Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σκληραίνει το παιχνίδι για το μέλλον των ναυπηγείων Ελευσίνας, με την πιστώτρια τράπεζα της επιχείρησης και τους υποψήφιους επενδυτές να ανταλλάσσουν τις τελευταίες ημέρες, μέσω της KPMG, σειρά επιστολών. Από τις 21 Ιανουαρίου 2019, όταν η κοινοπραξία που ενδιαφέρεται να αναλάβει το «πηδάλιο» στα ναυπηγεία, μέσω του άρθρου 106 του πτωχευτικού κώδικα, είχε καταθέσει μη δεσμευτική προσφορά, πέρασε μια μεγάλη περίοδος «σιγής». Μετά την προχθεσινή αποκάλυψη της «Ν» ότι η τράπεζα έδωσε διορία μέχρι τις 2 Μαΐου στους υποψήφιους επενδυτές να καταθέσουν το «proof of funds», οι εξελίξεις έχουν λάβει καταιγιστικό ρυθμό.
Σε λιγότερο από 24 ώρες η κοινοπραξία των Inter – M Traders και Sogem Holdings απάντησε ότι η κατάθεση του proof of funds είναι σε άμεση συνάρτηση με το πρόγραμμα εθελουσίας των εργαζομένων στα ναυπηγεία της Ελευσίνας. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ενημέρωση που περνάει μέσα από την KPMG, η οποία έχει αναλάβει να τρέξει τη διαδικασία εξεύρεσης επενδυτή, οι υποψήφιοι επενδυτές ενημερώνουν ότι μετά το Πάσχα θα έρθουν στην Ελλάδα. Στην επίσκεψή τους αυτή αναμένεται να συναντήσουν -όπως τονίζουν- τον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης Στέργιο Πιτσιόρλα, προκειμένου να του θέσουν και το ζήτημα της εθελούσιας εξόδου των εργαζομένων. Συνδέουν μάλιστα την κατάθεση του proof of funds με την εξέλιξη της συζήτησης αυτής, ενώ αφήνουν ανοικτό και το ενδεχόμενο απόσυρσής τους.
Η αντίδραση της Alpha Bank, που είναι η πιστώτρια τράπεζα, σύμφωνα με την πληροφόρηση της «Ν» ήταν άμεση. Μέσω του «καναλιού» της KPMG πληροφόρησε τους υποψήφιους επενδυτές ότι το ζήτημα των εργαζομένων καθώς και η χρηματοδότηση ενός τέτοιους προγράμματος αφορά τους επενδυτές (πρόκειται άλλωστε για ιδιωτική εταιρεία).
Κλείνοντας, η τράπεζα υπογραμμίζει ότι το χρονοδιάγραμμα δεν αλλάζει σε καμία περίπτωση και ότι μέχρι τις 2 Μαΐου οι υποψήφιοι επενδυτές θα πρέπει να έχουν καταθέσει το proof of funds.
Το μεσοδιάστημα
Στο μεταξύ, οι εργαζόμενοι στα ναυπηγεία αντιμετωπίζουν σειρά προβλημάτων, αφού ακόμα και η χρηματοδότηση για τα πούλμαν που τους μεταφέρουν στην Ελευσίνα κινδυνεύει να διακοπεί, ενώ αν δεν συνεχιστεί το πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού, που χρηματοδοτεί σε μεγάλο βαθμό τη λειτουργία της επιχείρησης, τίθεται εν αμφιβόλω και η μισθοδοσία των εργαζομένων. Στην πορεία διαμαρτυρίας που έκαναν την προηγούμενη εβδομάδα, συναντώντας κυβερνητικά στελέχη αλλά και εκπροσώπους της πιστώτριας τράπεζας, ζήτησαν να δοθεί γρήγορα λύση και να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα της εταιρείας.
Η μη δεσμευτική πρόταση
Στη μη δεσμευτική πρόταση που είχε καταθέσει από τις 21 Ιανουαρίου η κοινοπραξία Inter – M Traders, που εδρεύει στην Κύπρο, ενώ έχει γραφεία και στη Νέα Υόρκη και η οποία θα έχει ποσοστό 70% στο σχήμα διάσωσης των ναυπηγείων, και η Sogem Holdings με ποσοστό 30%, ανέφεραν ότι θα διέθεταν το ποσό των 90 εκατ. ευρώ σε βάθος χρόνου προκειμένου να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις των πιστωτών της εταιρείας (κυρίως το ελληνικό Δημόσιο και η πιστώτρια τράπεζα). Σύμφωνα πάντως με τα όσα έχει αναφέρει σε προγενέστερο χρόνο ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Στέργιος Πιτσιόρλας, οι απαιτήσεις των πιστωτών φτάνουν τα 120 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται επίσης ότι οι υποχρεώσεις της εταιρείας προσεγγίζουν τα 250 εκατ. ευρώ.
Στην πρότασή τους, μεταξύ άλλων, ζητούν η επιχείρηση να είναι πλήρως καθαρή από βάρη και υποθήκες, αλλά και πρόγραμμα εθελουσίας με βάση τις ανάγκες του αγοραστή.
Στο αρχικό έγγραφο γινόταν λόγος και για εξασφαλίσεις για εργασίες από το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, αλλά στη συνέχεια, σύμφωνα με πληροφορίες προερχόμενες από τους εκπροσώπους των εργαζομένων, το σημείο αυτό αποσύρθηκε. Επίσης, στην πρόταση τονιζόταν ότι ο αγοραστής σε περίπτωση που ολοκληρωθεί η συμφωνία, μετά την υπογραφή μεταβιβαστικής πράξης και σε διάστημα δύο ετών θα επενδύσει ποσό τουλάχιστον 25 εκατ. ευρώ προκειμένου να καταστήσει απόλυτα λειτουργικές όλες τις εγκαταστάσεις και να εξοπλίσει το ναυπηγείο με σύγχρονη δεξαμενή, που μαζί με τις υπάρχουσες θα επιτρέψει να υποδέχεται πλοία όλων των κατηγοριών.