Από την έντυπη έκδοση
Των Λάμπρου Καραγεώργου και Αντώνη Τσιμπλάκη
Δύο μεγάλα project LNG με ελληνικό ενδιαφέρον βρίσκονται σε εξέλιξη. Το πρώτο φέρει την ονομασία Project Forward και αφορά τη δημιουργία καινοτόμου εξοπλισμού για την πλεύση των φορτηγών πλοίων LNG.
Όπως εξήγησε στη «Ν» ο Αλέξανδρος Παναγόπουλος, επικεφαλής της Arista Shipping, «είμαστε στη φάση του σχεδιασμού και των οριστικών αποφάσεων πριν προχωρήσουμε στην παραγγελία αυτού του τύπου πλοίων». Μάλιστα, όπως διευκρίνισε ο ίδιος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της «Ν», για το συγκεκριμένο έργο δεν προβλέπεται καμία επιδότηση αφενός διότι η οικογένεια Παναγόπουλου δεν ενεπλάκη ποτέ με επιδοτήσεις, αφετέρου διότι πιστεύει πως αν ένα έργο χρειάζεται επιδότηση τότε δεν είναι βιώσιμο.
Η Arista Shipping συνεργάζεται στο έργο αυτό με τη φινλανδική Wartsila, η οποία θεωρείται παγκόσμιος ηγέτης στις νέες τεχνολογίες και στη δημιουργία ολοκληρωμένων λύσεων για τον κλάδο της ναυτιλίας και της ενέργειας. Στο Project Forward συμμετέχουν ακόμη η εταιρεία Deltamarin που καλύπτει τη μηχανική σχεδίαση, ο αμερικανικός νηογνώμονας American Bureau of Shipping (ABS) και η γαλλική εταιρεία GTT, που εξειδικεύεται στα συστήματα για τη μεταφορά και αποθήκευση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Το δεύτερο project, το Poseidon MED II, είναι ένα πρόγραμμα που αφορά τις υποδομές LNG, καθώς και τις μετατροπές των πλοίων ώστε να «καίνε» και LNG. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί με 53.279.405 ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς οι Βρυξέλλες έδωσαν το «πράσινο φως» για τη χρηματοδότηση των αναγκαίων μελετών.
Ειδικότερα, το έργο στοχεύει στον σχεδιασμό ενός συστήματος μεταφοράς, διανομής και προμήθειας (συμπεριλαμβανομένου του ανεφοδιασμού) LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου, καθώς και στην ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών. Παράλληλα, θα επιχειρηθεί να αναπτυχθεί και ένα κέντρο μετατροπής των πλοίων, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούν το υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο.
Το πρόγραμμα αφορά την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ιταλία, καθώς φυσικά και μια σειρά λιμάνια, με πρώτο το λιμάνι του Πειραιά, ενώ θα χρειαστεί και η συνεισφορά του τέρμιναλ της Ρεβυθούσας. Υπολογίζεται ότι τουλάχιστον δέκα πλοία (επιβατηγά, οχηματαγωγά, bulk carriers κ.λπ.) θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα μετατροπής έτσι ώστε να «καίνε» υγροποιημένο φυσικό αέριο. Επισημαίνεται ότι η χρήση του LNG ως καυσίμου στα πλοία προκρίνεται από τις ευρωπαϊκές αρχές με στόχο τη μείωση των εκπομπών θείου και διοξειδίου του άνθρακα.
Οι τεχνολογικές εξελίξεις
Στο μεταξύ, σε μία άλλη εκδήλωση, στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων 2016, στο επίκεντρο βρέθηκαν οι τεχνολογικές εξελίξεις στη διαμόρφωση τόσο των οικονομικών τάσεων όσο και της πορείας της ναυτιλιακής αγοράς.
Όπως επισημάνθηκε ενδεικτικά, πέραν της δυνατότητας παρακολούθησης της πορείας των πλοίων μέσω δορυφορικών συστημάτων, πλέον υπάρχει η δυνατότητα πρόγνωσης των πιθανοτήτων ενοικίασής τους ή ακόμη και των τάσεων που επικρατούν στο διεθνές διαμετακομιστικό εμπόριο.
Ο Ιωάννης Μαρτίνος, επικεφαλής της Signal Maritime, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη σημασία των τεχνολογικών εξελίξεων στη διαμόρφωση της ναυτιλιακής αγοράς, καθώς και στην ύπαρξη διαφάνειας στην αγορά συμβολαίων spot. «Οι εξελίξεις οδηγούν σε μία πιο διαφανή αγορά» υπογράμμισε και επισήμανε ότι υπό τις παρούσες συνθήκες η ναυπήγηση νέων πλοίων εμπεριέχει υψηλό επίπεδο επικινδυνότητας.
Από την πλευρά της, η Brent – Petersen, επικεφαλής του ναυτιλιακού τμήματος της DVB Bank, υπογράμμισε ότι παρατηρείται μία επιστροφή στην «κανονικότητα», όχι όμως σε όλα τα υποτμήματα της ναυτιλιακής αγοράς και ότι υπάρχουν αλλαγές δομικού χαρακτήρα στη διαμόρφωσή της. Όσον αφορά τις παραμέτρους που θα επηρεάσουν την περαιτέρω πορεία της, η ίδια έκανε ειδική μνεία στον αυξανόμενο όγκο χρέους πολλών «παικτών» της αγοράς, την πτωτική πορεία τιμών στην αγορά εμπορευμάτων και την επιβράδυνση που παρουσιάζει η κινεζική οικονομία.