Skip to main content

Πώς θα λυθεί ο γόρδιος δεσμός της ναυπηγικής βιομηχανίας

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Το σχέδιο για την επόμενη ημέρα στη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας αποκάλυψε ο υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιος Πιτσιόρλας, ενημερώνοντας σύσσωμο το ενδεκαμελές διοικητικό συμβούλιο του Σωματείου Εργαζομένων των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά «Η Τρίαινα». Στο πλάνο που παρουσιάστηκε περιλαμβάνεται ένα στρατιωτικό ναυπηγείο και ένα εμπορικό κομμάτι, «πακέτο» όμως με τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Νεωρίου.

Ωστόσο, ο κ. Πιτσιόρλας δεν απάντησε στο δύσκολο ερώτημα που του έθεσαν οι εργαζόμενοι, πώς δηλαδή θα φύγει ο σημερινός μεγαλομέτοχος από τα ναυπηγεία, δηλαδή η Prinvest συμφερόντων Ισκαντάρ Σάφα. Όπως επεσήμαναν στη «Ν» δύο από τους εκπροσώπους των εργαζομένων, ο υφυπουργός σε μια αποστροφή του λόγου του υπονόησε ότι μπορεί να γίνουν διαπραγματεύσεις. Όσον αφορά τους εργαζόμενους, όπως ειπώθηκε θα ανήκουν στο δυναμικό του στρατιωτικού ναυπηγείου. Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων επιφυλάχθηκαν να απαντήσουν και ζήτησαν να συναντηθούν ξανά με τον κ. Πιτσιόρλα.

Τι προβλέπεται

Σύμφωνα με το σχέδιο, στο ναυπηγείο θα εισέλθει ειδικός εκκαθαριστής, ένας από τους μεγαλύτερους ελεγκτικούς ομίλους στον κόσμο λένε οι πληροφορίες, ο οποίoς θα αναλάβει να βγάλει σε πλειστηριασμό ορισμένα από τα asset του ναυπηγείου, όπως έχει συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Σε δεύτερη φάση το ναυπηγείο θα χωριστεί σε δύο κομμάτια όπως επιτάσσει και η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως αντιστάθμισμα για τις παράνομες επιδοτήσεις που δόθηκαν στα ΕΝΑΕ στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας από τις ελληνικές κυβερνήσεις. Το πρώτο θα είναι αποκλειστικά στρατιωτικό ναυπηγείο και θα περιλαμβάνει τη λεγόμενη τέταρτη σταθερή δεξαμενή και τους προβλήτες που την υποστηρίζουν. Αναλύοντας το σχέδιο ο κ. Πιτσιόρλας σημείωσε ότι θα γίνει διεθνής διαγωνισμός στον οποίο θα μπορούν να συμμετέχουν αποκλειστικά όμιλοι από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο περιορισμός αυτός προφανώς σχετίζεται με τα θέματα ασφάλειας του ΝΑΤΟ, αφού στο ναυπηγείο θα κατασκευάζονται και θα επισκευάζονται πολεμικά πλοία δυτικών χωρών.

Στο λεγόμενο εμπορικό κομμάτι, που αποτελείται από την πέμπτη δεξαμενή (τη μεγαλύτερη δεξαμενή που υπάρχει στην Ανατολική Μεσόγειο), ο κ. Πιτσιόρλας ενέπλεξε και τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Νεωρίου. Σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν στη «Ν» εκπρόσωποι των εργαζομένων, ο υφυπουργός Ανάπτυξης τόνισε ότι γίνεται προσπάθεια ο όμιλος Νεώριον να δοθεί μαζί με την πέμπτη δεξαμενή σε ιδιώτη. Μάλιστα τονίστηκε ότι η κινεζική Cosco, που έχει πάρει και το λιμάνι του Πειραιά, έχει δείξει ζωηρό ενδιαφέρον για να διεκδικήσει τις ναυπηγικές εγκαταστάσεις. Προσέθεσε όμως ότι υπάρχουν και Έλληνες εφοπλιστές οι οποίοι έχουν ενημερωθεί και δεν έχουν κρύψει το ενδιαφέρον τους.

Η αντιδικία

Για να προχωρήσουν τα σχέδια της κυβέρνησης ωστόσο θα πρέπει να βρεθεί ο τρόπος να αποχωρήσει η Privinvest. Το ελληνικό Δημόσιο και την πλευρά της ιδιοκτησίας των ναυπηγείων Σκαραμαγκά τους χωρίζουν αυτή την περίοδο τρία διαφορετικά claim στη διεθνή διαιτησία, αξίας πολλών δισ. ευρώ, ενώ η πλευρά της ιδιοκτησίας έχει προειδοποιήσει για την κατάθεση τουλάχιστον δύο ακόμα στο προσεχές μέλλον.

Η απόφαση για την πρώτη απαίτηση αναμένεται να έχει εκδοθεί μέχρι τις 17 Απριλίου. Το claim το είχε καταθέσει η πλευρά Σάφα και αξίωνε μέχρι 1 δισ. ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο για αθέτηση σειράς πολύ σημαντικών σημείων της συμφωνίας που υπεγράφη για την εξαγορά των ναυπηγείων, ενώ στη συνέχεα έγινε γνωστή και ως «νόμος Βενιζέλου».

Οι εκτιμήσεις της αγοράς κάνουν λόγο για επικράτηση «στα σημεία» της πλευράς της ιδιοκτησίας των ΕΝΑΕ.

Η ελληνική πλευρά έχει καταθέσει και εκείνη μια απαίτηση που μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 7 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, σε έναν βαθμό η πορεία της θα εξαρτηθεί από το σκεπτικό της απόφασης του πρώτου claim, αφού οι δύο υποθέσεις σχετίζονται άμεσα.

Την τελευταία προσφυγή μέχρι στιγμής την έχει κάνει ο ίδιος ο κ. Σάφα στο Διεθνές Κέντρο της Παγκόσμιας Τράπεζας για την Επίλυση Επενδυτικών Αντιδικιών (ICSID). Στην αίτηση αυτή ο κ. Σάφα διεκδικεί τα ατομικά δικαιώματά του υπό την ιδιότητα του Λιβανέζου πολίτη και στο πλαίσιο της Διμερούς Συνθήκης Επενδύσεων μεταξύ του Λιβάνου και της Ελλάδας. Πάντως και εδώ δεν έχει γίνει υπολογισμός του ύψους των διεκδικήσεων.