα» και «βασίζεται στη συσσωρευμένη τεχνογνωσία, στην αξιοπιστία, στην ποιότητα και στη βαθιά πίστη της ελληνικής πρωτοβουλίας». Προς επίρρωση των παραπάνω, ο πρόεδρος της ΕΕΕ παρέθεσε στοιχεία από τις πρωτιές της ελληνόκτητης ναυτιλίας: Η χώρα μας διαθέτει 5.000 πλοία χωρητικότητας 390 εκατ. τόνων dwt, αποτελεί το 21% του παγκόσμιου στόλου και το 53% του ευρωπαϊκού.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία απασχολεί στην Ελλάδα 200.000 άτομα συνεισφέροντας κατά 7% στο συνολικό ΑΕΠ της χώρας, όταν πανευρωπαϊκά η ναυτιλιακή βιομηχανία απασχολεί 640.000 εργαζόμενους.
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ ανέφερε, επίσης, ότι ο κλάδος της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας που αντιμετώπισε επί πολλά χρόνια μεγάλα προβλήματα στη χώρα μας, τώρα ανακάμπτει με το Ναυπηγείο Σύρου να λειτουργεί «τέλεια». Μάλιστα, με τη διά νόμου απελευθέρωση των επισκευών πλοίων σε όλη την Ελλάδα, «θα δούμε τα επόμενα χρόνια τεράστια ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αλλά και στα άλλα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας».