Εθνική Στρατηγική Ναυτιλίας προωθεί το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και θα τη θέσει υπ’ όψιν όλων των κομμάτων για διαβούλευση, όπως δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ, Γιάννη Πλακιωτάκη.
Ο κ. Κουρουμπλής εξήγησε ότι η Εθνική Στρατηγική Ναυτιλίας περιλαμβάνει 12 στόχους, οι οποίοι εκτείνονται από τη Ναυτική Εκπαίδευση, τη Ναυπηγοεπισκευή, την Ποντοπόρο Ναυτιλία και το Ναυτιλιακό cluster και φτάνουν ως την Ακτοπλοΐα, τη Νησιωτική Πολιτική, τη Λιμενική Βιομηχανία, την Κρουαζιέρα και τα σκάφη αναψυχής.
Ο υπουργός Ναυτιλίας ανέφερε ότι από τότε που ο Κωνσταντίνος Καραμανλής έθεσε υπό την προστασία του Συντάγματος τους νόμους για τη Ναυτιλία – και οι Έλληνες ναυτικοί ήταν τότε 150.000 – μέχρι σήμερα έγιναν 10 μειώσεις στις συνθέσεις των πληρωμάτων στα υπό ελληνική σημαία πλοία και το αποτέλεσμα το οποίο βρήκε ο ΣΥΡΙΖΑ όταν έγινε κυβέρνηση, είναι να υπηρετούν στα ελληνικά πλοία μόνο 6.000 ναυτικοί, στην Ποντοπόρο Ναυτιλία.
Η τελευταία μείωση στις συνθέσεις έγινε το 2005, με την τότε κυβέρνηση προφανώς να πιστεύει στις υποσχέσεις ότι θα έρθουν πλοία στην ελληνική σημαία, αλλά δεν ήρθαν, σημείωσε. Ο κ. Κουρουμπλής εξήγησε ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό αλλά γενικότερα ευρωπαϊκό και ανέφερε το παράδειγμα της Γερμανίας, οι εφοπλιστές της οποίας, όπως είπε, επίσης βάζουν τα πλοία τους σε σημαίες ευκαιρίας, αγνοώντας τις σχετικές εκκλήσεις περί του αντιθέτου από την καγκελάριο Μέρκελ.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας τόνισε ότι παρά τη μείωση των πλοίων υπό ελληνική σημαία, αυξήθηκε η χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου και όπως είπε η φορολόγηση των πλοίων γίνεται με βάση τη χωρητικότητα. Αυτό σημαίνει ότι η απώλεια αντισταθμίζεται.
Σημείωσε επίσης ότι οι Έλληνες αξιωματικοί, πλοίαρχοι και μηχανικοί είναι περιζήτητοι στην Ποντοπόρο Ναυτιλία. Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με τον υπουργό, ότι είναι πολύ σημαντική η εκπαίδευση των ναυτικών και άρα κακώς μειώθηκαν οι 280 μόνιμες θέσεις στις ακαδημίες εκπαίδευσης και έγιναν 80. Έτσι, στην εκπαίδευση των ναυτικών, το υπουργείο σήμανε συναγερμό, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κουρουμπλής, προσθέτοντας πως έχει ξεκινήσει μία πολύ σημαντική προσπάθεια.
Ανέφερε μεταξύ άλλων πως είναι ο πρώτος, μετά από 27 χρόνια, Υπουργός Ναυτιλίας που επισκέφτηκε τους Lloyd’s του Λονδίνου. Και επειδή το ποσοστό συμμετοχής της ελληνικής ναυτιλίας είναι μεγάλο στον τζίρο όλων των ασφαλιστικών εταιρειών, το Υπουργείο άρχισε διάλογο σε μια προσπάθεια να διεκδικήσει -κι εδώ, όπως ανέφερε, χρειάζεται και τη στήριξη της αντιπολίτευσης- η έδρα αυτών των εταιρειών μετά το Brexit, τουλάχιστον των θυγατρικών που ασχολούνται με τη ναυτιλία, να έρθει στην Ελλάδα.
Είπε επίσης ότι η κυβέρνηση έχει ξεκινήσει μια πολύ σημαντική προσπάθεια για την αποδέσμευση των ναυπηγείων από τα βάρη του παρελθόντος, αφού είναι γνωστό τι έγινε τα τελευταία 10 χρόνια στον χώρο της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης. Ειδικά με αφορμή την πράσινη ενέργεια, η χρήση της οποίας γίνεται υποχρεωτική, κι επειδή θα πρέπει να γίνουν μετατροπές στα πλοία, για το λόγο αυτό η κυβέρνηση προσπαθεί να ανατρέψει τα προβλήματα που έχουν προκύψει από τις λαθεμένες, όπως υποστήριξε, πολιτικές που έκλεισαν ουσιαστικά το Ναυπηγείο του Σκαραμαγκά. Όπως είπε, με ισχυρές παρεμβάσεις στην COSCO, τον Σεπτέμβριο θα είναι εδώ η δεξαμενή των 80.000 τόνων. Και προγραμματίζεται να βρεθεί χώρος για τη δεξαμενή των350.000 τόνων.
Επίσης η κυβέρνηση συνεργάζεται με την Ευρωπαϊκή Ένωση για να βρεθεί τρόπος να απελευθερωθεί η μεγάλη δεξαμενή του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά. Αλλά, όπως κατήγγειλε, έχει πληροφορίες ότι υπάρχουν και παράγοντες στην Ελλάδα που δεν το θέλουν αυτό.
Είπε ακόμα ότι γίνεται και μεγάλη προσπάθεια να ενεργοποιηθούν περισσότερο τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Νεωρίου. Αντίστοιχη, ανέφερε, είναι η προσπάθεια για την ουσιαστική αναδιοργάνωση της λιμενικής βιομηχανίας, επισημαίνοντας ότι η χώρα δεν είχε καταγεγραμμένα τα λιμάνια, τους όρμους, τα αγκυροβόλια πουθενά. Στο σημείο αυτό κάλεσε τον ερωτώντα βουλευτή Γιάννη Πλακιωτάκη στο Υπουργείο Ναυτιλίας για να ενημερωθεί ενδελεχώς για όλα όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής, στο χρονικό διάστημα που κυβερνά ο ΣΥΡΙΖΑ.
Σε ό,τι αφορά τα capital controls, με τα οποία παραδέχθηκε ότι υπάρχει ένα πρόβλημα, είπε ότι εκτός από τις προσπάθειες για να ξεπεραστούν οι δυσκολίες στην κίνηση κεφαλαίων, προχωρούν ακόμα δύο καινούργιες πρωτοβουλίες, πρώτον σε συνεργασία με την Κεφαλαιαγορά, την Εθνική Τράπεζα και το Χρηματιστήριο, για να εκδοθεί ομόλογο από Έλληνες εφοπλιστές και δεύτερον για να προχωρήσει ο νόμος του 2012, ο οποίος εξουσιοδοτούσε τους Υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας να προχωρήσουν σε έκδοση ΚΥΑ για τη δυνατότητα του leasing και στα ποντοπόρα και στα πλοία αναψυχής.