Skip to main content

«Φουρτούνα» από τα παροπλισμένα κρουαζιερόπλοια

Από την έντυπη έκδοση

Προβληματισμούς φέρνει στο κυβερνητικό επιτελείο η πρόθεση πολλών εταιρειών κρουαζιέρας να δέσουν τα πλοία τους στη ράδα του Πειραιά. Η πανδημία του κορονοϊού έχει ακυρώσει όλα τα προγράμματα κρουαζιέρας και οι περισσότερες εταιρείες θα αποφασίσουν την επόμενή τους κίνηση μετά τα μέσα Μαΐου.

Στο ενδιάμεσο χρειάζονται σημεία προκειμένου να δέσουν και να αναμένουν την επόμενη ημέρα. Για παράδειγμα, κρουαζιερόπλοιο της Celebrity εδώ και μέρες ταξιδεύει μόνιμα από νότια του Σουνίου μέχρι την Κρήτη, έχοντας πλήρωμα περίπου 800 άτομα, και αναζητεί «ασφαλές καταφύγιο» για να δέσει.

Υπολογίζεται ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν έξι έως δέκα κρουαζιερόπλοια που θέλουν να χρησιμοποιήσουν τη ράδα του Πειραιά για παροπλισμό.

Οφέλη από εργασίες

Για τον λόγο αυτό και η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας προτείνει στην κυβέρνηση την υιοθέτηση του μέτρου αυτού, αφού -όπως επισημαίνει- το εκτεταμένο αγκυροβόλιο έχει όφελος και για την τοπική οικονομία, καθώς τα πλοία θα μπορέσουν να πραγματοποιήσουν στην Ελλάδα εργασίες ανεφοδιασμού, επισκευών και όλων των απαιτούμενων ενεργειών ώστε να μπορέσουν και πάλι να αποπλεύσουν. Στον αντίποδα υπάρχει από ελληνικής πλευράς προβληματισμός, σύμφωνα με πληροφορίες, για το ενδεχόμενο στα πλοία αυτά -υπολογίζεται ότι στον Πειραιά θα είναι από πέντε έως επτά- να σημειωθεί κρούσμα κορονοϊού.

Τα κρουαζιερόπλοια διαθέτουν πληρώματα άνω των 1.000 ατόμων συνήθως και σε μια τέτοια περίπτωση θα πρέπει να βγουν στην ξηρά και να τους παρασχεθεί νοσοκομειακή περίθαλψη. Προβληματισμό επίσης έχει προκαλέσει και η πληροφορία ότι τα πέντε ελληνικά κρουαζιερόπλοια που ζήτησαν και πήραν άδεια για παροπλισμό σε ελληνικά λιμάνια τελικά ενδέχεται να μην καταπλεύσουν στην Ελλάδα. Οι πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι η εταιρεία αναμένεται να λάβει αποφάσεις τις επόμενες ημέρες, καθώς είναι πολύ μεγάλη η απόσταση που πρέπει να διανύσουν τα πλοία (βρίσκονται στη Βόρεια Θάλασσα).

Τι λέει η CLIA

Η CLIA επισημαίνει ότι από τη στιγμή της κήρυξης πανδημίας από τον ΠΟΥ τα μέλη της ανέστειλαν οικειοθελώς τα δρομολόγια κρουαζιέρας σε όλο τον κόσμο – καθιστώντας έτσι τη βιομηχανία κρουαζιέρας μία από τις πρώτες που διέκοψαν τις δραστηριότητές τους. Σήμερα λίγα μόνο πλοία παραμένουν ακόμα στη θάλασσα και κατευθύνονται προς κάποιο ανοιχτό λιμάνι. Η δημόσια υγεία αποτελεί προτεραιότητα για τις εταιρείες κρουαζιέρας, οι οποίες ανταποκρίθηκαν με απόλυτο σεβασμό στην απόφαση πολλών χωρών, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, να κλείσουν τα λιμάνια τους για προληπτικούς λόγους.

Ήταν, σύμφωνα με την CLIA, μια πολύπλοκη διαδικασία, με ανθρώπους να εργάζονται νύχτα και μέρα για να συντονίσουν την ασφαλή επιστροφή στα λιμάνια για επιβάτες και πληρώματα, σε στενή, βήμα βήμα συνεργασία μεταξύ των εταιρειών κρουαζιέρας και των κυβερνήσεων και υγειονομικών αρχών.

Μάλιστα υπογραμμίζει ότι η ελληνική κυβέρνηση συνεργάστηκε στενά με την CLIA για τη δημιουργία ενός πλαισίου, με βάση το οποίο τα κρουαζιερόπλοια μπορούν να πραγματοποιούν ολιγόωρη πλαγιοδέτηση σε ελληνικά λιμάνια για ανατροφοδότηση με τρόφιμα, νερό και καύσιμα, καθώς και για ασφαλή παράδοση αποβλήτων και λυμάτων, βάσει της καθοδήγησης της Ε.Ε. και των διεθνών κανόνων του IMO και της MLC της ΔΟΕ.