Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Να ρίξει, το ένα μετά το άλλο, τα ευρωπαϊκά «κάστρα» στη λιμενική βιομηχανία φιλοδοξεί η κινεζική Cosco, με όχημα το λιμάνι του Πειραιά. Ο πήχης έχει ήδη μπει πολύ ψηλά και μετά το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων, όπου τα σχέδια θέλουν το ΣΕΜΠΟ στο Ικόνιο στην πρώτη θέση στη Μεσόγειο μέχρι το 2019, ο κινεζικός όμιλος σχεδιάζει να κάνει δυναμική είσοδο στη διακίνηση ανταλλακτικών πλοίων.
Έχοντας στη διάθεσή της το νέο νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπει την απαλλαγή από το ΦΠΑ, αλλά και τις απλουστευμένες διαδικασίες, η Cosco σχεδιάζει να διεκδικήσει μερίδιο από μια αγορά 1 δισ. δολ. σε ετήσια βάση, συμπεριλαμβανομένου και του αεροπορικού κόστους.
Τη μερίδα του λέοντος κατέχουν σήμερα τρία ναυτιλιακά κέντρα. Η Σιγκαπούρη είναι το μεγαλύτερο κέντρο στον κόσμο στη διακίνηση ανταλλακτικών ναυτιλίας, με μερίδιο 35%, και ακολουθεί το Ρότερνταμ με 25% και το Ντουμπάι με 15%. Ο Πειραιάς, ο οποίος έχει ισχυρή εφοδιαστική βιομηχανία, σήμερα διαθέτει μόλις το 4% της παγκόσμιας αγοράς. Όπως αναφέρουν στη «Ν» κύκλοι της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά, πρώτος στόχος είναι να φτάσει το μεγάλο λιμάνι της χώρας στο 15%, διεκδικώντας μερίδια τόσο από το Ρότερνταμ όσο και από το Ντουμπάι.
Ο ρόλος της ναυτιλίας
Ο κινεζικός όμιλος σχεδιάζει να εκμεταλλευτεί τη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας προκειμένου να μπει στο παιχνίδι της διακίνησης σε παγκόσμιο επίπεδο. Σε πρώτο χρόνο το «παιχνίδι» θα γίνεται από τις αποθήκες της PCDC (θυγατρικής εταιρείας της Coscο) μέσα από το λιμάνι του Πειραιά αλλά και το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Για τον λόγο αυτό τα γραφεία της Cosco στον Πειραιά υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας με τη η Skyserv Α.Ε. Επίγειας Εξυπηρέτησης Αεροσκαφών στο «Ελ. Βενιζέλος» για την ανάπτυξη και προώθηση μιας ενιαίας πλατφόρμας συνδυασμένης διαχείρισης φορτίων που προορίζονται για αεροπορική μεταφορά.
Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, η πλατφόρμα αυτή θα δώσει τη δυνατότητα στους διαμεταφορείς να αξιοποιήσουν τις ευνοϊκές ρυθμίσεις και τις απλουστευμένες διατυπώσεις που διέπουν την ελεύθερη ζώνη του Πειραιά και στα αεροπορικώς μεταφερόμενα φορτία. Στόχος των εταιρειών, αναφέρεται χαρακτηριστικά, είναι η διεύρυνση της πλατφόρμας μέσω ανοιχτής συμμετοχής όλων των ενδιαφερομένων που προσβλέπουν στην ενίσχυση του όγκου του αεροπορικά μεταφερόμενου φορτίου από, προς και διά της ελληνικής επικράτειας.
Σε δεύτερο χρόνο, ο κινεζικός όμιλος, και εφόσον πετύχει το σχέδιο, φιλοδοξεί να χρησιμοποιήσει τη δυναμική που θα έχει δώσει στον σχεδιασμό η ελληνική ναυτιλία προκειμένου να επεκτείνει τη δραστηριοποίησή του και σε άλλους τομείς, όπως είναι για παράδειγμα τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων. Μάλιστα, η επέκταση αυτή σχεδόν επιβάλλεται από τις εξελίξεις, αφού μετά τους χώρους της μικρής αποθήκης της PCTC μέσα στο λιμάνι, στα σχέδια του ΟΛΠ είναι και η ανάπτυξη του logistic center σε μια περιοχή 120 στρεμμάτων, εξέλιξη που θα μετατρέψει τη χερσαία ζώνη του λιμανιού σε μια τεράστια Ελεύθερη Ζώνη (χωρίς να υπόκεινται σε δασμούς και με απλοποιημένες διαδικασίες).
Πιο συγκεκριμένα, ένα από τα πρώτα έργα που θα γίνουν στο μεγάλο λιμάνι αφορά τον πρώην χώρο της Διεύθυνσης Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού (ΟΔΔΥ), έκτασης 90 στρεμμάτων, ο οποίος θα ενωθεί με υπόγεια οδική σύνδεση με τον υπόλοιπο χώρο του λιμανιού για τη δημιουργία του νέου κέντρου logistics, έκτασης 120 στρεμμάτων. Το έργο θεωρείται στρατηγικής σημασίας, αφού θα ενοποιήσει και τελωνειακά την έκταση του ΟΛΠ στο ύψος της αποθήκης Γ, η οποία βρίσκεται στον σταθμό αυτοκινήτων.
Αλλά και στον σταθμό αυτοκινήτων αναμένεται να έχουμε αλλαγές, αφού θα ενοποιηθεί (σήμερα βρίσκεται σε δύο ξεχωριστές περιοχές) ώστε να ενταχθεί στην Ελεύθερη Ζώνη.
Τι προβλέπεται
Προκειμένου να καταστεί εφικτός ο κινεζικός σχεδιασμός, ο γενικός γραμματέας Εσόδων υπέγραψε απόφαση που στο άρθρο 5 προβλέπει:
1. Εγχώρια εμπορεύματα τα οποία παραδίδονται σε Ελεύθερη Ζώνη με τους όρους και τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στις σχετικές διατάξεις της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας απαλλάσσονται από τον φόρο προστιθεμένης αξίας.
2. Για την απαλλαγή από τον φόρο προστιθεμένης αξίας κατά την παράδοση εγχώριων εμπορευμάτων σε Ελεύθερη Ζώνη, ο υποκείμενος στον φόρο πωλητής απαιτείται να διαθέτει: α. έγγραφο μεταφοράς, β. Δελτίο εισόδου στην Ελεύθερη Ζώνη, το οποίο συμπληρώνεται από τον πωλητή σύμφωνα με το υπόδειγμα και τις οδηγίες του Παραρτήματος I της παρούσας σε 3 αντίτυπα, θεωρείται από το Τελωνείο Ελέγχου της Ελεύθερης Ζώνης και προσυπογράφεται από τον Φορέα Διαχείρισης της Ελεύθερης Ζώνης και τον υπεύθυνο της μεταφοράς, γ. τιμολόγιο πώλησης.
3. Τα αντίτυπα 2 και 3 του Δελτίου Εισόδου των εμπορευμάτων στην Ελεύθερη Ζώνη επιστρέφονται άμεσα από τον Φορέα Διαχείρισης της Ελεύθερης Ζώνης στον πωλητή και τον αποθέτη – αγοραστή, αντίστοιχα.