Skip to main content

Πιο κοντά η Ελλάδα στο LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Στην εποχή του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου στη ναυτιλία είναι έτοιμη να εισέλθει η Ελλάδα, αφού η ΔΕΠΑ «τρέχει» τον διαγωνισμό για την ανάδειξη συμβούλου που θα αναλάβει το έργο να βρει το κατάλληλο ναυπηγείο για τη ναυπήγηση LNG bunker vessel.

Σε πρώτη φάση είχαν δείξει ενδιαφέρον 23 εταιρείες. Τελικά πρόταση στη ΔΕΠΑ κατέθεσαν την περασμένη Παρασκευή τέσσερις εταιρείες. Πρόκειται για τις Gazocen από τη Γαλλία, NAP Engineering από την Ελλάδα, Seaplace από την Ισπανία, και Schulde, που είναι γερμανικών και κινεζικών συμφερόντων.

Πρόγραμμα Poseidon

Το project, που είναι συνέχεια του προγράμματος POSEIDON της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφορά ουσιαστικά δύο LNG bunker vessels, ένα για λογαριασμό της ΔΕΠΑ στην Ελλάδα και ένα για λογαριασμό της Navi Gas στην Κύπρο. Η κατασκευή των δύο πλοίων θα έχει προϋπολογισμό 60 εκατ. ευρώ, ενώ ακόμα 6 εκατ. ευρώ προβλέπονται για υποδομές στις δύο χώρες. Η Κομισιόν επιδοτεί το έργο αυτό με 19,8 εκατ. ευρώ (30% της συνολικής αξίας).

Ο ανάδοχος σύμβουλος που θα επιλεγεί βάσει της τιμής που έχει δώσει, σε περίπου ένα με δύο μήνες, θα αναλάβει την υποχρέωση να αναζητήσει σε συνεργασία με τις δύο πλοιοκτήτριες (ΔΕΠΑ και Navi Gas) τα κατάλληλα ναυπηγεία (είτε στην Ευρώπη είτε και αλλού) για τη ναυπήγηση των δύο LNG bunker vessels. Το πρόγραμμα θα έχει διάρκεια 45 μήνες. Η πρώτη φάση για την ανάδειξη του ναυπηγείου που θα αναλάβει τη ναυπήγηση θα διαρκέσει έναν χρόνο. Θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση, με την κατασκευή των πλοίων, που θα διαρκέσει δύο χρόνια, και το τρίτο βήμα θα είναι η εξεύρεση διαχειρίστριας εταιρείας, που θα αναλάβει το management.

Τι θα κάνουν τα πλοία

Τα δύο LNG bunker vessels θα αναλάβουν τον εφοδιασμό πλοίων που θα χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο, και θα είναι χωρητικότητας 3.000 κ.μ. με τη διαδικασία ship to ship. Το πλοίο της ΔΕΠΑ θα εφοδιάζεται με LNG από τη Ρεβυθούσα και θα δραστηριοποιείται στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και σε νησιά του Αιγαίου, εφόσον υπάρξει ζήτηση. Βασικοί πελάτες αναμένεται να είναι τα νέας τεχνολογίας κρουαζιερόπλοια, αλλά και containerships που θα έχουν μηχανές LNG. Ο εφοδιασμός θα γίνεται είτε μέσα στο λιμάνι είτε και στη ράδα.

Όσον αφορά την ακτοπλοΐα, ακόμα δεν έχουμε πλοία με μηχανές LNG. Ενδιαφέρον να συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα (το οποίο επιδοτεί το 30% περίπου του εξοπλισμού LNG) έχει δείξει ο όμιλος Attica. Όσον αφορά την Κύπρο, το πλοίο που θα κατασκευαστεί θα έχει ως βάση τη Λεμεσό.

Το έργο BlueHUBS

Το δύο πλοία θα κατασκευαστούν στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου BlueHUBS, με συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε. Θα είναι τα πρώτα LNG bunkering vessels στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Στόχος του προγράμματος είναι να προωθήσει το συντομότερο δυνατόν τη μετάβαση της ναυτιλίας στην Ελλάδα στα πράσινα καύσιμα, σύμφωνα και με τους κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, που επιβάλλουν από το 2020 τη χρήση καυσίμων με περιεκτικότητα σε θείο μέχρι 0,5%.

Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε προωθήσει προγράμματα συνολικής χρηματοδότησης 695,1 εκατ. ευρώ σε 49 έργα, για την ανάπτυξη βιώσιμων και καινοτόμων υποδομών στην Ευρώπη για όλα τα μεταφορικά έργα.

Ο προγραμματισμός της ΔΕΠΑ πάντως έχει και συνέχεια, αφού υπάρχουν σχέδια για την κατασκευή και δεύτερου bunker vessel για την Ελλάδα. Η χωρητικότητά του αναμένεται να είναι μεγαλύτερη, μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 7.000 cbm, και θα έχει ως αποστολή να εξυπηρετήσει τη ζήτηση στο Ιόνιο. Σε πρώτη φάση εξετάστηκε η δυνατότητα κατασκευής αποθήκης LNG στην Πάτρα, η οποία θα τροφοδοτείται από το bunker vessel και θα εξυπηρετεί και ανάγκες της στεριάς. Σύμφωνα όμως με πληροφορίες της «Ν» στη ΔΕΠΑ εξετάζουν την περίπτωση της Ηγουμενίτσας. 

Η ζήτηση

Τα επόμενα χρόνια η ζήτηση για LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο αναμένεται να αυξηθεί. Για παράδειγμα, από τα 94 κρουαζιερόπλοια που είναι υπό κατασκευή σε όλο τον κόσμο, τα 18 σχεδιάζεται να έχουν τη δυνατότητα χρήσης LNG για καύσιμο.

Συνολικά αυτή την περίοδο ο παγκόσμιος στόλος πλοίων που κάνει χρήση LNG ως καυσίμου έφτασε τα 143 το 2018, από 118 το 2017.

Επίσης, συνολικά 135 πλοία είναι σε orderbook και ακόμα 135 είναι τύπου LNG ready. Οι παραγγελίες για πλοία που θα κινούνται με LNG αφορούν όλους τους τύπους αυτών, όπως conatinerships, tankers, cruise ships, car carriers αλλά και VLCC.