Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Η μεγάλη επιστροφή των νέων της χώρας στα ελληνόκτητα πλοία αποτελεί ένα από τα κορυφαία θέματα που έχει στην ατζέντα του ο ελληνικός εφοπλισμός. Γεγονός που δεν παραλείπουν να αναδείξουν οι εφοπλιστές σε κάθε ευκαιρία που τους δίνεται, είτε σε κατ’ ιδίαν συναντήσεις είτε σε δημόσιες τοποθετήσεις τους.
Έτσι, μετά την πρόσφατη δημόσια τοποθέτηση του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρου Βενιάμη, ο οποίος στην ομιλία του στην εκδήλωση του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος για το νέο έτος δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι και οι Έλληνες αξιωματικοί και τα πληρώματα, εκτός από τις αναμφισβήτητες δεξιότητες που κατέχουν, θα πρέπει να είναι και οικονομικά ανταγωνιστικά, τη «σκυτάλη» πήρε χθες ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος.
Μιλώντας από καρδιάς στην ετήσια εκδήλωση των Πλοιάρχων του Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) έστειλε το δικό του μήνυμα προς την πολιτεία αλλά και τη ναυτεργασία. «Πρέπει να διατηρήσουμε τη ναυτική παράδοση της χώρας μας», δήλωσε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του ναυτιλιακού ομίλου Τσάκου, και ξεκαθάρισε ότι δεν αναφέρεται μόνο στους πέντε – έξι Έλληνες αξιωματικούς που έχουν τα πλοία, αλλά και στα πληρώματα. Σκιαγραφώντας τους ανθρώπους στους οποίους θέλει να απευθυνθεί η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, έφερε το παράδειγμα των νέων μέχρι 30 ετών που είναι άνεργοι, και που σε αρκετές περιπτώσεις μένουν ακόμα με τους γονείς τους.
Αφού ξεκαθάρισε το target group, ο καπετάν Παναγιώτης υπογράμμισε ότι αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να γίνουν υπαξιωματικοί του Εμπορικού Ναυτικού, και να εξελιχθούν σε ηλεκτρολόγους ή λοστρόμους. Αναφορικά με το μισθολογικό και τα σχόλια που ακούγονται για μισθούς Φιλιππινέζων, ο κ. Τσάκος υπενθύμισε ότι τα πληρώματα από τις Φιλιππίνες αμείβονται με 1.400 ευρώ τον μήνα. Ένα ποσό που σήμερα στην Ελλάδα θεωρείται υψηλό με βάση τον βασικό μισθό στη στεριά, που δεν ξεπερνά τα 650 ευρώ τον μήνα. Απευθυνόμενος στον γενικό γραμματέα της ΠΝΟ Γιάννη Χαλά, ο καπετάν Παναγιώτης του υπενθύμισε τις δύσκολες συνθήκες κάτω από τις οποίες ξεκίνησαν την καριέρα τους, συνθήκες που πάντως οι σημερινές γενιές δεν θα αντιμετωπίσουν.
Η αντιπαράθεση
Η προσπάθεια του ελληνικού εφοπλισμού να «ανοίξουν» και πάλι οι πύλες της ελληνόκτητης ναυτιλίας στα εγχώρια πληρώματα έχει ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια, με τον πρόεδρο της ΕΕΕ κ. Βενιάμη να δηλώνει ότι μπορεί να ανοίξουν χιλιάδες θέσεις εργασίας για πολύ κόσμο που είναι άνεργος.
Τις τελευταίες ημέρες το ζήτημα επανήλθε στη δημοσιότητα μετά τις ομιλίες στο Ναυτικό Επιμελητήριο. Η ελληνική ναυτεργασία, με την τεχνογνωσία που διαθέτει και το DNA της θάλασσας στο αίμα της, πρέπει να ακολουθήσει τα βήματα της παγκοσμιοποίησης και να συμπλεύσει με τις αρχές της ανταγωνιστικότητας της διεθνούς ναυτεργασίας, προέτρεψε τους ναυτικούς ο πρόεδρος της ΕΕΕ.
Σε επιστολή του προς τον υπουργό Ναυτιλίας Φώτη Κουβέλη ο κ. Βενιάμης, για το ίδιο θέμα, και σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», κάνει λόγο για τη διεθνή σύμβαση ναυτικής εργασίας (MLC), τονίζοντας ότι δεν υπεισέρχεται στο ύψος των μισθών που περιλαμβάνονται στις εθνικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας μεταξύ ναυτεργασίας και εφοπλισμού.
Η σύμβαση δεν ασχολείται, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει στην επιστολή του ο κ. Βενιάμης, με τους οικονομικούς όρους εργασίας των ναυτικών, αλλά με τις συνθήκες απασχόλησης, τα δικαιώματα και την κοινωνική προστασία αυτών. Επιπρόσθετα, είναι το διεθνές νομικό κείμενο που αναγνωρίζει πλήρως το status ατομικών συμβάσεων εργασίας, αποτέλεσμα ελεύθερων διαπραγματεύσεων.
Άποψη που αποτελεί συνέχεια των δηλώσεων του προέδρου της ΕΕΕ, στην εκδήλωση του ΝΕΕ, που δήλωνε ότι συνδικαλιστικές αγκυλώσεις του παρελθόντος κρατούν όμηρους τους Έλληνες ναυτικούς, εμποδίζοντάς τους να είναι ανταγωνιστικοί και άρα ελκυστικοί στη διεθνή αγορά εργασίας.
Η ΠΝΟ
Την αντίθετη άποψη διατυπώνουν όμως οι εκπρόσωποι της ναυτεργασίας. Με νέα επιστολή του προς τον υπουργό κ. Κουβέλη, ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ Γιάννης Χαλάς υποστηρίζει την ακριβώς αντίθετη άποψη. Ότι δηλαδή η διεθνής σύμβαση προβλέπει ότι σε περιπτώσεις που οι ΣΣΕ οι οποίες εμπεριέχουν ευνοϊκότερες συνθήκες από όσα προβλέπονται στην MLC, υπερισχύουν. Τέλος, ο κ. Χαλάς υπεραμύνεται της ισχύος της προηγούμενης Συλλογικής Σύβασης Εργασίας του 2010, η οποία όπως επισημαίνει έχει λήξει από το 2010, αλλά ως κανονιστική και διοικητική πράξη εξακολουθεί και ισχύει μέχρι τη ρητή κατάργησή της ή την τροποποίησή της με νέα κανονιστική πράξη.