Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Επιφυλάξεις εκφράζει, σύμφωνα με πληροφορίες, η Cosco αναφορικά με τις διατάξεις που περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο για την ίδρυση Δημόσιας Αρχής Λιμένων. Κύκλοι προσκείμενοι στην κινεζική εταιρεία επισημαίνουν στη «Ν» ότι η θέση του επενδυτή στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά είναι σαφώς κατά της ίδρυσης ενός ακόμα φορέα που θα ασχολείται με τη λιμενική βιομηχανία.
Το ζήτημα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι η πιθανή σύγχυση ανάμεσα στις αρμοδιότητες που θα έχει η Γενική Γραμματεία Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας και η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων που προϋπάρχουν, αλλά και της Δημόσιας Αρχής Λιμένων που θα δημιουργηθεί τώρα.
Στα προκαταρκτικά της σύνταξης του νομοσχεδίου είχε προηγηθεί έντονο παρασκήνιο, με το ΤΑΙΠΕΔ να επιμένει ότι το σχέδιο νόμου δεν πρέπει να επηρεάζει αρνητικά το deal με τους Κινέζους. Την ίδια στιγμή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναπτύσσονταν αντίρροπες δυνάμεις, αφού η τρόικα είχε αποδεχθεί τη δημιουργία ΡΑΛ στην Ελλάδα, ενώ τα λιμάνια στην Ευρωπαϊκή Ένωση λειτουργούν υπό το καθεστώς ΔΑΛ, πλην Μ. Βρετανίας όπου εκεί όμως είναι ιδιωτικές και οι εκτάσεις στα λιμάνια. Τελικά η Ε.Ε., σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, έδωσε τη συγκατάθεσή της για τις ρυθμίσεις αυτές, αποδεχόμενη την παράλληλη λειτουργία και των δύο φορέων, αφού σε άλλη περίπτωση θα «αυτοακυρωνόταν».
Το υπουργείο πάντως αναφέρει στο σχέδιο νόμου ότι η ΔΑΛ σε καμία περίπτωση δεν παρεμβαίνει στην άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας ή τη λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων.
Τι προβλέπει
Οι διατάξεις για τα λιμάνια που κατατέθηκαν στο πολυνομοσχέδιο προβλέπουν ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μέσω της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων αποτελεί τον αρμόδιο φορέα για τη διαμόρφωση της εθνικής λιμενικής πολιτικής. Για τη ΡΑΛ επισημαίνεται ότι αναδεικνύεται σε ανεξάρτητη αρχή εποπτείας των εμπορικών μεθόδων και πρακτικών των παρόχων λιμενικών υπηρεσιών, με αναβάθμιση του εποπτικού της ρόλου, ώστε να δύναται να λαμβάνει ρυθμιστικά μέτρα για τη διασφάλιση της ακώλυτης παροχής λιμενικών υπηρεσιών στους χρήστες, της ακώλυτης πρόσβασης σε λιμενικές υπηρεσίες και της εύρυθμης λειτουργίας της συναφούς αγοράς λιμενικών υπηρεσιών, σύμφωνα με το κοινοτικό και εθνικό δίκαιο και σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Στο άρθρο 7 αναφέρεται στις ρυθμιστικές αρμοδιότητες της ΡΑΛ, με βασική προτεραιότητα τη διασφάλιση της συνεχούς και αδιάλειπτης παροχής λιμενικών υπηρεσιών. Η ΡΑΛ αποκτά την αρμοδιότητα να λαμβάνει ρυθμιστικά μέτρα σε περιπτώσεις σοβαρής διατάραξης της λειτουργίας των λιμένων.
Επίσης, το άρθρο 8 θεσμοθετεί τη διαδικασία διερεύνησης καταγγελιών από τη ΡΑΛ και τα δικαιώματα έρευνας και συλλογής πληροφοριών των μελών και υπαλλήλων της. Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο έχει το δικαίωμα να καταγγέλει ενώπιον της ΡΑΛ παραβάσεις για κάθε θέμα αρμοδιότητάς της. Όλες οι δημόσιες αρχές και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου υπέχουν υποχρέωση να παρέχουν πληροφορίες και να συνδράμουν τη ΡΑΛ και τους εντεταλμένους υπαλλήλους της κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους.
Ο δήμος
Την ίδια στιγμή ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης με τον πρόεδρο του Ολυμπιακού, δημοτικό σύμβουλο και επικεφαλής του ναυτιλιακού ομίλου Capital, Βαγγέλη Μαρινάκη, επισκέφτηκαν τον υπουργό Επικρατείας Νίκο Παππά προκειμένου να διερευνήσουν τις προθέσεις της κυβέρνησης αναφορικά με τα ζητήματα που έχει θέσει ο δήμος για τον ΟΛΠ και τα οποία παραμένουν ανοικτά. Πιο συγκεκριμένα ο δήμος είχε ζητήσει να έχει εκπροσώπηση στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΠ, αλλά και να λαμβάνει ένα ποσοστό των εσόδων ως αντισταθμιστικά οφέλη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η δημοτική αρχή είχε λάβει διαβεβαιώσεις ότι θα υπάρχουν προβλέψεις για τα δύο ζητήματα αλλά στο νέο καταστατικό του ΟΛΠ, όπως αυτό έχει δημοσιοποιηθεί, ούτε το ζήτημα της άμεσης εκπροσώπησης του δήμου Πειραιά λύνεται, ούτε της καταβολής αντισταθμιστικών ωφελημάτων στην τοπική αυτοδιοίκηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», ο κ. Παππάς αφού ενημερώθηκε για τα δύο θέματα συμφώνησε και αναμένεται να υπάρξουν παρεμβάσεις προς αυτή την κατεύθυνση. Σημειώνεται ότι το ελληνικό Δημόσιο θα έχει τρεις θέσεις στο νέο δ.σ., ενώ θα του αποδίδεται το 3,5% των εσόδων.
Αρμοδιότητες
Η ΔΑΛ θα αποτελεί δημόσιο φορέα με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, στον οποίο ανατίθεται η άσκηση των διοικητικής φύσης εξουσιών/αρμοδιοτήτων, οι οποίες αφαιρούνται από τους Οργανισμούς Λιμένα δυνάμει των διατάξεων των Συμβάσεων Παραχώρησης, λόγω της ιδιωτικοποίησης, σε συνεργασία με τη ΡΑΛ και τη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων.