Από την έντυπη έκδοση
Των Λάμπρου Καραγεώργου και Αντώνη Τσιμπλάκη
Με τα μάτια στραμμένα στην Αθήνα είναι από σήμερα και για μία εβδομάδα το ενδιαφέρον της παγκόσμιας ναυτιλίας. Τα Ποσειδώνια, η μεγαλύτερη διεθνής ναυτιλιακή έκθεση, ανοιγούν τις πύλες του στη μεγαλύτερη ναυτιλιακή ζώνη «πλοιοκτησίας» στον κόσμο, στο πλέγμα Αθήνας / Πειραιά, η οποία συνδέεται στενά με την εθνική ιδιοκτησιακή βάση της, σε αντίθεση με παρεμφερείς πλοιοκτητικές ζώνες, όπως της Σιγκαπούρης και του Λονδίνου, που προσελκύουν μία πλοιοκτητική βάση προερχόμενη από την υφήλιο.
Η ελληνική ναυτιλία, με την παρουσία στα εγκαίνια του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και του γενικού γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) Kitack Lim, υποδέχεται στα Ποσειδώνια τα μεγαλύτερα ναυπηγεία του κόσμου, τους μεγαλύτερους νηογνώμονες, τους μεγαλύτερους προμηθευτές ναυτιλιακών υλικών και υπηρεσιών και δικαίως, καθώς ο μεγαλύτερος εμπορικός στόλος του κόσμου είναι εδώ, έχει βάση του την Ελλάδα.
Όμως κάποιοι υπονομεύουν με τις «άστοχες» πολιτικές τους αυτό το status, όπως πολύ χαρακτηριστικά επισημαίνει στο μήνυμά του για τα Ποσειδώνια ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης. Το μήνυμα του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ανοίγει το παραδοσιακό ειδικό αφιέρωμα της «Ν» στα Ποσειδώνια, στο οποίο επίσης περιλαμβάνονται αποκλειστικές συνεντεύξεις, ρεπορτάζ και άρθρα κορυφαίων παραγόντων της διεθνούς και ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας.
Το νέο ρεκόρ συμμετοχών στα φετινά Ποσειδώνια, που αποτελούν διαχρονικό θεσμό διεθνούς κύρους, πιστοποιεί ότι η Ελλάδα, ως παραδοσιακή ναυτιλιακή δύναμη, μπορεί και θα πρέπει να παραμείνει η καρδιά της διεθνούς ναυτιλίας, να συνεχίσει να προσφέρει στην εθνική αλλά και ευρωπαϊκή οικονομία, διατηρώντας την ανταγωνιστικότητά της, σημειώνει ο κ. Βενιάμης και προσθέτει ότι η ανταγωνιστικότητα σήμερα διακυβεύεται εξαιτίας πρόσφατων άστοχων πολιτικών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με κίνδυνο να προκληθεί φυγή, όχι μόνο του ελληνόκτητου στόλου, αλλά και του ευρύτερου ευρωπαϊκού εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης με μετεγκατάσταση σε πιο φιλόξενα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα.
Αστοχίες
Για τις αστοχίες αυτές, πάντως, η αρμόδια επίτροπος Ανταγωνισμού Margrethe Vestager στην αποκλειστική της συνέντευξη στο ειδικό αφιέρωμα «Ναυτιλία των Ελλήνων» της «Ναυτεμπορικής» φαίνεται να επιμένει στις θέσεις της, τονίζοντας ότι «το ελληνικό σύστημα φορολογίας χωρητικότητας δεν φαίνεται να εναρμονίζεται με τους κανόνες των εν λόγω κατευθυντήριων γραμμών αναφορικά με το πεδίο των υποστηριζόμενων δραστηριοτήτων, τις απαιτήσεις σχετικά με τη σημαία και τους κανόνες σχετικά με τη φορολογία των μετόχων».
Παράλληλα προσθέτει ότι «η δράση της Επιτροπής δεν στοχεύει τον πυρήνα της οικονομίας της ελληνικής ναυτιλίας – η λειτουργία των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και των δεξαμενόπλοιων δεν επηρεάζεται από την εν εξελίξει έρευνα. Είναι πολύ απίθανο, εκτιμά η επίτροπος, «απαντώντας» στον κ. Βενιάμη, οι δυνητικές μετακινήσεις των ναυτιλιακών επιχειρήσεων από την Ελλάδα προς την Άπω Ανατολή να οφείλονται στην έρευνα της Επιτροπής».
Πάντως ο ελληνικός εφοπλισμός έχει «σύμμαχο» σε αυτή την προσπάθεια την ελληνική πολιτεία, η οποία με την απάντησή της στην Ε.Ε. αντέκρουσε γραμμή προς γραμμή όλες τις αιτιάσεις σχετικά με το φορολογικό καθεστώς. Παράλληλα, όπως τονίζει στο άρθρο του στο αφιέρωμα της «Ν» ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας, «η πολιτική μας στον τομέα της ναυτιλίας έχει στο επίκεντρο τον Έλληνα ναυτικό, καθώς και την περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας, τη διασφάλιση ενός δυναμικού, φιλικού και κοινωνικά ανταποδοτικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος για όλο το εύρος των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων, καθώς και την περαιτέρω αύξηση της ποιοτικής απασχόλησης και εκπαίδευσης των ναυτικών. Κυρίως μέσω της αύξησης της απασχόλησης και των εσόδων, αλλά και μέσω των πολλαπλασιαστικών επιδράσεων της ναυτιλίας, επιδιώκουμε την αύξηση του κοινωνικού μερίσματος που φέρνει στη χώρα. Επιδιώκουμε, επίσης, ο Πειραιάς να εδραιώσει τη θέση του ως διαχειριστικό κέντρο της παγκόσμιας ναυτιλίας, ταυτόχρονα όμως (και κυρίως) ως βάση της ελληνικής και της ελληνόκτητης ναυτιλίας».
Διεθνή θέματα
Στα Ποσειδώνια, όμως, κυρίαρχο στοιχείο αποτελούν και τα διεθνή θέματα της ναυτιλίας. Δεν είναι τυχαία η παρουσία του γενικού γραμματέα του ΙΜΟ Kitack Lim, όπως επίσης και της επιτρόπου μεταφορών της Ε.Ε. Violeta Bulc.
Στα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν τη διεθνή ναυτιλία αναφέρονται δύο ακόμη αποκλειστικές συνεντεύξεις του εδικού αφιερώματος «Η ναυτιλία των Ελλήνων», του γενικού γραμματέα του ΙΜΟ Kitack Lim και του πρώτου αντιπροέδρου της European Community Shipowners’ Associations (ECSA) Πάνου Λασκαρίδη.
Ο κ. Λασκαρίδης αναφερόμενος στα μεγάλα θέματα που απασχολούν τη ναυτιλία και συνδέονται με το περιβάλλον, «ρίχνει» στο τραπέζι μία ρηξικέλευθη πρόταση, αυτή της επιβολής νομοθετημένου ανώτατου ορίου ταχύτητας στα πλοία ως μέτρο μείωσης των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου. Μία πρόταση που είναι σίγουρο ότι θα συζητηθεί. Παράλληλα επισημαίνει ότι η θέση της ναυτιλίας για τους ρύπους είναι ότι εάν ποτέ αποφασιστεί κάποιο σύστημα για χρηματική συμβολή της ναυτιλίας στο θέμα των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αυτό μπορεί να είναι μόνο το λεγόμενο «levy». Ένας φόρος στα καύσιμα, ο οποίος θα είναι καθαρός, θα αποδίδεται για περιβαλλοντικούς λόγους και θα βαρύνει αυτόν που οργανώνει τη μεταφορά. Αυτόν που έχει το φορτίο.
Ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ Kitack Lim, από την πλευρά του, αναφέρεται στις προτεραιότητες του διεθνούς οργανισμού το επόμενο διάστημα και εκφράζει τις ευχαριστίες του στην ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα και την κυβέρνηση για την πολυετή και συνεχή υποστήριξή τους στο έργο του IMO και τονίζει ότι ο ΙΜΟ μπορεί, αλλά και πρέπει, να αποτελέσει καταλύτη όσον αφορά τον διάλογο και την επικοινωνία – όχι μόνο σε κυβερνητικό επίπεδο, αλλά σε ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Πρώτη στη ζήτηση για εκθεσιακό χώρο η Κίνα
Νέα ρεκόρ αναμένεται να καταγράψει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή έκθεση του κόσμου, τα Ποσειδώνια. Η αυξημένη ζήτηση για τη συμμετοχή όλο και περισσότερο εκθετών στα Ποσειδώνια προέρχεται κυρίως από τα μεγάλα ναυπηγικά κράτη, καθώς και άλλους τακτικούς συμμετέχοντες των «Ποσειδωνίων» από όλον τον κόσμο, στους οποίους πρέπει προστεθούν και πολλοί εκθέτες που θα παρευρεθούν για πρώτη φορά, εκπροσωπώντας νέους τομείς για τα Ποσειδώνια.
Την πρώτη θέση όσον αφορά τη ζήτηση για εκθεσιακό χώρο κατέχει η Κίνα, η οποία θα έχει και πάλι τη μεγαλύτερη συμμετοχή στη διοργάνωση-ορόσημο της ναυτιλιακής βιομηχανίας, με ναυπηγεία, κατασκευαστές εξοπλισμού, ναυτιλιακές υπηρεσίες και εκπροσώπους ναυτιλιακών κέντρων.
Η παρουσία της Άπω Ανατολής αποτελούσε ανέκαθεν μεγάλο γεγονός για τα Ποσειδώνια και η φετινή χρονιά δεν αποτελεί εξαίρεση, με τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία να ετοιμάζουν για άλλη μια φορά εντυπωσιακά περίπτερα, όπου παρουσιάζονται τόσο τα ναυπηγεία όσο και οι κατασκευαστές εξοπλισμού, καθώς ο ανταγωνισμός τους με την Κίνα εντείνεται λόγω της μειωμένης ζήτησης για νέες παραγγελίες. Ένα νέο σημαντικό χαρακτηριστικό στα φετινά Ποσειδώνια είναι η δυναμική συμμετοχή παλιών και νέων ναυτιλιακών κέντρων, γεγονός που οφείλεται στην ενίσχυση του παγκόσμιου ανταγωνισμού και σε αυτόν τον τομέα.
Το «παρών» δίνουν τα παραδοσιακά ναυτιλιακά κέντρα της Σιγκαπούρης, του Χονγκ Κονγκ, της Κύπρου και της Μάλτας, ενώ τα Ποσειδώνια υποδέχθηκαν και ένα νέο εθνικό περίπτερο, αυτό του Λουξεμβούργου, το οποίο κάνει το ντεμπούτο του παρουσιάζοντας το Cluster Maritime Luxembourgeois. Άλλα ναυτιλιακά κέντρα που συμμετέχουν στη φετινή διοργάνωση είναι το Dubai Maritime City από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Vancouver International Maritime Centre και το Shanghai Maritime and Finance Excellence Centre.
Ο τραπεζικός κλάδος επιστρέφει δυναμικά φέτος με την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, τη Saxo Bank και την Deltec Bank να αποτελούν μερικά μόνο από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που συμμετέχουν στα Ποσειδώνια έπειτα από μακρά απουσία.
Παράλληλα συμμετέχουν περισσότεροι από 80 εκθέτες από τον παγκόσμιο κλάδο της Τεχνολογίας Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και αναμένεται να προσελκύσουν το ενδιαφέρον της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Τα «Ποσειδώνια 2016» θα πραγματοποιηθούν από τις 6 έως τις 10 Ιουνίου στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo. Η διοργάνωση της έκθεσης τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, του Δήμου Πειραιά, του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.