Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Μάχη υπέρ της «ποιότητας» αναμένεται να δοθεί στην επόμενη συνεδρίαση της διοικούσας επιτροπής του Paris MOU, καθώς εντείνονται οι πιέσεις των μικρών ναυτιλιακών δυνάμεων της Ευρώπης προκειμένου να αλλάξουν τα κριτήρια που θα ισχύουν για την κατάταξη μίας σημαίας στη λευκή, γκρίζα ή μαύρη λίστα του Paris MOU και υπεισέρχονται φόβοι για χαλάρωση των κριτηρίων σε βάρος της ποιοτικής ναυτιλίας. Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται η συνεδρίαση που θα πραγματοποιηθεί έξω από το Οσλο στη Νορβηγία το διάστημα 23-27 Μαΐου, όπου και θα ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις από τη διοικούσα επιτροπή του Paris Mou.
Σημειώνεται ότι το Paris MOU είναι ένας οργανισμός από 27 χώρες που καλύπτει με ελέγχους τα πλοία στα ύδατα της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής.
Ουσιαστικά αυτό που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα με κύκλους που παρακολουθούν στενά της διαδικασίες από ελληνικής πλευράς, είναι ότι ορισμένα κράτη-μέλη της Ε.Ε. με μικρή ναυτιλιακή διοίκηση ή και με μικρούς στόλους εκτός λευκής λίστας (White List) του Paris MOU, εκφράζουν επιφυλάξεις για τον τρόπο και τις διαδικασίες επιθεωρήσεων των πλοίων και τον τρόπο υπολογισμού των κρατήσεων (detentions). Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί, όπως τονίζουν οι ίδιοι κύκλοι, ότι η Οδηγία 2009/16 είναι σαφής και ισόρροπα κατανέμει τα βάρη μεταξύ των κρατών-μελών προκειμένου να επιτυγχάνεται κάθε φορά ο κοινός στόχος, που δεν είναι άλλος από την επιθεώρηση των πλοίων στους λιμένες των κρατών-μελών ώστε να εξαλειφθεί η υποβαθμισμένη ναυτιλία.
H Ευρωπαϊκή Ενωση συζήτησε το θέμα σε υπηρεσιακό επίπεδο και κατέληξε σε μία θέση η οποία δημοσιεύθηκε ήδη στην Εφημερίδα της Ε.Ε.
Ειδικότερα, η εν λόγω απόφαση καθορίζει τις βασικές αρχές σύμφωνα με τις οποίες τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. θα πρέπει να ενεργούν στο πλαίσιο συμμετοχής τους στην εν λόγω Επιτροπή και εγκρίνει τις παραμέτρους κατηγορίας κινδύνου, βάσει των οποίων τα πλοία επιλέγονται για επιθεώρηση: (α) Κατάλογοι κατάταξης των κρατών σημαίας (λευκός, γκρί, μαύρος), (β) Κατάλογοι επιδόσεων των αναγνωρισμένων οργανισμών και (γ) Δείκτης ελλείψεων και δείκτης κράτησης των πλοίων για τον καθορισμό των επιδόσεων των εταιρειών.
Μεταξύ άλλων η ευρωπαϊκή θέση επί της ουσίας δέχεται ότι η ισχύουσα μέθοδος για την κατάρτιση του λευκού, του γκρίζου και του μαύρου καταλόγου των κρατών της σημαίας έχει αποδεδειγμένα δυσανάλογες και απροσδόκητες συνέπειες για τα κράτη της σημαίας με μικρούς στόλους και ζητά από τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. να δεσμευτούν ότι θα επιδιώξουν την ανάπτυξη εναλλακτικής μεθόδου για την κατάρτιση των καταλόγων κατάταξης των κρατών σημαίας, αποσυνδεδεμένη από το μέγεθος του στόλου τους.
Η χώρα μας δεν έχει αντιρρήσεις, αλλά προσεγγίζει το όλο ζήτημα από την άποψη να δοθεί κάποιας μορφής ευελιξία στα κριτήρια συμπερίληψης ορισμένων σημαιών στη λευκή λίστα, χωρίς όμως να υποβαθμιστεί η σημασία της ποιοτικής ναυτιλίας.
Η ελληνική στο «QUALSHIP 21»
Εδώ και πάρα πολλά χρόνια η ελληνική σημαία περιλαμβάνεται στη λευκή λίστα του Paris MOU και μάλιστα σε περίοπτη θέση, ενώ επίσης διατηρεί τη θέση και σε ένα άλλο πολύ σημαντικό θεσμό ποιότητας τον θεσμό «QUALSHIP 21» της Αμερικανικής Ακτοφυλακής.
Η συμπερίληψη της ελληνικής σημαίας στον θεσμό «QUALSHIP 21» σημαίνει προνόμια και διευκολύνσεις, όπως μειωμένες επιθεωρήσεις ελέγχου κράτους λιμένα (Port State Control), τα οποία θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν και το 2016 τα υπό ελληνική σημαία πλοία.