Skip to main content

Θ. Βενιάμης: H απόφαση του ΙΜΟ για τους αέριους ρύπους ορόσημο για τη ναυτιλία

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (EEE) χαιρετίζει τη φιλόδοξη αρχική στρατηγική του IMO για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία, ως το πρώτο αλλά κρίσιμο βήμα προς την απεξάρτηση της ναυτιλίας από υδρογονάνθρακες.

«Η στρατηγική αυτή στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα στα κράτη, τους εφοπλιστές, τους προμηθευτές καυσίμων / ενέργειας, τα ναυπηγεία, τους κατασκευαστές μηχανών και τις εταιρείες ναυτιλιακής τεχνολογίας καθώς και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη να συνεργαστούν ώστε να παράσχουν τα απαραίτητα εργαλεία για την επιτυχή εφαρμογή αυτής της ιστορικής απόφασης. Η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών σκοπεύει να εργαστεί μεθοδικά και εποικοδομητικά με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη προς αυτόν τον σκοπό» δηλωσε ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θεόδωρος  Βενιάμης.

Αναλυτικότερα η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) χαιρετίζει την υιοθέτηση από την MEPC 72 της αρχικής στρατηγικής του IMO για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) ως απόφαση-σταθμό που ευθυγραμμίζει την συνδρομή της παγκόσμιας ναυτιλίας στην επιθυμούμενη μείωση αερίων ρύπων με τη Συμφωνία των Παρισίων. Μετά από δύο εβδομάδες έντονων και δύσκολων διαπραγματεύσεων, η υιοθετηθείσα αρχική στρατηγική προβλέπει μείωση 50% των GHG έως το 2050 σε σύγκριση με το 2008, καθώς και βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά 40% μέχρι το 2030, καταβάλλοντας προσπάθειες προς το 70% έως το 2050.

Σχολιάζοντας την απόφαση, ο Πρόεδρος της ΕΕΕ, κ. Θεόδωρος Βενιάμης, δήλωσε: «Η σημερινή απόφαση του ΙΜΟ αποτελεί ορόσημο για την παγκόσμια ναυτιλία και θα πρέπει να αναγνωριστεί και να γίνει σεβαστή από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Η στρατηγική που συμφωνήθηκε από την MEPC 72 είναι η πρώτη του είδους, όχι μόνο επειδή υπερβαίνει τη Συμφωνία των Παρισίων χάρη στην συμπερίληψη ποσοτικών στόχων, αλλά και διότι, με τον τρόπο αυτό, η ναυτιλία γίνεται ο πρώτος βιομηχανικός κλάδος που υιοθετεί παγκοσμίως συγκεκριμένους στόχους για τη μείωση των συνολικών του εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου (GHG)».

Η αρχική αυτή στρατηγική, η οποία προβλέπεται να οριστικοποιηθεί έως το 2023, ανοίγει το δρόμο για την υιοθέτηση παγκόσμιων μέτρων που θα επιτρέψουν στην ναυτιλία να επιτύχει τους συμφωνημένους στόχους. Ο ΙΜΟ, ο εξειδικευμένος οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών, αρμόδιος για τη θέσπιση διεθνών κανόνων στη ναυτιλία, πέτυχε έναν ισορροπημένο, πολιτικό συμβιβασμό, ο οποίος είναι και λειτουργικός για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

«Η σημερινή απόφαση δεν είναι παρά η αρχή μιας μακράς και δύσκολης διαδικασίας με απώτερο σκοπό την εκπόνηση και εφαρμογή εφικτών και λειτουργικών παγκόσμιων μέτρων που να εγγυώνται την ασφαλή ναυσιπλοΐα και να εξασφαλίζουν ίσους όρους παγκόσμιου ανταγωνισμού, ελαχιστοποιώντας παράλληλα πιθανό αντίκτυπό τους στην αναπτυσσόμενη παγκόσμια οικονομία και το αυξανόμενο διεθνές εμπόριο. Μακροπρόθεσμα, η ικανότητα της ναυτιλίας να παραμείνει στο συμφωνημένο μονοπάτι μείωσης των εκπομπών GHG αναπόφευκτα εξαρτάται από τη διάθεση παγκοσμίως εναλλακτικών, χαμηλής ή μηδενικής περιεκτικότητας διοξειδίου του άνθρακα ασφαλών καυσίμων για την αποδοτική λειτουργία του παγκόσμιου στόλου. Αυτή η προϋπόθεση είναι απολύτως απαραίτητη για την επιτυχή απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα.  Η στρατηγική αυτή στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα στα κράτη, τους εφοπλιστές, τους προμηθευτές καυσίμων / ενέργειας, τα ναυπηγεία, τους κατασκευαστές μηχανών και τις εταιρείες ναυτιλιακής τεχνολογίας καθώς και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη να συνεργαστούν ώστε να παράσχουν τα απαραίτητα εργαλεία για την επιτυχή εφαρμογή αυτής της ιστορικής απόφασης. Η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών σκοπεύει να εργαστεί μεθοδικά και εποικοδομητικά με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη προς αυτόν τον σκοπό» πρόσθεσε ο κ. Βενιάμης.