Skip to main content

Έπεσαν σε ύφαλο οι εισηγμένες της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Υπό πίεση βρίσκονται οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται containerships και οι οποίες είναι εισηγμένες στις χρηματιστηριακές αγορές. Σύμφωνα με ανάλυση της Alphaliner, οι επτά εισηγμένες εταιρείες οι οποίες ναυλώνουν τα πλοία τους στους μεγάλους liners έχασαν κατά μέσο όρο το 48% της κεφαλαιακής τους αξίας, κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς. Αιτίες, από τη μια η κάθετη πτώση των ναύλων και από την άλλη η μείωση της αξίας των πλοίων.

Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Alphaliner, οι εξελίξεις αυτές οδήγησαν την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Technomar στην απόφαση να αποσύρει, πέρσι το καλοκαίρι, τα σχέδιά της για δημόσια εγγραφή της εταιρείας Poseidon Containers στο αμερικανικό χρηματιστήριο.

Οι επτά εταιρείες που εξετάζει η Alphaliner είναι η Seaspan, Danaos, Rickmers, Global Ship, Costamare, Diana Containerships και Box Ships.

Τις μεγαλύτερες απώλειες καταγράφει η Box Ships, η οποία έχει χάσει το 81,6% της αξίας της. Η εταιρεία είχε εισαχθεί στο NYSE το 2011 και κατέβηκε από το ταμπλό τον περσινό Νοέμβριο, όταν και η κεφαλαιοποίησή της έπεσε κάτω από τα 15 εκατ. δολάρια. Η μετοχή της τώρα διαπραγματεύεται στην OTC Market και η αξία της είναι διαμορφωμένη σε 0,158 δολ. από 0,86 στις αρχές του 2015. Σημειώνεται ότι τον Απρίλιο του 2011 η τιμή της μετοχής ήταν στα 12 δολάρια η μία. Η εταιρεία σήμερα διαχειρίζεται έναν στόλο συνολικής χωρητικότητας 43.881 teu.

Μείωση της αξίας της μετοχής της κατά 67,1% έχει υποστεί η Rickmers Maritime. Η εταιρεία, με κεφαλαιοποίηση 556 εκατ. δολαρίων, έχει πέσει στο 0,092 δολάριο ανά μετοχή από 0,28 στις αρχές της περσινής χρονιάς.

Σημαντικές απώλειες καταγράφει και η Diana Containerships, η μετοχή της οποίας την 1η Ιανουαρίου 2015 ήταν στα 61,88 δολάρια και στις 8 Ιανουαρίου 2016 είχε πέσει στο 0,66 δολάριο καταγράφοντας πτώση κατά 64,9%. Η εταιρεία σήμερα διαχειρίζεται έναν στόλο από 14 πλοία συνολικής 40.640 teu και η κεφαλαιοποίησή της ανέρχεται σε 48,29 εκατ. δολάρια.

Αλλά και η μετοχή της Costamare έχει διολισθήσει κατά 53,5%, αφού από τα 17,61 δολάρια που ήταν την 1η Ιανουαρίου 2015 έχει φτάσει τα 8,19 δολάρια στις 8 Ιανουαρίου 2016. Η κεφαλαιοποίησή της παραμένει πάντως σε υψηλά επίπεδα, στα 613,84 εκατ. δολάρια, ενώ διαχειρίζεται έναν στόλο από 60 πλοία συνολικής χωρητικότητας 332.565 teu. Επίσης έχει σε εξέλιξη ένα ναυπηγικό πρόγραμμα χωρητικότητας 134,420 teu.

Η Global Ship Lease έχει χάσει το 44,2% της αξίας της, αφού από τα 4,5 δολάρια πέρυσι έπεσε στα 2,51 δολάρια φέτος, με την κεφαλαιοποίησης της εταιρείας να ανέρχεται στα 137,92 εκατ. δολάρια. Διαχειρίζεται έναν στόλο από 18 containerships 82.114 teu.

Σε καλύτερη θέση βρίσκεται σήμερα η Seaspan, η οποία καταγράφει πτώση 18,8% σε σχέση με πέρυσι, αφού από τα 18,02 δολάρια την 1η Ιανουαρίου 2015 έφτασε τα 14,63 δολάρια στις 8 Ιανουαρίου 2016. Η εταιρεία με κεφαλαιοποίηση 1,4 δισ. δολαρίων διαχειρίζεται έναν στόλο από 100 containerships χωρητικότητας 736,14 teu, ενώ έχει υπό κατασκευή ακόμα 205.530 teu.

Τη μικρότερη «ζημιά» από τις εφτά εταιρείες έχει υποστεί η Danaos, η οποία χάνει το 5,7% της αξίας της μετοχής της σε σχέση με τις αρχές του 2015. Πιο συγκεκριμένα, η μετοχή της εταιρείας διαπραγματευόταν στα 5,47 δολάρια στις 8 Ιανουαρίου φέτος από 5,47 δολάρια πέρυσι. Με κεφαλαιοποίηση 566,46 εκατ. δολαρίων, διαθέτει έναν στόλο από 59 πλοία χωρητικότητας 351.750 teu.

Εκτιμήσεις

Η Alphaliner επισημαίνει ότι οι μεγάλοι liners θα επιχειρήσουν για μια ακόμα φορά να αυξήσουν τους ναύλους από Απω Ανατολή προς Βόρεια Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα, θα ζητήσουν αυξήσεις ύψους 50 δολαρίων ανά teu, ώστε από τα 450 δολάρια να φτάσει τα 500 δολάρια ανά «κουτί». Οι εταιρείες πιστεύουν ότι θα καταφέρουν να περάσουν την αύξηση και να εξασφαλίσουν περισσότερα έσοδα, λόγω της παραδοσιακής αύξησης του ενδιαφέροντος για χωρητικότητα την περίοδο πριν από τις εορτές για το νέο έτος της Κίνας, που είναι στις 8 Οκτωβρίου 2016.