Skip to main content

Πάνω από 1 δισ. ο χαμένος ετήσιος όγκος εργασιών ναυπηγοεπισκευής

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου 
[email protected]

Συγκεκριμένες προτάσεις με στόχο την «ανάσταση» της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στη χώρα μας κατέθεσαν στον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργο Σταθάκη τα μέλη της διοίκησης του Επιχειρηματικού Πάρκου Σχιστού.

Οπως υπολογίζεται, χάνονται ετησίως εργασίες ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, καθώς τόσο αποτιμάται ο ετήσιος συνολικός όγκος των επισκευαστικών εργασιών των πλοίων της ελληνικής εμπορικής Ναυτιλίας.

Ειδικότερα, από τη ΒΙΠΑΣ Α.Ε. κατά τη διάρκεια της συνάντησης που έγινε στο υπουργείο, τονίστηκε στον υπουργό ότι η κρίση έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στον κλάδο και έγινε ανάλυση των αιτιών που οδήγησαν στην οικονομική κατάρρευση των Ναυπηγείων (Ναυπηγεία Σκαραμαγκά – Ελευσίνας – Σύρου). Υπογράμμισαν ότι είναι πλέον αναγκαιότητα να ληφθούν άμεσα αποφάσεις για την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευής και την προσέλκυση επενδύσεων.

Η διοίκηση της ΒΙΠΑΣ Α.Ε. ανέφερε ότι βλέπει θετικά την περίπτωση ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες επενδύσεις στη Ζώνη, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει εγκαταλειφθεί. Και τόνισαν πως η βιωσιμότητα της Ζώνης και του Επιχειρηματικού Πάρκου Σχιστού εξαρτάται από τη λειτουργία των Ναυπηγείων.

«Αρκεί», όπως σημείωσε ο πρόεδρος Γιάννης Πολυχρονόπουλος, «να μη γίνει καμία αλλαγή χρήσης στις ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες». Ο κ. Πολυχρονόπουλος αναφέρθηκε επίσης στα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο.

Πιο συγκεκριμένα, χαρακτήρισε ως αντικίνητρα την έλλειψη υποδομών, το υψηλό κόστος των τελών, ειδικά στα απόβλητα των πλοίων που έρχονται για επισκευή, αλλά και τη γραφειοκρατία.

Ως παράδειγμα έφερε την έκδοση αδειών επισκευής επί των πλοίων οι οποίες γίνονται με απαρχαιωμένο τρόπο αντί μέσω διαδικτύου, όπως στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης.

Ο αντιπρόεδρος της ΒΙΠΑΣ Α.Ε. Αγγελος Πλατής έκανε αναφορά σε ένα από τα πιο βασικά προβλήματα που έχει οδηγήσει τη ναυπηγική Ζώνη στην κρίση, δηλαδή τα Ναυπηγεία. «Η μόνη σωτηρία είναι η πλήρης επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και η εύρυθμη λειτουργία των Ναυπηγείων Ελευσίνας και Σύρου. Χωρίς Ναυπηγεία δεν υπάρχει αύριο», τόνισε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά τους τα μέλη της διοίκησης Θόδωρος Πιτσιρίκος και Θανάσης Καλαμπόκας υποστήριξαν ότι «θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις στη Ζώνη» και ότι «ο νέος φορέας διαχείρισης που θα συσταθεί πρέπει να είναι υγιής και να μπορούν να συμμετέχουν όλες οι επιχειρήσεις που πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις λειτουργίας τους με κύριο στόχο την εξυγίανση της ναυπηγικής βιομηχανίας».

Ποιες είναι οι προτάσεις

Σε υπόμνημα που κατέθεσε η διοίκηση του ΒΙΠΑΣ αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι η πολιτικοοικονομική κρίση που ξέσπασε στην Ελλάδα από το 2009 και μετά έχει πλήξει και τον τομέα της ναυπηγοεπισκευαστικής και ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας, η οποία περιλαμβάνει τη Ναυπηγοεπισκευα-στική Ζώνη Περάματος, η οποία έχει υποβαθμιστεί, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα οποία παραμένουν κλειστά, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, τα οποία υπολειτουργούν, όπως και τα Ναυπηγεία Σύρου και τέλος τα Nαυπηγεία Χαλκίδας τα οποία διαθέτουν μικρό χώρο και εξοπλισμό.

Πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι πέραν των προαναφερθέντων Ναυπηγείων, υπήρχαν περίπου 400 επιχειρήσεις εγγεγραμμένες στο Ειδικό Μητρώο του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά, οι οποίες είχαν ως αντικείμενο εργασιών τη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα και απασχολούσαν άνω των 10 χιλιάδων μονίμων, αλλά και εκτάκτων εργαζομένων, οι οποίοι σήμερα πλήττονται από την υψηλότερη ανεργία.

Επίσης, να σημειωθεί ότι από το 2009 μέχρι και το 2013 που υπάρχουν στοιχεία, παρατηρείται μια συνεχής μείωση των δεξαμενισθέντων πλοίων στις δεξαμενές του ΟΛΠ. Ειδικότερα, το 2009 δεξαμενίστηκαν 143 πλοία, το 2010 154 πλοία, το 2011 μειώθηκαν στα 112 πλοία, το 2012 στα 90 και το 2013 δεξαμενίστηκαν μόλις 83 πλοία.

Ενδεικτικός των εσόδων που χάνει η ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία είναι ο ετήσιος συνολικός όγκος των προγραμματισμένων (special survey) επισκευαστικών εργασιών της ελληνικής εμπορικής Ναυτιλίας, ο οποίος αποτιμάται σε περίπου 600.000.000 ευρώ, ενώ οι μη προγραμματισμένες επισκευές πλοίων ανέρχονται στα περίπου 440.000.000 ευρώ. Αυτά τα στοιχεία είναι αρκετά για να γίνει επιτέλους κατανοητό ότι πρέπει η κατάσταση αυτή να αλλάξει σύντομα και ριζικά, τονίζει η διοίκηση του ΒΙΠΑΣ.

Η πρότασή της για την εξυγίανση και ανάπτυξη της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στη χώρα μας συνοψίζεται στα ακόλουθα:

  • Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος: Προτείνεται η δημιουργία μίας πρότυπης και ανταγωνιστικής Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης στο Πέραμα, περιλαμβανομένου του Μώλου Δραπετσώνας-Γ1, η οποία είναι υλοποιήσιμη εφόσον θεσπιστεί ένα σύγχρονο, ξεκάθαρο και ασφαλές πλαίσιο λειτουργίας υποχρεωτικό για όλους τους χρήστες. Επιπλέον πρέπει να βελτιωθούν, αναβαθμιστούν και ανανεωθούν οι υλικοτεχνικές υποδομές, να ανασυγκροτηθούν όλες οι παρεχόμενες υπηρεσίες, ώστε να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα και να οργανωθεί σύγχρονο marketing με στόχο την προσέλκυση πελατών. Οι χρήστες δεν έχουν καμία αντίρρηση στην ιδιωτικοποίηση εφόσον εξασφαλιστεί αμετάκλητα η χρήση των συγκεκριμένων χώρων (Πέραμα, Μώλου Δραπετσώνας-Γ1) ως Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και υπάρξει και δέσμευση για επενδύσεις.
  • Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε.): Στο υπόμνημα χαρακτηρίζεται ως «ατυχής» ο χειρισμός του θέματος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τις ελληνικές κυβερνήσεις, ο οποίος έχει οδηγήσει τα ναυπηγεία σε αδιέξοδο. Εκτιμάται πάντως ότι λύσεις υπήρχαν και υπάρχουν ακόμη. Η πλέον πρόσφορη πρόταση είναι ο διαχωρισμός του εμπορικού τμήματος και η εκποίηση αυτού, όπως νομικά προβλέπεται με την υποχρέωση του νέου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης να διατηρήσει τη δραστηριότητα της ναυπηγοεπισκευής, συνεργαζόμενος με τις ιδιωτικές ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις της περιοχής.
  • Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου: Η συνεχιζόμενη δυσάρεστη κατάσταση της υπολειτουργίας και των δύο Ναυπηγείων πρέπει να λάβει τέλος. Η εξυγίανση των Ναυπηγείων αυτών, όπως και του Σκαραμαγκά, είναι απαραίτητη, διότι έχουν τις δυνατότητες για ναυπηγοεπισκευαστικές και ναυπηγικές δραστηριότητες.

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν τις υποδομές να οριοθετήσουν σε ξεχωριστή έκταση τη ναυπηγική και τη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα.

Ναυπηγεία Χαλκίδας: Λόγω του μικρού μεγέθους τα Ναυπηγεία Χαλκίδας μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο σε περιόδους αιχμής. Ετσι μακροπρόθεσμα θα αποκτήσουν τις δυνατότητες για επέκταση και ανάπτυξη.

Στελέχωση

Τα μέλη του δ.σ. της ΒΙΠΑΣ Α.Ε. επεσήμαναν στον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργο Σταθάκη πως θεωρούν ότι σε δημόσιες θέσεις που αφορούν τη Ναυτιλία και τη Ναυπηγοεπισκευή θα πρέπει να τοποθετούνται άτομα με μεγάλη εμπειρία στον συγκεκριμένο χώρο, ενώ παρέδωσαν πρόταση ανάπτυξης και ανασυγκρότησης της Ναυπηγικής Βιομηχανίας στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά.

Ο υπουργός αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη Σύσταση Αρχής η οποία θα αναλάβει να ελέγχει τη λειτουργία του λιμανιού του Πειραιά.