Από την έντυπη έκδοση
Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Η ελληνική ναυτιλία στην ψηφιακή εποχή μπορεί να παραμείνει πρώτη δύναμη. Οι προκλήσεις που φέρνει η ψηφιοποίηση για την ελληνική ναυτιλία και συνολικότερα τη γαλάζια οικονομία είναι μεγάλες, αλλά το ίδιο μεγάλες είναι και οι ευκαιρίες κι αυτό που απαιτείται είναι η γρήγορη υιοθέτηση των τεχνολογικών εξελίξεων και της ανάπτυξης συνεργειών, όπως τονίστηκε στο συνέδριο που διοργάνωσε το Maritime Economic Forum στη Θεσσαλονίκη, με θέμα «Η Οικονομία της Ναυτιλίας και της Γαλάζιας Ανάπτυξης στη Θεσσαλονίκη και η αξία της Παιδείας και της επαγγελματικής εκπαίδευσης».
«Η ναυτιλία βρίσκεται στα πρόθυρα μιας ψηφιακής επανάστασης, η στρατηγική επιταγή είναι “ψηφιοποιείστε ή ναυαγείτε”» επισήμανε ο διευθυντής του Maritime ICT Cluster «Strategis», καθηγητής καινοτομίας και επιχειρηματικότητας και πρώην αναπληρωτής πρύτανης του Athens Information Technology AIT, Dr. Γρηγόρης Γιοβανώφ. «Η ελληνική ναυτιλία στην ψηφιακή εποχή παραμένει και θα παραμείνει πρώτη δύναμη για μεγάλο διάστημα ακόμα, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν αποδείξει ότι ξέρουν να αντεπεξέρχονται στις αλλαγές και είμαστε σίγουροι ότι και με την ψηφιοποίηση θα παραμείνουν ηγέτες. Η Ελλάδα έχει όμως μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης πέρα από τη ναυτιλία σε όλους τους υπόλοιπους κλάδους της γαλάζιας οικονομίας» τόνισε επίσης κ. Γιοβανώφ και παρουσίασε το εγχείρημα του cluster «Strategis» εν όψει του μέλλοντος των αυτόματων μη επανδρωμένων πλοίων.
Συμπλήρωση δεξιοτήτων
«Το μήνυμα είναι σαφές, χρειάζεται συνεργασία και συμπλήρωση δεξιοτήτων και δυνατοτήτων από διάφορες πλευρές του φάσματος της αγοράς. Έρχονται συναρπαστικές εποχές, πρέπει να έχουμε τα αυτιά και τα μάτια μας ανοιχτά και να ετοιμαζόμαστε για όσα πρόκειται σύντομα να έρθουν και να αδειοδοτηθούν κι εδώ» τόνισε χαρακτηριστικά ο Ειρηνικός Πλατής, νομικός-εκ των ιδιοκτητών της Platis Anastassiades Law Firm (EY Law), ο οποίος επικέντρωσε στις ραγδαίες αλλαγές που φέρνουν στη ναυτιλία οι ψηφιακές τεχνολογίες, το block chain και το internet of things και που οδηγούν στην ανάπτυξη των πρωτοπόρων μη επανδρωμένων πλοίων του μέλλοντος.
Συνεχής κατάρτιση
Στο ίδιο μήκος κύματος, η ευρωβουλευτής και εισηγήτρια της Νομοθετικής Έκθεσης για την Ψηφιακή Οικονομία της Ναυτιλίας-STOA Committee Chair, Εύα Καϊλή, τόνισε ότι οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες, όπως το block chain, ανατρέπουν λ.χ. το νομικό επάγγελμα και τα συμβόλαια στη ναυτιλία, κατά συνέπεια υπάρχει ανάγκη συνεχούς κατάρτισης, αλλά προσφέρουν επίσης τεράστιες δυνατότητες για δραστηριοποίηση με ανοιχτούς ορίζοντες από την Ελλάδα στην ανάπτυξη σχετικών υπηρεσιών παγκόσμιου βεληνεκούς.
Περαιτέρω, έκρουσε κώδωνα κινδύνου ότι αν δεν εισαχθεί άμεσα στην ελληνική δημόσια εκπαίδευση η εκμάθηση κώδικα και η κατάρτιση στις ψηφιακές τεχνολογίες, σε δέκα χρόνια η χώρα μας δεν θα είναι ανταγωνιστική.
Στις σημαντικές επενδυτικές προοπτικές της γαλάζιας οικονομίας στον ενεργειακό τομέα αναφέρθηκε ο καθηγητής Νικόλαος Φαραντούρης, επικεφαλής νομικών υπηρεσιών της ΔΕΠΑ και του EUROGAS, της ένωσης 45 ενεργειακών εταιρειών στην αγορά φυσικού αερίου. Ο κ. Φαραντούρης παρουσίασε τις εξελίξεις στους τομείς των ενεργειακών έργων και υποδομών στη Βόρεια Ελλάδα, του bunkering καθώς και του short-scale LNG για την τροφοδοσία απομακρυσμένων περιοχών με καθαρότερες μορφές ενέργειας, για τα οποία υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από τις εταιρείες του διεθνούς οργανισμού EUROGAS στις Βρυξέλλες, μέλος του οποίου είναι και η ΔΕΠΑ, η οποία συντονίζει σχετικές δράσεις.
Πανεπιστήμια – φορείς
Έντονη ανησυχία για την «κατάρρευση» της τεχνολογικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, που έχει αρνητικό αντίκτυπο και στον τομέα της ναυτιλίας και της γαλάζιας ανάπτυξης, εξέφρασαν στο ίδιο συνέδριο ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας-καθηγητής Οικονομικών Στυλιανός Δ. Κατρανίδης και ο κοσμήτορας της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ Γρηγόρης Ζαρωτιάδης. Αμφότεροι επίσης εξέφρασαν την πρόθεση των δύο πανεπιστημιακών ιδρυμάτων να αναπτύξουν προγράμματα σπουδών στους κλάδους της οικονομίας των μεταφορών, logistics, ενεργειακών δικτύων, βιώσιμης ανάπτυξης κ.ο.κ.
Την ίδια ανησυχία είχε εκφράσει λίγο νωρίτερα και ο πρύτανης του Πανεπιστημίου του Πειραιά Άγγελος Κότιος, κάνοντας λόγο για τεράστιο έλλειμμα στην ανώτερη και μεσαία επαγγελματική κατάρτιση γενικώς, αλλά και ειδικότερα στα επαγγέλματα που σχετίζονται με τη ναυτιλία και συναφείς κλάδους όπως τα logistics, όσον αφορά τα μεσαία και κατώτερα στελέχη.
Η γνωστή επιχειρηματίας του ομίλου Μιχαηλίδη, επίτιμη πρόξενος της Πορτογαλίας και τέως πρόεδρος του International Propeller Club Thessaloniki, Αίνη Μιχαηλίδου, τόνισε την πολύ μεγάλη ποικιλότητα και ευκαιρίες γαλάζιας ανάπτυξης, που προσφέρει ο Θερμαϊκός Κόλπος από το Ποσείδι της Χαλκιδικής μέχρι τις παρυφές του Ολύμπου και ότι η ανάπτυξη δεν πρέπει να είναι μόνο πράσινη ή γαλάζια, αλλά πολύχρωμη για να δώσει το λευκό φως που έχει ανάγκη η τοπική οικονομία.
Έμφαση στα logistics
Την ανάγκη να δοθεί έμφαση στον τομέα των logistics και στην κατάλληλη εκπαίδευση τόνισε ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εξαγωγέων ΣΕΒΕ, Σπύρος Ιγνατιάδης, ενώ ο εκτελεστικός συντονιστής Βορείου Ελλάδος του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, Νίκος Τσαβδάρογλου, τόνισε την ανάγκη βελτίωσης της οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης του ΟΛΘ, όπως και ότι χωρίς υπερβολή η περιοχή της Βόρειας Ελλάδας πλέον αποτελεί αντικείμενο συζήτησης στον Λευκό Οίκο και ότι οι φορείς της πόλης πρέπει να καθίσουν σε ένα μεγάλο τραπέζι διαλόγου ώστε ενωμένοι να συναποφασίσουν ποια πόλη θέλουν.
Αξιοσημείωτη ήταν επίσης η πρόσκληση-παράπονο του διευθυντή της Σχολής Μηχανικών Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού στη Μηχανιώνα, Γιώργου Γκοτζαμάνη, προς τους φορείς και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης να αγκαλιάσουν τη Σχολή, ενώ ο α’ αντιπρόεδρος του ΕΕΘ, Γεώργιος Ηλιάδης, τόνισε το όφελος που μπορεί να έχει η περιοχή από τη γαλάζια ανάπτυξη και την υποστήριξη του ΕΕΘ σε αυτήν την κατεύθυνση.