Skip to main content

Μικτό σύστημα δρομολογίων ζητεί η ακτοπλοΐα για το Αιγαίο

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

«Δει δη χρημάτων και άνευ τούτων ουδέν εστί γενέσθαι…» είναι το συμπέρασμα που προκύπτει από την πρόταση που κατέθεσε χθες στη Νάξο -σε ημερίδα με θέμα «Η ακτοπλοΐα ως πυλώνας ανάπτυξης της οικονομίας των νησιών των Κυκλάδων – Συμβάσεις Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας και παράγοντες ανάπτυξης της Νησιωτικότητας» για την ανάπτυξη ενός ακτοπλοϊκού δικτύου με ανταποκρίσεις- ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης.

Σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη, η εξυπηρέτηση των νησιών μας με ανταποκρίσεις είναι βέβαιο ότι θα έχει θετικά αποτελέσματα αλλά δεν είναι δυνατόν να αποτελέσει τη μοναδική λύση για όλες τις γραμμές. Για κάθε γραμμή ξεχωριστά πρέπει να γίνουν μελέτες για να εξασφαλιστεί η καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση και η αξιοποίηση των πόρων που διατίθενται.

Πιστεύω, συνέχισε, ότι εάν μελετήσουμε κάθε γραμμή ξεχωριστά θα καταλήξουμε σε ένα μικτό σύστημα, δηλαδή κάποια νησιά θα εξυπηρετούνται με απευθείας συνδέσεις και κάποια με ανταποκρίσεις ή και τα δύο, όπως εξάλλου συμβαίνει σήμερα σε αρκετές περιπτώσεις, όπως π.χ. στην εξυπηρέτηση των μικρών Κυκλάδων, της Σύμης, της Σικίνου, της Φολεγάνδρου, του Άι – Στράτη, των Ψαρών, των Λειψών αλλά και σε πολλά νησιά των Δωδεκανήσων με τα πολύ σημαντικά δρομολόγια που εκτελεί η Δωδεκάνησος SEAWAYS, κ.λπ.

Στη συνέχεια παρέθεσε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα εναλλακτικών δρομολογίων με ανταποκρίσεις για την εξυπηρέτηση των Ανατολικών και Δυτικών Κυκλάδων, ενώ περιέγραψε και τα δύο πλοία που θα απαιτηθούν για την ανάπτυξη του συστήματος δρομολογίων. Στα θετικά ο κ. Σακέλλης ανέφερε μεταξύ άλλων μία επιπλέον σύνδεση Σικίνου, Φολεγάνδρου με τον Πειραιά, την καθημερινή σύνδεση των μικρών Κυκλάδων και Πάρου, Νάξου με Σύρο και τη σύνδεση τέσσερις φορές την εβδομάδα των Δυτικών Κυκλάδων με Σύρο και Ανατολικές Κυκλάδες.

Στα αρνητικά στοιχεία συμπεριέλαβε το γεγονός ότι όλες οι συνδέσεις από και προς τον Πειραιά με ανταποκρίσεις θα έχουν δυο επιπλέον ώρες καθυστέρηση, όπως και τη σχετικά μεγάλη διάρκεια ταξιδιού σε ορισμένες περιπτώσεις, κυρίως στη σύνδεση Ανατολικών και Δυτικών Κυκλάδων, π.χ. Πάρος-Σίφνος 4 ώρες και Μήλος-Νάξος επτά ώρες.

Επίσης, τα μεγάλα προβλήματα που αναδεικνύονται είναι η έλλειψη λιμενικών υποδομών, ενώ επίσης η ανάγκη να συγχρονιστούν τα δρομολόγια από και προς Πειραιά και τα νησιά και τέλος η συνήθεια και η νοοτροπία επιβατών που δεν θέλουν τις μετεπιβιβάσεις.

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ παρουσίασε και το κόστος της όλης προσπάθειας. Όπως είπε, για την κάλυψη των εξόδων των δρομολογίων αλλά και των χρηματοοικονομικών υποχρεώσεων και μικρού περιθωρίου κέρδους απαιτούνται ανά πλοίο 13.337.000 ευρώ.

Για τη διαμόρφωση του απαιτούμενου μισθώματος πρέπει να υπολογίσουμε και τον ΦΠΑ – 24%, δηλαδή το συνολικό μίσθωμα ανά πλοίο υπολογίζεται σε 16.500.000 ή σε 33.000.000 και για τα δύο πλοία έναντι 19.000.000 που καταβάλλονται σήμερα για τις ίδιες περίπου υπηρεσίες. Δηλαδή το κόστος των υπηρεσιών θα αυξηθεί κατά 14.000.000 περίπου.

Ωστόσο τόνισε ότι πρέπει να γίνουν συγκεκριμένες μελέτες γιατί σε άλλες περιπτώσεις μπορεί να παρατηρηθεί μείωση του κόστους την ταυτόχρονη βελτίωση των υπηρεσιών.

Καταλήγοντας υπογράμμισε ότι τα 80 εκατ. ευρώ που διατίθενται ως μισθώματα για την εξυπηρέτηση 44 νησιών είναι αστείο ποσό, όταν σε άλλες χώρες δίνονται μόνο για την εξυπηρέτηση ενός.

Νέο πλαίσιο για υδατοδρόμια

Χαιρετίζοντας την ημερίδα ο υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός τόνισε ότι σύντομα θα ολοκληρώσει το έργο της η επιτροπή για την αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Αναφερόμενος στην ανάπτυξη του δικτύου των υδατοδρομίων δήλωσε ότι αυτή τη στιγμή ολοκληρώνεται η διαδικασία με τη γενική διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το σχετικό νομοσχέδιο που θα ρυθμίζει τη λειτουργία του κάθε υδατοδρομίου. Προανήγγειλε τη δημιουργία Συμβουλίου Επιβατηγών Μεταφορών και Νήσων προκειμένου να εξετάσει τις συνδυασμένες μεταφορές.

Επίσης υπογράμμισε ότι πρέπει να αναπτυχθεί και η κρουαζιέρα, με τρόπο όμως συμβατό με την εικόνα και τον χαρακτήρα των νησιών μας για να μην έχουμε αρνητικά αποτελέσματα.

Μιλώντας για την κρουαζιέρα ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας Θεόδωρος Κόντες, πρότεινε ορισμένα νέα προγράμματα κρουαζιέρας που επεκτείνονται σε όλο το Αιγαίο, ενώ σημείωσε ακόμη ότι μπορεί να βελτιωθούν σε πολλές περιπτώσεις οι λιμενικές υποδομές για κρουαζιερόπλοια με ναύδετα.

Ο εκπρόσωπος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΝΕΕ) Μιχάλης Σαρλής πρότεινε μεταξύ άλλων την επίσπευση της επέκτασης του προαστιακού από το Κορωπί στο Λαύριο, ώστε να χρησιμοποιηθεί ο Λιμένας του Λαυρίου για ένα τμήμα της ακτοπλοΐας, ενώ ζήτησε ακόμη τις επιχειρηματικές συνέργειες μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών και να αναθεωρηθούν άμεσα οι τρεις ηλικιακές κατηγορίες πλοίων στους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές, ώστε η 1η να αφορά πλοία έως 14 έτη, η 2η μεταξύ 14-24 έτη και η 3η να αφορά πλοία άνω των 25 ετών. Ο αντιπεριφερειάρχης Νοτίου Αιγίου Ιωάννης Μαργαρίτης επεσήμανε ότι μπορούν να γίνουν μικρές κινήσεις που θα λύσουν προβλήματα.

Ο αντιδήμαρχος Νάξου Δημήτρης Λιανός ζήτησε να ανακοινώνονται όσο το δυνατόν νωρίτερα τα δρομολόγια, ενώ τάχθηκε ακόμη υπέρ της ύπαρξης ενός εμπορικού πλοίου ασφαλείας ώστε να δρομολογείται σε περίπτωση απεργιών. Στο ίδιο θέμα αναφέρθηκε και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων Ιωάννης Ρούσος ο οποίος πρότεινε να υπάρξει συνάντηση με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) προκειμένου να συζητηθεί το θέμα με στόχο, όχι τη δημιουργία απεργοσπαστικού μηχανισμού αλλά να υπάρχει μία στοιχειώδης υπηρεσία ασφαλείας. Στην ημερίδα μίλησαν ακόμη η διευθύντρια ναυτιλιακών επενδύσεων και θαλάσσιου τουρισμού του υπουργείου ναυτιλίας Αιμιλία Χριστοδουλοπούλου, η καθηγήτρια του πανεπιστημίου Αιγαίου Μαρία Λεκκάκου, ο Ιωάννης Μπρας project manager του δικτύου υδατοδρομίων και ο αρχιπλοίαρχος Λιμενικού Γρηγόρης Γραβάνης, διευθυντής διεύθυνσης θαλάσσιων συγκοινωνιών. Την ημερίδα συντόνισαν ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας Χαράλαμπος Καλαματιανός και ο Ιωάννης Γιαννέλλης, γενικός γραμματέας Νησιωτικής Πολιτικής.