Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ιδιαίτερα έντονη δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες πλοίων κατεγράφη το πρώτο τετράμηνο του 2017 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Αντιθέτως, μειωμένη είναι η δραστηριότητα στον ναυπηγικό τομέα καθώς ο αριθμός των νέων παραγγελιών έχει μειωθεί σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του 2016.
Και στις δύο αγορές, όμως, οι Έλληνες εφοπλιστές κρατούν τα σκήπτρα επενδύοντας συνολικά 2,36 δισ. δολ. Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal, στο πρώτο τετράμηνο του 2017 άλλαξαν χέρια 572 πλοία συνολικής αξίας 6,618 δισ. δολ., έναντι 392 πλοίων αξίας 4,136 δισ. δολ. έναν χρόνο πριν.
Κατά τους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους υπήρχε έντονη δραστηριότητα στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, σχολιάζει η κα Εύα Τζίμα, επικεφαλής του τμήματος Research & Valuations στη ναυλομεσιτική εταιρεία Intermodal Shipbrokers. Σε αντίθεση, προσθέτει, με το ενδιαφέρον για δεξαμενόπλοια, το οποίο παραμένει εξαιρετικά μειωμένο λόγω των χαμηλότερων ναύλων σε σχέση με το 2016, η αγορά μεταχειρισμένων πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου σημείωσε αύξηση κατά 44% συγκριτικά με τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2016.
Η σταθερή βελτίωση των ναύλων στον τομέα αυτό από τα μέσα του περασμένου φθινοπώρου, σε συνδυασμό με τις σχετικά χαμηλές τιμές που επικρατούσαν μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου, προσέλκυσαν επενδύσεις από έναν μεγάλο αριθμό πλοιοκτητών, σύμφωνα με την κα Τζίμα. Το έντονο αγοραστικό ενδιαφέρον έδωσε από τον Μάρτιο και μετά σημαντική ώθηση στις τιμές, οι οποίες σημείωσαν μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες αύξηση που έφτασε ακόμα και το 20% σε ορισμένα μεγέθη/ηλικίες πλοίων, όπως επισημαίνει η ίδια.
Επίσης προσθέτει, η απότομη αυτή αύξηση στις τιμές μεταχειρισμένων πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον για νεότευκτα πλοία, καθώς η τιμή σχετικά νέων πλοίων έφτασαν σε μεγέθη όπως το Panamax/Kamsarmax να είναι μόλις λίγες ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερη από την τιμή του αντίστοιχου νεότευκτου πλοίου. Εταιρείες ελληνικών συμφερόντων, όπως η Chartworld, κινητοποιηθήκαν γρήγορα, καταλήγει η κα Τζίμα, προκειμένου να εκμεταλλευτούν το trend αυτό, με τον αριθμό των συνολικών επιβεβαιωμένων και υπό διαπραγμάτευση παραγγελιών από Έλληνες σε πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου από τις αρχές του χρόνου να υπολογίζεται στο 50% όλων των παραγγελιών που καταγράφονται στον τομέα αυτό.
Ανά κατηγορία
Αυξημένη ήταν η δραστηριότητα στον τομέα των bulkers καθώς άλλαξαν χέρια 276 πλοία, έναντι 192 πλοίων πέρυσι την ίδια περίοδο. Ικανοποιητική δραστηριότητα σημειώθηκε και στα containerships και από 35 πλοία πέρυσι φέτος το πρώτο τετράμηνο του έτους άλλαξαν χέρια 105 πλοία.
Στα δεξαμενόπλοια κατεγράφη επίσης μία αυξητική τάση στις αγοραπωλησίες, όχι όμως ανάλογης των άλλων κλάδων. Ειδικότερα σε 120 δεξαμενόπλοια άλλαξε το ιδιοκτησιακό καθεστώς, έναντι 89 πέρυσι.
Τα ελληνικά εφοπλιστικά συμφέροντα απέκτησαν το εξεταζόμενο διάστημα 115 πλοία αξίας 1,379 δισ. δολ. Από αυτά 18 είναι δεξαμενόπλοια, 66 bulkers, 28 containerships, ένα gas carriers και ένα άλλου τύπου. Το πρώτο τετράμηνο του 2016 οι Έλληνες εφοπλιστές είχαν αποκτήσει πέντε tankers, 62 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, εννέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ένα Gas Carriers και τέσσερα άλλου τύπου.
Στις νέες ναυπηγήσεις θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι οι Έλληνες πάνε «κόντρα στο ρεύμα» και ενίσχυσαν την παρουσία τους στα ναυπηγεία σε σύγκριση με πέρυσι. Ενώ, λοιπόν, το σύνολο της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας το πρώτο τετράμηνο του 2017 τοποθέτησε σε παραγγελίες νεότευκτων 341 πλοία, εμφανώς λιγότερα σε σύγκριση με τα 497 το αντίστοιχο διάστημα του 2016, οι Έλληνες εφοπλιστές αύξησαν φέτος τον αριθμό των παραγγελιών σε σχέση με πέρυσι.
Αν και τα μεγέθη είναι σχετικά μικρά, εντούτοις η τάση είναι εμφανής καθώς πέρυσι οι Έλληνες πλοιοκτήτες είχαν τοποθετήσεις σε παραγγελίες για 14 μόλις πλοία αξίας 500 εκατ. δολ., ενώ φέτος το ίδιο διάστημα προχώρησαν στην παραγγελία 36 μονάδων αξίας 981 εκατ. δολ.