Skip to main content

Κερδισμένοι όσοι επένδυσαν το 2016 σε dry και container

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
 
Σε όλες τις τελευταίες εξελίξεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία αναφέρθηκε ο επικεφαλής του ναυτιλιακού ομίλου Dynacom Γιώργος Προκοπίου, σε συνέδριο που οργάνωσε η Golden Destiny την προηγούμενη εβδομάδα στην Αθήνα. Ο κ. Προκοπίου, μέσα από μία προσωπική αναδρομή, τοποθετήθηκε στις σύγχρονες εξελίξεις και παρότρυνε τους παρευρισκόμενους, και ειδικά τη νέα γενιά, να προχωράνε σε καινοτομίες με τόλμη και επιμονή.  

 Στην ανάλυση της αγοράς που ακολούθησε επισημάνθηκε ότι τα τελευταία δύο χρόνια πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο dry και στα container, σε μεγάλο βαθμό, έδωσαν σκληρή μάχη επιβίωσης. Αυτές που κατάφεραν να ισορροπήσουν δρέπουν τώρα τους καρπούς της καλύτερης αγοράς, με τους πιο κερδισμένους να είναι μάλιστα εκείνοι που έκαναν κάποια κίνηση αγοράς μέσα στο 2016 και στις αρχές του 2017, καθώς οι τιμές ήταν πραγματικά πολύ χαμηλές εκείνη την περίοδο. 

 Πάρα την ευφορία στην αγορά του dry, όμως ανέφερε ο Head of S&P της Golden Destiny, Κωνσταντίνος Τζαβέλας, αξίζει να αναφερθεί ότι το 1ο 3μηνο του έτους δεν έχει ξεκινήσει το ίδιο δυναμικά όπως το αντίστοιχο διάστημα του προηγουμένου έτους όσον αφορά τον απόλυτο αριθμό αγοραπωλησιών second hand πλοίων.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τα containers, αυτό που φαίνεται είναι ότι θα εξακολουθήσει -ίσως και με μεγαλύτερη ένταση- η εκκαθάριση των χαρτοφυλακίων, κυρίως των γερμανικών τραπεζών, που έχουν και το μεγαλύτερο κομμάτι στον κλάδο, και αυτό που θα έχει ενδιαφέρον είναι να δούμε πώς θα γίνει αυτή η εκκαθάριση και σε τι χρονικό ορίζοντα. Επίσης ενδιαφέρον θα έχει να δούμε αν υπάρχει χώρος για περαιτέρω συνεργίες και συγχωνεύσεις.

 Τέλος, στο υγρό φορτίο, όπως επισημάνθηκε, έχοντας βιώσει μια καλή 3ετία στο παρελθόν, οι πλοιοκτήτες καλούνται τώρα να δείξουν υπομονή και αντοχή σε αυτή τη δύσκολη στιγμή της ναυλαγοράς, η οποία παρόλα αυτά συνοδεύεται τελευταία με θετικά σχόλια από ορισμένους, για το μέλλον της, ως προς τον τρέχοντα αριθμό παραγγελιών και το trade των product tankers. 
 
 Στο ασφαλιστικό πεδίο 
 Το κλείσιμο του 2017 και το ξεκίνημα του 2018 βρήκε το μεγαλύτερο μέρος της πλοιοκτησίας προ αναμενόμενης εκπλήξεως, είτε με αυξήσεις στα ασφάλιστρα είτε στην καλύτερη των περιπτώσεων διατήρηση των υφιστάμενων επιπέδων, και αυτό κυρίως από την αγορά των Lloyds, ανέφερε στην εισαγωγή της η κ. Σοφία Κοκκίνη της G. Destiny. 

«Ως εκ τούτου, κάποια καινούργια συνδικάτα των Lloyds και κάποιες κατά βάση διεθνείς ναυτασφαλιστικές αγορές, βρήκαν την ευκαιρία να κερδίσουν μερίδιο της αγοράς του Λονδίνου», επισήμανε και προσέθεσε χαρακτηριστικά:   «Όσον αφορά στο P&I, το 2017 ήταν μια σχετικά σταθερή χρονιά, καθώς δεν παρατηρήθηκαν γενικές αυξήσεις από τα Clubs του International Group. Κάποια από τα Clubs προχώρησαν ακόμα και σε επιστροφή ασφαλίστρων. Παρ’ όλ’ αυτά η χρονιά που έκλεισε είδε τη συχνότητα των μεγάλων claims -πάνω από 500.000 δολάρια για φορτία και πληρώματα κατά βάση- να αυξάνεται». 

Οι ενδείξεις είναι πως τα ασφάλιστρα για τους πλοιοκτήτες δεν θα είναι καλύτερα από τα προηγούμενα χρόνια. 

Επενδυτικά τώρα, στο 2017, υπήρξε έντονη κινητικότητα στο κομμάτι των αγοραπωλησιών και ειδικά σε πλοία 10ετίας, τόσο για bulkcarriers, όσο και για tankers & containers. 

 Στο σύνολο, καταγράφηκαν 1.581 πλοία που άλλαξαν χέρια, ενώ το 2016 ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 1.355. Τη μερίδα του λέοντος την είχαν τα bulkcarriers, σε όλο το φάσμα των κατηγοριών, κάτι αναμενόμενο, με δεδομένο ότι οι τιμές των πλοίων παρέμειναν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. 

Νέες παραγγελίες – διαλύσεις
Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση στην αγορά των ναυπηγήσεων, που άγγιξε το 34%, και ειδικά των Ελλήνων εφοπλιστών, όπου από 29 καταγεγραμμένες νέες παραγγελίες το 2016, το 2017 σημειώθηκαν 115! 

 Ήδη για το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς έχουμε καταγράψει 225 νέες παραγγελίες, ενώ για την αντίστοιχη περίοδο το 2017 ο αριθμός ήταν 144. 

 Τέλος, αξίζει να αναφερθούμε και στην αγορά των διαλύσεων, όπου το 2017 καταγράφηκαν 714 διαλύσεις πλοίων στο σύνολο, έναντι 930 το 2016, με μέσο όρο ηλικίας στις τρεις βασικές κατηγορίες τα 25 έτη.