Skip to main content

Βούλιαξαν 50% οι παραγγελίες των πλοίων στο α’ τρίμηνο 2020

Από την έντυπη έκδοση

Βυθίστηκαν οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων το πρώτο τρίμηνο του 2020 σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, σύμφωνα με τα αρχικά στοιχεία των Clarksons.

Το πρώτο τρίμηνο του 2020 καταγράφηκαν παραγγελίες για περίπου 90 νεότευκτα πλοία, σχεδόν το ήμισυ του συνολικού αριθμού που καταγράφηκε το πρώτο τρίμηνο του 2019, ενώ η δραστηριότητα αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω, καθώς η επιδημία του κορονοϊού πλήττει τους πιθανούς επενδυτές πλοιοκτήτες.
Πέρυσι την ίδια περίοδο είχαν τοποθετηθεί παραγγελίες για 196 νέα πλοία, σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons που επικαλείται το Tradewinds.

Επίσης ο ναυλομεσιτικός οίκος εκτίμησε πρόσφατα ότι οι νέες παραγγελίες νεότευκτων πλοίων θα πέσουν τον Απρίλιο κατά 25% σε σύγκριση με τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν το 2019 και κατά 50% σε σχέση με εκείνα του 2018, πριν ανακάμψουν το 2021.

Κινητικότητα ανά κατηγορία

Ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος σημειώνει ότι πολύ μειωμένη θα είναι η δραστηριότητα στον κλάδο των κρουαζιερόπλοιων, των car carriers και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ αντίθετα θα υπάρξει μεγαλύτερη κινητικότητα στα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, αν και συνολικά για όλο τον ναυτιλιακό κλάδο η εκτίμηση είναι ότι θα καταγραφεί μια αδυναμία στις παραγγελίες νεότευκτων.

Υπενθυμίζεται ότι από τις αρχές του τρέχοντος έτους οι νέες παραγγελίες κινούνταν σε υποτονικούς ρυθμούς, καθώς οι πλοιοκτήτες ήθελαν να ξεκαθαρίσει το τοπίο αναφορικά με το τι θα συμβεί με τα περιβαλλοντικά θέματα και τους στόχους του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού σχετικά με τις μειώσεις αερίων ρύπων του θερμοκηπίου από τα πλοία.
Στη συνέχεια ενέσκηψε και η επιδημία του κορονοϊού στην Κίνα που οδήγησε στο κλείσιμο όλων των ναυπηγείων.

Αναθεώρηση εκτιμήσεων

Να σημειωθεί ακόμη ότι ο Clarksons Research αναθεώρησε στα μέσα Μαρτίου τις προβλέψεις του για την πορεία των νέων παραγγελιών το 2020, μειώνοντας κατά 44% την αρχική πρόβλεψη των 1.345 πλοίων, στα 756 πλοία. Επίσης, μείωσε τις αντίστοιχες εκτιμήσεις για το 2021 κατά σχεδόν 27%, από 1.695 σε 1.238 πλοία.

Ο μέσος όρος νέων παραγγελιών από το 2010 μέχρι και το 2019 ήταν 1.822 πλοία. Επίσης το βιβλίο παραγγελιών θα μειωθεί στο 8,5% του παγκόσμιου στόλου στο τέλος του έτους, από 10% που είναι σήμερα. Ωστόσο σύμφωνα με τους αναλυτές, πιο εκτεθειμένα, με την έννοια ότι έχουν μεγαλύτερα κενά στις θέσεις ναυπήγησης, είναι τα κορεατικά ναυπηγεία, που χρειάζονται πολύ περισσότερες παραγγελίες για να καλύψουν το χαμένο έδαφος.

Ο οίκος αναλύσεων Affinity (Shipping) σημείωσε ότι οι παραγγελίες στα ναυπηγεία της DSME και της Hyundai Heavy είναι ήδη αρκετά κάτω από τον μέσο όρο περιόδου 2012-2019. Τα ναυπηγεία της DSME χρειάζονται παραγγελίες συνολικού ύψους μόνο 1 εκατομμυρίου cgt και της HHI 336.000 cgt για να επανέλθουν στους μέσους όρους τους ή παραγγελίες για 20 LNG Carriers και επτά LNG Carriers αντίστοιχα.

Οι Έλληνες εφοπλιστές

Περιορισμένη ήταν η κινητικότητα σε νέες παραγγελίες που επέδειξαν και οι Έλληνες εφοπλιστές το προηγούμενο τρίμηνο. Ορισμένες κινήσεις που ξεχωρίζουν είναι, σύμφωνα με τη VesselsValue, η τοποθέτηση της Dynacom Tankers, του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου, για τη ναυπήγηση έξι δεξαμενόπλοιων συνολικής αξίας 408 εκατ. δολαρίων. 

Επίσης στην τοποθέτηση παραγγελιών για δύο δεξαμενόπλοια suezmax, συνολικού αξίας 130 εκατ. δολ., προχώρησε και η Topships. Επιπλέον, η Chartworld Shipping, του εφοπλιστή Λου Κολλάκη, έχει παραγγείλει δύο νεότευκτα συνολικής αξίας 94,1 εκατ. δολαρίων και η Enterprises Shipping & Trading (EST), του Βίκτωτα Ρέστη, προχώρησε στην παραγγελία νεότευκτου τάνκερ αξίας 36,5 εκατ. δολαρίων.

Τέλος, σε συμφωνία με το ναυπηγείο Hyundai της Νοτίου Κορέας για την κατασκευή ενός τάνκερ VLCC προχώρησε η ναυτιλιακή Evalend Shipping, του εφοπλιστή Κρίτωνα Λεντούδη. Σύμφωνα με την Allied Shipbroking, η ναυτιλιακή παρήγγειλε δεξαμενόπλοιο χωρητικότητας 300.000 dwt, το κόστος του οποίου θα ανέλθει στα 94,2 εκατ. δολ.