Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Οι παραδόσεις νεότευκτων δεξαμενόπλοιων έφτασαν σε επίπεδα-ρεκόρ κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons, προκαλώντας μια απότομη αύξηση του στόλου, μετά τη σταθερότητα που κατεγράφη το 2018.
Στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2019 οι παραδόσεις νεότευκτων δεξαμενόπλοιων ανήλθαν σε 7,6 εκατ. dwt, σημειώνοντας μια αύξηση 62% σε ετήσια βάση σε σύγκριση με πέρυσι το ίδιο διάστημα. Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε το πρώτο τρίμηνο του 2019 κατά 2,4%, έπειτα από μια στασιμότητα που παρατηρήθηκε στις διαλύσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας πλοίων.
Πάντως ο ναυλομεσιτικός οίκος εκτιμά ότι ο ρυθμός ανάπτυξης του στόλου δεξαμενόπλοιων θα μετριάζεται στη διάρκεια τους έτους. Το υψηλών ρυθμών χρονοδιάγραμμα παράδοσης νεότευκτων δεν θα διατηρηθεί καθ’ όλη τη διάρκεια του 2019, σημειώνει, καθώς μόνο 14,7 εκατ. dwt είναι στο βιβλίο παραγγελιών για παράδοση στο δεύτερο εξάμηνο, ενώ στο σύνολο του πρώτου εξαμήνου του τρέχοντος έτους οι συνολικές παραδόσεις αναμένεται να φτάσουν τα 25,1 εκατ. dwt.
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο των Clarksons, Edward Armitage, δεδομένου ότι ο ρυθμός διάλυσης δεξαμενόπλοιων θα μειωθεί το 2019 σε σύγκριση με το 2018, ο στόλος των tankers αναμένεται να αναπτυχθεί φέτος με ρυθμό 4,3%. Ωστόσο, εκτιμά ότι υπάρχουν παράγοντες που θα μπορούσαν ενδεχομένως να συμβάλουν στην αντιστάθμιση του αντίκτυπου αυτού στην αγορά δεξαμενόπλοιων.
Αρχικά αναμένεται ένας περιορισμός του αριθμού των ενεργών δεξαμενόπλοιων, καθώς ορισμένα εξ αυτών θα επιλέξουν να βγουν από την αγορά για ένα διάστημα προκειμένου να εγκαταστήσουν scrubbers. Πρόκειται για μια εξέλιξη που αφορά το 1,4% και το 0,6% της προσφερόμενης χωρητικότητας για το 2019, των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού και των product tankers αντιστοίχως.
Επίσης τα μέτρα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για τα νέα καύσιμα από το 2020 και οι αμερικανικές κυρώσεις προς το Ιράν αναμένεται να ενισχύσουν τον αριθμό των πλοίων που θα διατεθούν σαν πλωτές αποθήκες αργού, ενώ η ζήτηση θα κινηθεί ανοδικά κατά 3,8%.
Έτσι, ενώ υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορεί να συμβάλλουν στον περιορισμό των όποιων αρνητικών επιπτώσεων από την επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης του στόλου, εντούτοις σε κάθε περίπτωση η πλευρά της προσφοράς έχει ιδιαίτερη σημασία για την πορεία της αγοράς, συμπεραίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons.
Αίσθηση από τα 10 VLCC
Στο πλαίσιο αυτό αίσθηση προκάλεσαν στην αγορά οι τοποθετήσεις για παραγγελίες δέκα VLCC τον περασμένο Ιανουάριο, οι οποίες όμως προς το παρόν δεν είχαν την ανάλογη συνέχεια. Η JP Morgan προειδοποιεί όμως ότι η δυναμική των τιμών μπορεί να φέρει και άλλες παραγγελίες.
Στο πρώτο τρίμηνο του 2019 οι παραγγελίες για δεξαμενόπλοια ανήλθαν σε 4,1 εκατ. dwt.
Ο αναλυτής Noah Parquette της JP Morgan σημείωσε ότι οι τιμές ναυπήγησης ενός VLCC έχουν φθάσει στα 93 εκατ. δολ., έναντι των 83 εκατ. δολ. που ίσχυαν στις αρχές του 2018. Επίσης ένα VLCC 5ετίας αξίζει σήμερα 69 εκατ. δολ
Η σχέση secondhand / newbuild είναι περίπου 74%, γεγονός που υποδηλώνει ότι εξακολουθεί να υπάρχει κίνδυνος να γίνουν νέες παραγγελίες, ανέφερε ο κ. Parquette.
Προβλέψεις για ναύλους
Να σημειωθεί ότι η JP Morgan είναι πιο μετριοπαθής από άλλους αναλυτές στις προσεγγίσεις της για την πορεία των ναύλων των δεξαμενόπλοιων το 2019. Υπολογίζοντας την πτώση των διαλύσεων, τη μεγάλη αύξηση της προσφοράς και τη μείωση της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου, διατυπώνει πιο συγκρατημένες εκτιμήσεις για την πορεία των ναύλων.
Όπως εκτιμά, ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα VLCC φέτος θα είναι στα 22.767 δολ. την ημέρα, ενώ το 2020 θα αυξηθεί στα 27.500 δολ. την ημέρα, για να βρεθεί και πάλι στα 21.500 δολ. την ημέρα το 2021.