Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Βελτίωση του διά θαλάσσης εμπορίου container αναμένουν για το 2017 οι ειδικοί, ωστόσο οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπως η Danaos, μετρούν ακόμη τις «πληγές» τους από την πτώχευση της Hanjin. Παράλληλα, ο έντονος ανταγωνισμός στους liners ενισχύσει τις τάσεις συγκέντρωσης, όπως δείχνει η συγχώνευση τριών ιαπωνικών ναυτιλιακών εταιρειών.
Ειδικότερα, αύξηση του ρυθμού διακίνησης των φορτίων στα λιμάνια όλου του κόσμου καταγράφει για το πρώτο τετράμηνο του 2017 ο οίκος αναλύσεων Alphaliner και αναθεωρεί προς τα πάνω τις εκτιμήσεις του για την πορεία του διά θαλάσσης εμπορίου container για το σύνολο του τρέχοντος έτους. Ο όγκος του διακινούμενου εμπορίου αυξήθηκε το πρώτο τετράμηνο του 2017 κατά 5,8%, γεγονός που οδηγεί τον οίκο σε μία νέα εκτίμηση για συνολική αύξηση στο σύνολο του τρέχοντος έτους στα επίπεδα του 4,6% έναντι 2%-3% της αρχικής εκτίμησης. Αν το δυνατό momentum της περιόδου συντηρηθεί και τους επόμενους μήνες, ενδεχομένως ο συνολικός όγκος του μεταφερόμενου φορτίου ξεπεράσει σε αύξηση το 5,1% που είχε σημειωθεί το 2014, προσθέτει η Alphaliner.
Μέσα σε αυτό το κλίμα η Danaos Corporation του Γιάννη Κούστα ανακοίνωσε τα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου του τρέχοντος έτους. Τα έσοδα της εταιρείας μειώθηκαν στα 110,08 εκατ. δολ. έναντι 137,4 εκατ. δολ. ένα χρόνο πριν, ενώ τα καθαρά κέρδη κυμάνθηκαν στα 18,4 εκατ. ευρώ έναντι 44,1 εκατ. ευρώ πέρυσι. Τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη συγκρατήθηκαν στα 24,5 εκατ. ευρώ έναντι 47,2 εκατ. ευρώ πέρυσι την ίδια περίοδο. Τα προσαρμοσμένα EBITDA μειώθηκαν επίσης στα 72,546 εκατ. δολ. έναντι 99,351 εκατ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2016.
Τα αποτελέσματα της Danaos αποτυπώνουν κυρίως τις αρνητικές επιπτώσεις της πτώχευσης της Hanjin, στην οποία είχε ναυλωμένα πλοία η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή. Η μείωση κατά 22,7 εκατ. δολ. στα προσαρμοσμένα κέρδη οφείλεται πρωτίστως στα έσοδα ύψους 22 εκατ. δολ. που χάθηκαν λόγω της πτώχευσης της κορεάτικης εταιρείας, σύμφωνα με τον κ. Κούστα. Ο ίδιος αποκάλυψε ότι η Danaos ζήτησε από τις τράπεζές παράταση μέχρι την 1η Ιουλίου στις απαλλαγές από όρους των δανείων και σημείωσε ότι οι συζητήσεις είναι εποικοδομητικές.
Πάντως, σύμφωνα με τον κ. Κούστα, η Danaos εξακολουθεί να δημιουργεί θετικές ταμειακές ροές και να εξυπηρετεί όλες τις υποχρεώσεις της, καθώς και όλες τις προγραμματισμένες πληρωμές κεφαλαίων και τόκων, σύμφωνα με τους αρχικούς όρους των δανειακών συμβάσεων.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Danaos, αναφερόμενος γενικότερα στον κλάδο, σημειώνει ότι οι ναύλοι αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια του Απριλίου. Αυτές οι αυξήσεις, συμπληρώνει, ήταν σημαντικές σε ποσοστιαία βάση, αλλά εξακολουθούν να είναι χαμηλές σε απόλυτες τιμές και κυμαίνονται σε επίπεδα που είναι ελαφρώς υψηλότερα των λειτουργικών εξόδων των πλοίων και δεν επαρκούν για την εξυπηρέτηση των αποδόσεων των επενδύσεων. Αυτή η βελτίωση της αγοράς οφείλεται κυρίως στην έναρξη νέων συμμαχιών μεταξύ εταιρειών τακτικών γραμμών. Ο ίδιος προσθέτει ότι δεν αναμένει από την αγορά να επιστρέψει στα χαμηλά επίπεδα του 2016, ωστόσο βλέπει επίσης σημάδια χαλάρωσης της αγοράς ναύλων.
Νέα συγχώνευση liners στην Ιαπωνία
Συνεχίζονται οι κινήσεις συγχωνεύσεων στους liners. Χθες ανακοινώθηκε ότι τρεις ιαπωνικών συμφερόντων εταιρείες διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, οι Kawasaki Kisen Kaisha, Mitsui OSK Lines και Nippon Yusen Kabushiki Kaisha προχώρησαν σε joint venture και δημιούργησαν την Ocean Network Express, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει επίσημα τις δραστηριότητές της την 1η Απριλίου του επόμενου έτους και αφού θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι σχετικές διαδικασίες μεταξύ των εταιρειών αλλά και των σχετικών ελέγχων από τις αρμόδιες αρχές.