Skip to main content

Ενισχυμένη η Αθήνα ως διεθνές ναυτιλιακό κέντρο

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Κέρδισε πόντους στον διεθνή ανταγωνισμό ως ναυτιλιακό κέντρο η Αθήνα και αυτό χάρη στην πρωτοκαθεδρία της ως έδρα της μεγαλύτερης ναυτιλίας του κόσμου, σύμφωνα με μία σύνθετη και αξιόλογη έρευνα με τίτλο «The Leading Maritime Capitals report for 2019» που εκπονήθηκε από τον DNV GL σε συνεργασία με την εταιρεία Menon Economics και συμμετείχαν σε αυτή πάνω από 200 ειδικοί της ναυτιλίας, εκ των οποίων το 40% προέρχεται από την Ευρώπη, το 30% από την Ασία και το υπόλοιπο 30% από την Αμερική, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική.

Ειδικότερα η Αθήνα καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση στη λίστα των κορυφαίων κέντρων διαχείρισης ναυτιλιακών εταιρειών (shipping center) στον κόσμο και την 11η ως ολοκληρωμένο ναυτιλιακό κέντρο (maritime capital) κερδίζοντας από μία θέση στις δύο λίστες σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα που είχε πραγματοποιηθεί πριν από δύο χρόνια. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι οι προοπτικές είναι μάλλον αισιόδοξες για την Αθήνα, καθώς σύμφωνα με τις απαντήσεις των 200 ειδικών στην ερώτηση «ποιες πόλεις θα καταλαμβάνουν τις πέντε πρώτες θέσεις στον κόσμο ως ναυτιλιακά κέντρα, έπειτα από πέντε χρόνια» η Αθήνα φιγουράρει στην έβδομη θέση (από 11η σήμερα) πίσω από τη Σιγκαπούρη, τη Σαγκάη, το Όσλο, το Λονδίνο, το Αμβούργο και το Χονγκ Κονγκ.

Πέντε κατηγορίες
Η έρευνα προσφέρεται για την άντληση ουσιαστικών συμπερασμάτων για την πραγματική θέση κάθε ναυτιλιακής πόλης στον διεθνή ανταγωνισμό, καθώς εξετάζει πυλώνες (κατηγορίες) και τη θέση κάθε πόλης σε αυτούς. Επίσης ο κάθε πυλώνας αποτελείται από υποκειμενικούς (π.χ. αναγνωστικό πλαίσιο) και αντικειμενικούς δείκτες (π.χ. μέγεθος στόλου που έχει έδρα την πόλη). Οι πέντε κατηγορίες είναι το μέγεθος του κέντρου διαχείρισης του στόλου (shipping), οι χρηματοδοτικές και νομικές υπηρεσίες (Maritime Finance and Law), το επίπεδο των τεχνολογικών υπηρεσιών (Maritime Technology), οι προσφερόμενες λιμενικές υπηρεσίες (Ports and Logistics Services), η ελκυστικότητα και η ανταγωνιστικότητα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος (attractiveness and competitiveness).

Στην έρευνα σημειώνεται ότι η Σιγκαπούρη διατήρησε την κορυφαία θέση της στον κόσμο, καθώς παραμένει στην πρώτη θέση στις τρεις από τις πέντε κατηγορίες (Shipping, Ports and Logistics, Αttractiveness and Competitiveness). Στις δύο εναπομείνασες κατηγορίες, το Λονδίνο είναι το νούμερο ένα στον κλάδο των Χρηματοδοτήσεων και Νομικών Υπηρεσιών, ενώ το Όσλο είναι το νούμερο ένα στη ναυτιλιακή τεχνολογία. Στη συνολική κατάταξη, το Αμβούργο παραμένει στη δεύτερη θέση, ενώ το Όσλο πέφτει από την τρίτη το 2017 στην έβδομη. Το Ρότερνταμ και το Χονγκ Κονγκ παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη βελτίωση, ανεβαίνοντας στην τρίτη και τέταρτη θέση  αντίστοιχα, με το Λονδίνο να συμπληρώνει την πρώτη πεντάδα και τη Σαγκάη να βρίσκεται στην έκτη θέση. Τη δεκάδα συμπληρώνουν το Τόκιο, το Ντουμπάι και το Μπουσάν. Στην 11η θέση, όπως προαναφέρθηκε, είναι η Αθήνα και μέχρι τη 15η θέση ακολουθούν η Νέα Υόρκη, η Κοπεγχάγη, το Χιούστον και η Αμβέρσα. 

«Όπλο» ο στόλος
Η Αθήνα με «όπλο» τον μεγαλύτερο στόλο της μπορεί να καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση ως ναυτιλιακό κέντρο διαχείρισης, όμως στις άλλες κατηγορίες βρίσκεται πολύ χαμηλότερα, με αποτέλεσμα να χάνει έδαφος ως ανταγωνιστικό ναυτιλιακό κέντρο παροχής ολοκληρωμένων υπηρεσιών (Leading Maritime Capital). Ενδεικτικά, στην κατηγορία Maritime Finance and Low βρίσκεται στην ενδέκατη θέση, στην κατηγορία δείκτη maritime technology στη 10η θέση, στην κατηγορία port and logistics services στη 13η θέση και στην κατηγορία Αttractiveness and Competitiveness στη 15η θέση.

Τα «επιτεύγματα» αυτά της Αθήνας ορίζουν και τους στόχους που πρέπει να θέσει μία ολοκληρωμένη ναυτιλιακή πολιτική προκειμένου να βελτιώσει τη θέση της πρωτεύουσας στον διεθνή ναυτιλιακό ανταγωνισμό. Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για το πώς η Αθήνα μπορεί να γίνει κέντρο διαχείρισης της διεθνούς πλοιοκτησίας.