Skip to main content

Με «ούριο άνεμο» ο κλάδος της κρουαζιέρας το 2019

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Το ψυχολογικό όριο των 5 εκατ. αφίξεων επιβατών στα ελληνικά λιμάνια αναμένεται να ξεπεράσει φέτος η κρουαζιέρα στη χώρα μας, με την αύξηση να διαμορφώνεται στο 8%-9% σε σχέση με το 2018.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που συνέλεξε η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, οι εκτιμήσεις στις αρχές του χρόνου, για οριακή άνοδο σε σχέση με πέρσι, ύψους 2% με 3%, ξεπεράστηκαν και, πλέον, περιμένουμε περισσότερες από 5 εκατ. αφίξεις σε 3.664 calls. Το 2018 τα ελληνικά λιμάνια δέχτηκαν 3.410 calls και 4,788 εκατ. αφίξεις, ενώ το 2017 είχαμε 3.414 calls και 4,625 εκατ. αφίξεις. Τελευταία χρονιά που ξεπεράσαμε τις 5 εκατ. αφίξεις ήταν το 2016 με 5,196 εκατ. επισκέπτες στα ελληνικά λιμάνια σε 4.285 calls. 

Πρωτιά του Πειραιά
Μεγάλος κερδισμένος το λιμάνι του Πειραιά, που αναμένεται να έχει τις καλύτερες αποδόσεις από το 2016 και μετά. Περιμένει να υποδεχτεί 643 calls συνολικά και 1,1 εκατ. αφίξεις επιβατών. Το 2018 έκλεισε με 524 calls και 961.000 αφίξεις, το 2017 με 576 calls και 1,05 εκατ. αφίξεις, ενώ το 2016 είχαν καταγραφεί 625 calls και 1,09 εκατ. αφίξεις. Τα καλύτερα νούμερα της τελευταίας τετραετίας αναμένεται να καταγράψει φέτος και η Σαντορίνη, με 800.000 αφίξεις σε 578 calls. Στην τρίτη θέση θα βρεθεί η Κέρκυρα με 735.000 αφίξεις και στην τέταρτη η Μύκονος με 700.000 αφίξεις, ενώ την πεντάδα κλείνει το Κατάκολο με 421.000 αφίξεις.

Ο κ. Θεόδωρος Κόντες
Όπως επισημαίνει στη «Ν» ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ Θεόδωρος Κόντες, από την ανάλυση των στοιχείων εξάγονται τα εξής συμπεράσματα:

  • Σχετικά με τους λιμένες Ιονίου και για τον λόγο ότι τα περισσότερα πλοία έχουν λιμένα εκκίνησης από Αδριατική (Βενετία), η πρώτη ή η τελευταία προσέγγιση είναι εναλλακτικώς κάποιος ελληνικός λιμένας Ιονίου (κυρίως νησιά).
  • Υπάρχει μία αυξητική τάση στους προορισμούς Κυκλάδων, με Μύκονο και Σαντορίνη να κρατούν την πρωτιά με εναλλαγή και εδώ, από έτος σε έτος.
  • Τα Δωδεκάνησα με κύριο προορισμό τη Ρόδο κρατούν σταθερή εικόνα προσεγγίσεων και επισκεπτών με μικροαυξομειώσεις τα έτη που αναφέρουμε.
  • Η μικρή απόσταση από Τουρκία είναι ένα ακόμη θετικό στοιχείο μια που τα πλοία προσεγγίζουν και σε τουρκικούς προορισμούς.
  • Δεν φαίνεται η κίνηση να επηρεάζεται σοβαρά από το μεταναστευτικό στους εν λόγω προορισμούς.
  • Η Σάμος δείχνει μερικώς βελτίωση, αλλά ο κύριος λόγος είναι η προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων πριν το Κουσάντασι για να αποβιβάσουν επιβάτες που δεν επιθυμούν να πάνε σε τουρκικό προορισμό.
  • Η Κρήτη με 3 – 4 λιμάνια προσέγγισης βελτιώνει σημαντικά την κίνηση, με τα μεγάλα πλοία να προσεγγίζουν το Ηράκλειο και τα μικρότερα τα Χανιά, το Ρέθυμνο και τον Άγιο Νικόλαο.
  • Ο Πειραιάς φαίνεται να είναι ο μεγάλος κερδισμένος το 2019 με 119 επιπλέον προσεγγίσεις συγκριτικά με το 2018 συμπεριλαμβανομένου και του homeporting.
  • Σχετικά με τον Πειραιά και ιδιαίτερα λόγω του homeporting χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, λόγω του ανταγωνισμού με την Τουρκία, στο κόστος, αλλά και στις υπηρεσίες, ώστε η κίνηση να παραμείνει ή και να βελτιωθεί. Η Τουρκία κάνει ό,τι είναι δυνατόν ώστε να ξανακερδίσει το χαμένο έδαφος των τελευταίων ετών, εφαρμόζοντας ακόμη και μια επιδοματική πολιτική αρκετά ικανοποιητική για τις εταιρείες.
  • Το Λαύριο είναι ένα λιμάνι που η κίνηση είναι μηδενική τα τελευταία 2 χρόνια αν και θα μπορούσε να προσφέρει πολλά λόγω των μικρότερων αποστάσεων που το χωρίζουν από τα νησιά του Αιγαίου έναντι του Πειραιά, αλλά και λόγω μικρής απόστασης από το αεροδρόμιο.
  • Η Σαντορίνη επίσης ως Νο 2 προορισμός έχει βελτιώσει τη θέση της φέτος με πλέον των 100 προσεγγίσεων επιπλέον, αλλά με προβλήματα σε υποδομές που χρήζουν άμεσης επέμβασης.

Οι προκλήσεις 
Δύο επιπλέον προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η κρουαζιέρα στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ. Κόντε, είναι η παροχή καυσίμων σε μεγάλους λιμένες (Πειραιάς – Ηράκλειο – Ρόδο – Κέρκυρα) με ειδικές προδιαγραφές (χαμηλή περιεκτικότητα θείου) που οι νέοι κανονισμοί επιβάλλουν να εφαρμοστεί από 1/1/2020 -συμπεριλαμβανομένου και του LNG-, όπως και οι κανονισμοί που θα εφαρμοστούν 1/1/2021 για εκτός Σένγκεν επιβάτες με βιομετρικά στοιχεία και αυστηρούς ελέγχους που απαιτούν εκσυγχρονισμό, αλλά και ικανοποιητική στελέχωση των υπηρεσιών.