Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Πρόβα τζενεράλε, ενδεικτική του σχεδιασμού που έχει γίνει για το ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, κάνει η Cosco στο λιμάνι του Πειραιά. Την ίδια στιγμή που στο κέντρο της Αθήνας θα ξεκινά σήμερα η έκτακτη γενική συνέλευση του ΟΛΠ για να αλλάξει το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας με το σκεπτικό ότι «φρενάρει» την πορεία προς την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, οι Κινέζοι πιστοί στο σχέδιο που έχουν εκπονήσει θα ανεβάζουν την αυλαία στις υπηρεσίες των επισκευών πλοίων, με το πλωτό εργοστάσιο κατασκευής υποθαλάσσιων αγωγών «Castoro Sei» να δένει στο Πέραμα.
Το πλοίο που έφτασε χθες στην Ελλάδα θα παραμείνει στο Πέραμα για εννέα μήνες, διάστημα στο οποίο θα γίνει η συντήρησή του, αλλά και η εκπαίδευση του προσωπικού. Μάλιστα, οι πρώτες κινήσεις σε επίπεδο συντήρησης πάνω στο σκάφος είναι προγραμματισμένο να γίνουν σήμερα. Πρόκειται για ένα σκάφος με μήκος 155 μέτρα και πλάτος 75 μέτρα που κατασκευάζει εν πλω τους υποθαλάσσιους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου ή πετρελαίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», οι Κινέζοι, παρά το αμφίρροπο οικονομικό περιβάλλον στη χώρα μας, υλοποιούν κατά γράμμα τον σχεδιασμό τους για το λιμάνι του Πειραιά, στέλνοντας και ένα μήνυμα σταθερότητας τόσο σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα όσο και μακροπρόθεσμα.
Στο πλαίσιο αυτό και σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, μέχρι το τέλος του χρόνου και ανεξάρτητα από το ακριβές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, η Cosco έχει κλείσει συμφωνίες και θα φέρει στην Ελλάδα και στο Πέραμα ακόμα τρία παρόμοια πλοία από τον τομέα του gas & oil.
Η παραμονή του «Castoro Sei» στην Ελλάδα αναμένεται ότι θα τονώσει τον τομέα της ναυπηγοεπισκευής, αφού στο πλοίο θα γίνουν εργασίες συντήρησης, θα καταβάλει τέλη στον ΟΛΠ, ενώ αναμένεται να ενισχύσει και τον εφοδιαστικό κλάδο.
Αρκετά χιλιόμετρα μακρύτερα, στο κέντρο της Αθήνας, θα πραγματοποιείται την ίδια ώρα η έκτακτη γενική συνέλευση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά Α.Ε., με θέμα την αλλαγή του διοικητικού συμβουλίου του ΟΛΠ.
Το ΤΑΙΠΕΔ ως ο βασικός μέτοχος του ΟΛΠ (κατέχει το 75% των μετοχών) θεωρητικά ελέγχει τα 10 από τα 13 μέλη του διοικητικού συμβουλίου του ΟΛΠ, άρα και τις αποφάσεις του. Ωστόσο, στο προηγούμενο διάστημα σε ορισμένες περιπτώσεις δεν κατάφερε να περάσει δύσκολα θέματα που είχαν να κάνουν με την ιδιωτικοποίηση και την παραχώρηση του λιμανιού στην κινεζική Cosco.
Οσον αφορά τον αριθμό των αλλαγών στο δ.σ., οι πληροφορίες λένε ότι θα γίνουν τουλάχιστον τέσσερις. Σύμφωνα με κύκλους του ΤΑΙΠΕΔ, μέχρι χθες αργά το απόγευμα δεν είχαν «κλειδώσει» τα πρόσωπα που θα αναλάβουν τις διοικητικές θέσεις. Αλλες πληροφορίες όμως αναφέρουν ότι η κυβέρνηση κρατά σιγή ιχθύος αναφορικά με τις επιλογές της επειδή το ΤΑΙΠΕΔ και το υπουργείο Ναυτιλίας βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης τόσο για τη νέα σύνθεση του δ.σ. όσο και για θέματα που έχουν να κάνουν με τις αρμοδιότητες της επόμενης ημέρας.
Οσον αφορά τα θέματα που χωρίζουν Ταμείο και υπουργείο είναι τα εργασιακά, η γραφειοκρατία, το νέο καταστατικό του ΟΛΠ, αλλά και επιμέρους ζητήματα όπως τα απόβλητα των πλοίων και η πλοηγική υπηρεσία. Πιο συγκεκριμένα τα απόβλητα των πλοίων είναι μια υπηρεσία που με τα μέχρι σήμερα δεδομένα θα την προσφέρει ο ΟΛΠ, αλλά το υπουργείο θέλει να την αναλάβει η αρχή λιμένος, ενώ η πλοηγική υπηρεσία θα είναι κάτω από κρατική διαχείριση, αλλά το ΤΑΙΠΕΔ θα ήθελε να την εντάξει στις εμπορικές δραστηριότητες του ΟΛΠ.
Το θέμα της επιβολής ΦΠΑ στις ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων, που δραστηριοποιούνται σε πορθμεία ή άλλες διαδρομές καθώς και στα καύσιμα λιπαντικά, θέτει ο υπεύθυνος του τομέα Ναυτιλίας της Ν.Δ. Σίμος Κεδίκογκλου.
Οπως επισημαίνει ο κ. Κεδίκογλου, «σύμφωνα με την εκδοθείσα ΠΟΛ 1037/18-03-2016 δεν λαμβάνουν πλέον σχετική έγκριση απαλλαγής ΦΠΑ για τη ναυπήγησή τους τα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία για τα οποία η σχετική αίτηση και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά έχουν κατατεθεί σε μεταγενέστερο χρόνο από την 18-01-2016, ημερομηνία κατά την οποία εκδόθηκε η ΠΟΛ 1010/2016».