Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Αντίθετες πορείες ακολουθούν ο ελληνικός τουρισμός με το επαγγελματικό yachting στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Το παράδοξο, να ανεβάζει δηλαδή διαρκώς ρυθμούς η Ελλάδα ως τουριστικός προορισμός ακόμα και κάτω από ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, και το επαγγελματικό yachting αντίθετα να χάνει συνέχεια έδαφος, παρά το γεγονός ότι η χώρα μας χαρακτηρίζεται ως παράδεισος για τον θαλάσσιο τουρισμό, προσπαθούν να αντιμετωπίσουν οι επαγγελματίες του χώρου.
Ο πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) Αντώνης Στελλιάτος μιλώντας στη «Ν» επισημαίνει ότι στη δύσκολη ρότα που καλείται να ταξιδέψει ο κλάδος προστίθενται διαρκώς νέοι και μεγαλύτεροι ύφαλοι, καθιστώντας τεχνικά αδύνατη την προσπέλασή τους.
Ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ εξηγεί ότι αναφέρεται στην πίεση, σε τρία επίπεδα, που ασκούν οι Βρυξέλλες στη χώρα μας, αλλά και στις προσφυγικές ροές. Πρώτον, χαρακτηρίζει «βάσιμο» το σενάριο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επιβάλει στην Ελλάδα ΦΠΑ στις υπηρεσίες που προσφέρονται σε όσα πλοία δεν κινούνται στην ανοικτή θάλασσα, δεύτερον σημειώνει ότι η Ε.Ε. πιέζει για να υπάρξουν αλλαγές στη φορολογία των ναυτιλιακών εταιρειών (tonnage tax) και τρίτον ότι σχεδιάζει την πλήρη και άνευ όρων άρση του καμποτάζ στα σκάφη αναψυχής. Τέταρτος κρίσιμος αρνητικός παράγοντας για τον κλάδο είναι και οι προσφυγικές ροές που επιβαρύνουν τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα και έχουν ήδη διώξει μεγάλο αριθμό σκαφών προς άλλες θάλασσες.
Ο ΦΠΑ στις υπηρεσίες
Η υπόθεση «Eurilot 3034/12 taxfour» περί απαλλαγής από ΦΠΑ πλοίων ευρωπαϊκών χωρών που δραστηριοποιούνται στη ναυσιπλοΐα θέτει την προϋπόθεση να ταξιδεύουν στην ανοικτή θάλασσα, όρος που όμως δεν μπορεί να ικανοποιηθεί στην Ελλάδα λόγω της ιδιομορφίας του νησιωτικού συμπλέγματος που είναι μοναδικό σε επίπεδο Ε.Ε. Ομως το ίδιο το σύμπλεγμα, συνεχίζει ο κ. Στελλιάτος, δημιουργεί την ανάγκη για την πραγματοποίηση θαλάσσιων ταξιδιών μήκους πολλών δεκάδων ή και εκατοντάδων ναυτικών μιλίων δίπλα στις ακτές. «Στην Ελλάδα ένα πλοίο δεν χρειάζεται να βγει στην ανοικτή θάλασσα για να πραγματοποιήσει μακρινό ταξίδι. Κάνει περισσότερα μίλια εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων» επισημαίνει στη «Ν» ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ.
«Εάν δεν το καταλάβουν αυτό οι Βρυξέλλες, μια σειρά πλοίων, όπως είναι και τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας και δεν εμπίπτουν στον όρο ανοικτής θάλασσας, θα υποστούν την υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ για όλες αυτές τις υπηρεσίες. Και το γεγονός αυτό θα οδηγήσει ολόκληρους κλάδους όπως είναι η ναυπηγοεπισκευή και ο εφοδιασμός πλοίων σε αφανισμό, αφού τα πλοία θα απευθυνθούν σε τρίτες χώρες προκειμένου να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες τους» αναφέρει χαρακτηριστικά και προσθέτει: «Παράλληλα η Κομισιόν ασκεί πιέσεις προς τη χώρα μας προκειμένου να υπάρξουν αλλαγές στη φορολόγηση των σκαφών (tonnage tax). Στην ουσία η Ευρώπη είναι σαν να πυροβολεί τα πόδια της, αφού ανάλογο καθεστώς φορολόγησης της ναυτιλίας έχουν όλα τα ναυτιλιακά κράτη της Ε.Ε. Θα διώξει τα πλοία από τις ευρωπαϊκές σημαίες και θα τα στείλει στην αγκαλιά ίσως και της Τουρκίας που φιλοδοξεί να κυριαρχήσει στις θαλάσσιες μεταφορές και τον τουρισμό της Μεσογείου».
Ο ανταγωνισμός
Τον Ιούλιο του 2015 επιβλήθηκε ΦΠΑ 23% στο ναυλοσύμφωνο των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής, την ίδια στιγμή που τα ξενοδοχεία ήταν 13%. Οι βασικοί ανταγωνιστές όπως η Κροατία έχει 6%, η Ιταλία 6,5% και η Τουρκία μηδενικό. Πρόκειται για τις χώρες που ασκούν άμεσα ανταγωνισμό προς την Ελλάδα, σημειώνει ο κ. Στελλιάτος.
Αναφορικά με την άρση του καμποτάζ στη χώρα μας, που τόσος λόγος έχει γίνει τα τελευταία χρόνια, τονίζει ότι η θέση της ΕΠΕΣΤ είναι ξεκάθαρη. «Δεν αρνούμεθα να γίνει πλήρης άρση του καμποτάζ ώστε η Ελλάδα να γεμίσει με επαγγελματικά σκάφη. Αλλά να γίνει επί επί ίσοις όροις για όλους. Οποιο σκάφος με σημαία Ευρωπαϊκής Ενωσης ή ΕΟΧ ή και σημαία τρίτης χώρας να μπορεί να κάνει ναύλους στην Ελλάδα με βάση το άρθρο 3 του νόμου 4256 του 2014 και να βγάλει άδεια επαγγελματικού σκάφους, κάτι που είναι πλέον πολύ απλό».
Σημειώνεται ότι η ΕΠΕΣΤ στην προσπάθεια να προσελκύσει σκάφη με ευρωπαϊκή και τρίτες σημαίες στην Ελλάδα άλλαξε το καταστατικό της και δέχεται ως μέλη της σκάφη με οποιαδήποτε σημαία, αρκεί να έχει άδεια επαγγελματικού όπως προβλέπει και «ο νόμος Βαρβιτσιώτη».
«Για να εφαρμοστεί όμως ο νόμος Βαρβιτσιώτη, και το λέει για χιλιοστή φορά, θα πρέπει να δημιουργηθεί το ηλεκτρονικό μητρώο σκαφών αναψυχής. Κάτι που το υπουργείο Ναυτιλίας κάνοντας εξαιρετική δουλειά είναι σε επιχειρησιακή ετοιμότητα προκειμένου να το εφαρμόσει» τονίζει ο κ. Στελλιάτος και καταλήγει: «Ομως είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο δεν έχει παρουσιάσει πρόοδο εργασιών εδώ και δύο χρόνια. Προτείνω να συνεργαστούν τα δύο υπουργεία για να καταφέρουμε να κάνουμε την Ελλάδα “πιάτσα” και να αυξηθούν τα έσοδα και για την ελληνική οικονομία, που έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη».
Παράλληλα θεωρεί ότι «οι αρχές θα δώσουν έμφαση στην αντιμετώπιση των παράνομων ναύλων που έγιναν κατά 100άδες ή και χιλιάδες την περασμένη καλοκαιρινή σεζόν. Μόνο έτσι θα αρχίσει να εισπράττει έσοδα η πολιτεία από τους νόμιμους ναύλους. Και τα έσοδα θα είναι πολλά». Τέλος, ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ υπογραμμίζει ότι λόγω της επικρατούσης κατάστασης στο Αιγαίο, κυρίως λόγω των προσφυγικών ροών, και συγκεκριμένα στο Βόρειο Αιγαίο και στα Δωδεκάνησα, τα ελληνικά σκάφη έχουν φύγει πολλά για Κροατία – Μαυροβούνιο αλλά και Ιόνιο, προς αναζήτηση ναύλων.