Skip to main content

Ρότα για πρωτιά στη Μεσόγειο έχει βάλει το λιμάνι του Πειραιά

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Την πρώτη θέση στη Μεσόγειο στη διακίνηση containers θα διεκδικήσει το λιμάνι του Πειραιά μέχρι το 2019. Φέτος βρίσκεται στη τρίτη θέση με 3,67 εκατ. teu ετησίως, πίσω από το λιμάνι του Αλχεθίρας που είναι το πρώτο container terminal με 4,76 εκατ. teu, ενώ δεύτερο είναι αυτό της Βαλένθια με 4,72 εκατ. teu.

Το 2018 ο στόχος είναι να φτάσει στη δεύτερη θέση και το 2019 να ανέβει στην πρώτη θέση ανάμεσα στα μεσογειακά λιμάνια.

Την επισήμανση αυτή έκανε ο εμπορικός διευθυντής της ΣΕΠ Α.Ε. Αναστάσιος Βαμβακίδης μιλώντας στο διήμερο ναυτιλιακό forum που διοργάνωσε το International Propeller Club, Port of Piraeus.

Ο κ. Βαμβακίδης ουσιαστικά έστειλε το μήνυμα προς τα ευρωπαϊκά λιμάνια, ότι σε μια περίοδο που η κρίση μαστίζει τις ναυτιλιακές εταιρείες, ο κινεζικός όμιλος Cosco που ελέγχει την εταιρεία θα εντείνει τον ανταγωνισμό.

Πύλη εισόδου

Μάλιστα, στα άμεσα σχέδια του ομίλου είναι και η ανάπτυξη του logistic center του ΟΛΠ σε μια περιοχή 120 στρεμμάτων η οποία θα ενισχύσει περαιτέρω την προσπάθεια για αναβάθμιση του Πειραιά ως πύλης εισόδου στην Ε.Ε. μέσω της σιδηροδρομικής σύνδεσης με τη Βόρεια Ευρώπη.

Ειδικότερα, όπως υπογράμμισε ο κ. Βαμβακίδης, ο Πειραιάς στο σύνολο είναι καλύτερος και φτηνότερος από τα άλλα λιμάνια, καθότι, όπως είπε, για Πολωνία – Γερμανία το τρένο από Πειραιά χρειάζεται τέσσερις και πέντε ημέρες αντίστοιχα για να φτάσει. Διάστημα τριών και τεσσάρων ημερών θέλει για την Τσεχία, την Αυστρία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία, ενώ μία και δύο ημέρες αντίστοιχα χρειάζεται για να φτάσει Βουλγαρία και Σερβία.

Εκτός από το σιδηροδρομικό δίκτυο καταλυτικό ρόλο θα διαδραματίσουν και τα πλοία τύπου feeder. Το λιμάνι του Πειραιά θα λειτουργεί ως home port με mother ships και στη συνέχεια τα φορτία με προορισμό λιμάνια στο Ισραήλ, στη Μαύρη Θάλασσα και την Ιταλία θα εξυπηρετούνται με τα feeder.

Στον ΟΔΔΥ

Σύντομα αναμένεται να ξεκινήσουν επίσης οι επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά, αφού η διοίκηση του ΟΛΠ διόρισε ως ανεξάρτητο μηχανικό που θα ελέγχει την πορεία των έργων της αμερικανική Hill. Ένα από τα έργα πρώτης προτεραιότητας είναι και το νέο κέντρο logistics στον χώρο του πρώην ΟΔΔΥ στο μεγάλο λιμάνι.

Ο πρώην χώρος της Διεύθυνσης Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού (ΟΔΔΥ) έκτασης 90 στρεμμάτων θα ενωθεί με υπόγεια οδική σύνδεση με τον υπόλοιπο χώρο του λιμανιού για τη δημιουργία του νέου κέντρου logistics έκτασης 120 στρεμμάτων. Το έργο θεωρείται στρατηγικής σημασίας, αφού θα ενοποιήσει και τελωνειακά την έκταση του ΟΛΠ στο ύψος της αποθήκης Γ, η οποία βρίσκεται στον σταθμό αυτοκινήτων.

Το container terminal

Οι εκτιμήσεις για το 2017 κάνουν λόγο για διακίνηση περισσότερων από 4 εκατ. teu στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ από τα 3,7 εκατ. το 2016. Τους προβλήτες διαχειρίζεται η ΣΕΠ Α.Ε., θυγατρική της Cosco, ενώ το μεγάλο στοίχημα είναι ο προβλήτας Ι που βρίσκεται υπό τη διαχείριση του ΟΛΠ, αφού κινείται με πολύ χαμηλούς ρυθμούς.

Το μεγάλο λιμάνι της χώρας έχει κερδίσει τα φορτία της νεοσυσταθείσας συμμαχία «The Alliance», που αποτελείται από τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών NYK Line, MOL, «K» Line, Hapag-Lloyd, Yang Ming Line και United Arab Shipping Company.

Παράλληλα, η PCT φαίνεται ότι καταφέρνει να μαζέψει τα φορτία των εταιρειών που βρίσκονται στη συμμαχία της Cosco στο μεγάλο λιμάνι. Η «Ocean Alliance», που αποτελείται από τις China Cosco Shipping, Evergreen Line, CMA CGM και την OOCL, έχει ενισχύσει ιδιαίτερα τα φορτία της στην Ελλάδα. Εκτός από τη ναυτιλιακή εταιρεία του ομίλου Cosco, βάση για τα φορτία της στην Ανατολική Μεσόγειο έχει κάνει το λιμάνι του Πειραιά και η Evergreen, ενώ και η OOCL αναμένεται να φέρει φορτία στο Πειραιά, ειδικά αν εξαγοραστεί τελικά από τον κινεζικό ναυτιλιακό γίγαντα.