Skip to main content

Νέα επενδυτικά σχέδια στην αγορά μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου

Από την έντυπη έκδοση 

Νέα επενδυτικά σχέδια για την περαιτέρω επέκτασή τους στην αγορά μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι έτοιμες να θέσουν προς υλοποίηση μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, όπως είναι η GasLog του Πήτερ Λιβανού και η Tsakos Energy Navigation (TEN) του Ομίλου Τσάκου.

Η GasLog εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο, που δραστηριοποιείται αποκλειστικά στη διαχείριση πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers), προτίθεται να ασκήσει οψιόν που έχει με τα ναυπηγεία της κορεατικής Samsung για την παραγγελία και ναυπήγηση επιπλέον έξι LNG carriers. Η οψιόν λήγει στις 31 Μαρτίου και η GasLog θα την ασκήσει.

Από την άλλη πλευρά η TEN, επίσης εισηγμένη στο NYSE, που δραστηριοποιείται πρωτίστως στα δεξαμενόπλοια, έχει τα τελευταία χρόνια επεκταθεί και στα LNG Carriers με ένα πλοίο εν λειτουργία και άλλο ένα υπό ναυπήγηση. Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Νίκο Τσάκο, η ΤΕΝ σκοπεύει μέχρι το 2020 να έχει ένα στόλο από πέντε ή έξι LNG Carriers.

Οι επενδύσεις στον συγκεκριμένο τομέα θεωρούνται αποδοτικές, καθώς οι μακροπρόθεσμες προοπτικές του εμπορίου LNG χαρακτηρίζονται θετικές, στον βαθμό που νέα επενδυτικά έργα για παραγωγή και διάθεση LNG δημιουργούνται σε ΗΠΑ, Αυστραλία και αλλού. Η GasLog εκτιμά ότι 123,7 εκατ. τόνοι ετησίως θα είναι η παραγωγική δυναμικότητα LNG που θα προστεθεί στο μέλλον και καθιστούν θετικές τις προσδοκίες για την ανάπτυξη του εμπορίου.

Στην ίδια εκτίμηση καταλήγουν και τα στελέχη της ΤΕΝ, καθώς όπως σημειώνει ο chief operating officer της εταιρείας Γιώργος Σαρόγλου, οι μακροπρόθεσμες προοπτικές στο LNG shipping είναι πολύ θετικές. Ολοι οι ασχολούμενοι, ωστόσο, με τη συγκεκριμένη αγορά διαβλέπουν και κάποιες πρόσκαιρες δυσκολίες.

Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Σαρόγλου, οφείλεται στην καθυστέρηση που παρατηρείται στην ανάπτυξη κάποιων LNG terminals, η λειτουργία των οποίων μετατίθεται για μετά το 2017. Αποτέλεσμα της καθυστέρησης αυτής είναι τα LNG Carriers που είναι υπό ναυπήγηση και έχουν συμβόλαια ναύλωσης συνδεδεμένα με τα συγκεκριμένα projects, αν δεν καθυστερήσει η ναυπήγησή τους, θα μπουν στη spot αγορά και θα πιέσουν τους ναύλους.

Η GasLog

Σε ό,τι αφορά την GasLog θα πρέπει να σημειωθεί πως με την άσκηση της οψιόν για τη ναυπήγηση των έξι επιπλέον LNG Carriers θα έχει σε εξέλιξη ένα επενδυτικό πρόγραμμα κατασκευής 15 πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, εκ των οποίων τα 13 στη Samsung και τα δύο στη Hyundai.

Το υφιστάμενο ναυπηγικό πρόγραμμα των εννιά LNG Carriers είναι αξίας 1,82 δισ. δολ. στο οποίο βέβαια θα πρέπει να προστεθεί και το περίπου 1,2 δισ. δολ. του νέου ναυπηγικού προγράμματος των έξι επιπλέον LNG Carriers.

Σημειώνεται ότι μέχρι τις 25 Μαρτίου υπολειπόταν να καταβληθεί ακόμη 1,66 δισ. δολ. από την εταιρεία στα ναυπηγεία, για το τρέχον επενδυτικό πρόγραμμα, εκ των οποίων 239,285 εκατ. δολ. θα πρέπει να καταβληθούν εντός του τρέχοντος έτους.

Στη συνέχεια θα υπολείπεται ακόμη 1,4 δισ. δολ.

H TEN

H TEN, σύμφωνα με όσα δήλωσε σε επενδυτές ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Νίκος Τσάκος σχεδιάζει να επενδύσει σε LNG Carriers αλλά και σε δεξαμενόπλοια.

Στο πλαίσιο της διαφοροποίησης του στόλου της βλέπει ένα «κενό» στα Very Large Crude Carriers (VLCC), καθώς διαθέτει μόλις ένα δεξαμενόπλοιο αυτού του μεγέθους.

Παράλληλα ο κ. Τσάκος πρόσθεσε ότι θα ήθελε μέχρι το 2020 η ΤΕΝ να είχε στον στόλο της πέντε με έξι LNG Carriers, χωρίς, όπως συμπλήρωσε, να θέλει να ανταγωνιστεί με άλλους «παίκτες» στο μέγεθος του στόλου. Σε κάθε περίπτωση ο κ. Τσάκος υπογράμμισε ότι οι παραγγελίες θα γίνουν πραγματικότητα εφόσον έχουν εξασφαλιστεί οι ναυλώσεις των πλοίων.

Να σημειωθεί, τέλος, ότι η ΤΕΝ σχεδιάζει επέκταση και στα shuttle tankers, ενώ σκοπεύει να προχωρήσει και στην πώληση έξι τουλάχιστον δεξαμενόπλοιων ηλικίας μεγαλύτερης των 10 ετών.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ – [email protected]