Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σχέδια για να γίνει η Ελλάδα ένας δημοφιλής προορισμός για το yachting προετοιμάζουν ο ΕΟΤ και το υπουργείο Τουρισμού. Τις επισημάνσεις αυτές έκανε ο γ.γ. του Οργανισμού Δημήτρης Τρυφωνόπουλος στο πλαίσιο του 16ου East Med Yacht Show.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού Αντώνης Στελλιάτος δήλωσε: «Η Ελλάδα προσφέρει στους λάτρεις του yachting αμέτρητες ευκαιρίες, αλλά παράλληλα απαιτείται ένα σταθερό θεσμικό και φορολογικό πλαίσιο, διαφήμιση του ελληνικού yachting παγκοσμίως καθώς και να κάνουμε την ελληνική σημαία ελκυστική και ανταγωνιστική για τα επαγγελματικά και τα ιδιωτικά σκάφη. Αντί να βλέπουμε τις διάφορες κόκκινες, κίτρινες, πράσινες σημαίες να κυματίζουν στα πελάγη -και στα περισσότερα όχι νόμιμα- να αγωνιστούμε ώστε η περήφανη ελληνική σημαία να κυματίζει στα πελάγη μας στα εξαιρετικής κατασκευής ελληνικά πλοία, επανδρωμένα από ελληνικά πληρώματα». Ο κ. Στελλιάτος αναφέρθηκε επίσης στο πνεύμα συνεργασίας που θα πρέπει να διέπει όλες τις πλευρές ώστε το ελληνικό επαγγελματικό yachting να συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία όπως μέχρι το 2008, δηλαδή το 2,8% από το 18% που συνείσφερε ο τουρισμός στο ΑΕΠ».
Μιλώντας στη «Ν» ο κ. Στελλιάτος ευχαρίστησε τα υπουργεία Ναυτιλίας και Τουρισμού, καθώς και την Περιφέρεια Αττικής για την υποστήριξή τους προς το East Med Yacht Show, στο οποίο χορηγός επικοινωνίας ήταν η «Ν», ενώ υπογράμμισε ότι ο κλάδος χρειάζεται τη στήριξη της πολιτείας τόσο στο θεσμικό όσο και στο φορολογικό πλαίσιο. Και αυτό διότι το επαγγελματικό yachting για μια ακόμη χρονιά δεν ακολουθεί την κατακόρυφη ανοδική πορεία του τουρισμού.
Αναφορικά με την πορεία της αγοράς φέτος, ο κ. Στελλιάτος επισημαίνει πως οι ναυλώσεις στον χώρο είναι πλέον spot και πρόσθεσε ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των επαγγελματιών του χώρου, η φετινή χρονιά θα είναι καλύτερη από πέρυσι. Τα ιστιοπλοϊκά καταμαράν και τα μηχανοκίνητα χαμηλού κόστους, όπως όλα δείχνουν, θα έχουν μια καλύτερη χρονιά από πέρυσι. Αντίθετα, τα επανδρωμένα με οκτώ και δέκα άτομα πλήρωμα θα παραμείνουν για άλλη μια χρονιά σε χαμηλά επίπεδα. «Θέλουμε να πιστεύουμε ότι δεν θα υπάρξει εκ νέου έξαρση του προσφυγικού όπως έγινε πέρυσι, με αποτέλεσμα τα τουριστικά σκάφη να φύγουν από την Ελλάδα και να προτιμήσουν να δουλέψουν σε Κροατία και Μαυροβούνιο». Συγκρατημένα αισιόδοξοι για τη φετινή χρονιά είναι και οι 70 τουριστικοί πράκτορες από 14 χώρες που ήρθαν να δουν από κοντά τα 60 σκάφη που συμμετέχουν στο φετινό Σαλόνι.
Τέλος, ο κ. Στελλιάτος δηλώνει ότι «παρά τα όσα έχουν καταγγελθεί τα τελευταία χρόνια, τα ελληνικά πελάγη είναι γεμάτα με παράνομα ναύλα. Ο υπουργός έχει καταλάβει το πρόβλημα, έχει καταλάβει τι συμβαίνει και είμαι σίγουρος ότι θα μας βοηθήσει».
Γαλάζια ανάπτυξη
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής δήλωσε: «Η γαλάζια ανάπτυξη παραμένει διαχρονικά συνδεδεμένη με τον ελληνικό λαό. Μια χώρα, 97η σε έκταση αλλά 11η σε ακτογραμμές, προσφέρεται για τον θαλάσσιο τουρισμό. Στη δύσκολη αυτήν περίοδο για την Ελλάδα οφείλουν όλες οι πλευρές να συνεργαστούν και να ενώσουν τη δημιουργικότητά τους. Μπορεί να ξεκινήσει από σήμερα μια νέα προσπάθεια. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής χτίζει μια συνολική πολιτική για τον θαλάσσιο τουρισμό, γιατί με αυτόν τον τρόπο θα στηρίξει την ανάπτυξη της χώρας. Χτίζοντας μια σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ όλων των πλευρών και αξιοποιώντας τις δυνατότητες που έχει η χώρα και οι εμπλεκόμενοι φορείς, θα μπορέσουν να υλοποιηθούν οι προσπάθειες για στήριξη και περαιτέρω εξέλιξη του κλάδου των τουριστικών σκαφών».
Ο τομεάρχης ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, επεσήμανε πως για να παραμείνει ο θαλάσσιος τουρισμός σε υψηλά παγκόσμια επίπεδα πρέπει να σταματήσει η υπερφορολόγηση και παράλληλα να γίνει θέσπιση ηλεκτρονικού μητρώου και να υπάρξει ένα σταθερό θεσμικό πλαίσιο. Τέλος, υπογράμμισε τη δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας, η οποία μπορεί να συμβάλει στο εθνικό εισόδημα και ευχήθηκε καλή και δημιουργική χρονιά.
Τέλος, η περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου τόνισε στην ομιλία της ότι ο θαλάσσιος τουρισμός αποτελεί ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί, όπως έγινε σε γειτονικές χώρες οι οποίες προσφέρουν αναβαθμισμένες υποδομές. Στη δύσκολη τωρινή περίοδο η Περιφέρεια Αττικής στοχεύει στη στήριξη του θαλάσσιου τουρισμού μέσω της συνολικής ευρωπαϊκής στρατηγικής τουριστικής ανάπτυξης. Η Περιφέρεια Αττικής στοχεύει να δώσει ώθηση στον κλάδο αυτόν του τουρισμού με την ανάπτυξη μαρινών, μεταξύ άλλων, στα κρίσιμα αυτά χρόνια για την Ελλάδα.