Ανοδικά, έπειτα από έναν δύσκολο μήνα, κινείται η αγορά ξηρού φορτίου σε όλα τα μεγέθη.
«Οδηγός» τα μεγαλύτερα bulkers, τύπου capesize, λόγω της αυξανόμενης ζήτησης από την Κίνα για σιδηρομετάλλευμα και της μείωσης της διαθέσιμης προσφοράς πλοίων.
Ο Baltic Capesize Index (BCI) κατέγραψε άλμα 12,57% στο σύνολο της περασμένης εβδομάδας, καθώς διανύουμε τις τελευταίες ημέρες του Απριλίου, με τον 5TC (ναύλωση πενταετίας) για τα capes των 180.000 dwt να κλείνει την εβδομάδα στα 15.667 δολάρια, από 13.774 δολάρια την προηγούμενη Τρίτη.
Στον Ειρηνικό, το κλίμα βελτιώθηκε σημαντικά στα μέσα της εβδομάδας, καθώς ο δείκτης στη διαδρομή C5 από τη Δυτική Αυστραλία προς την Κίνα ανέβηκε από τα αρχικά χαμηλά, υποστηριζόμενος από τον αυξανόμενο όγκο φορτίων και την αυξημένη δραστηριότητα εξόρυξης.
Συγκεκριμένα, ο δείκτης C5 διαμορφώθηκε στα 7.815 δολάρια από 7.085 δολάρια στις αρχές της αμέσως προηγούμενης εβδομάδας.
Σε ό,τι αφορά τη λεκάνη του Ατλαντικού, τα στοιχεία του Baltic Exchange αντικατοπτρίζουν αυτή τη θετική τάση, η οποία ενισχύεται από μια σταθερότερη αγορά εξωχρηματιστηριακών συμβολαίων (FFA) και την ισχυρή ζήτηση από τη Νότια Βραζιλία και τη Δυτική Αφρική προς την Κίνα.
Την ίδια ώρα, μια πληθώρα προσφορών στα μέσα της εβδομάδας ώθησε τις τιμές υψηλότερα, με αποτέλεσμα ο δείκτης C3 στη διαδρομή Βραζιλία – Κίνα να ανέβει από τα 18.685 δολάρια στα 19.755 δολάρια ανά ημέρα.
Τέλος, η αγορά Fronthaul στον Βόρειο Ατλαντικό σημείωσε επίσης ισχυρή δραστηριότητα, ιδίως στα φορτία από Καναδά προς την Κίνα.
Τα panamaxes
Οι γραμμές του Βόρειου Ατλαντικού και του Ειρηνικού είναι σίγουρα «σε κίνηση», με υψηλή ζήτηση για panamaxes.
Η προσφορά χωρητικότητας είναι αρκετά περιορισμένη, ενώ οι όγκοι εμπορευμάτων που περιμένουν για μεταφορά βρίσκονται σε υγιή επίπεδα. Μάλιστα, σε εβδομαδιαία βάση ο δείκτης BPI είχε σχεδόν διψήφια άνοδο (9,35%).
Σε αυτό το πλαίσιο, η αγορά του Ατλαντικού βρέθηκε την περασμένη εβδομάδα, για άλλη μια φορά, στο επίκεντρο της προσοχής, πιθανώς επηρεασμένη από τη χαλάρωση των αμερικανικών δασμών πριν από το Πάσχα.
Η ισχυρή ζήτηση σε όλη τη λεκάνη επηρέασε σημαντικά τις τιμές, οι οποίες αυξήθηκαν με αναφορές για διάφορες προσθήκες fronthaul από τη Βόρεια Ακτή της Νότιας Αμερικής.
Σύμφωνα με αναλυτές, η τιμή των 20.000 δολαρίων είχε καθοριστεί μερικές φορές για τις διαδρομές από τη Βόρεια Ακτή της Νότιας Αμερικής προς την Κίνα σε πλοία χωρητικότητας 82.000 dwt, ωθώντας τις τιμές υψηλότερα.
Επιπλέον, η αυξανόμενη ζήτηση για σιτηρά του Βόρειου Ατλαντικού σε διαδρομές που διασχίζουν τον Ατλαντικό πρόσθεσε περαιτέρω δυναμική, ενώ και στην Ασία η αγορά ήταν σταθερά αυξημένη καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας, υποστηριζόμενη από το θετικό κλίμα από την αγορά του Ατλαντικού.
Δύο όψεις
Με φόντο την αγορά των πλοίων τύπου ultramax και supramax (χωρητικότητας 50-64.000 dwt), είχαμε δύο όψεις του ίδιου νομίσματος.
Ενώ ο Ατλαντικός ήταν μία μάλλον συγκρατημένη υπόθεση, η ασιατική «αρένα» βίωσε ανανεωμένο ενδιαφέρον.
Ειδικότερα, ο Ατλαντικός περιγράφηκε γενικά ως πολύ νωχελικός, αν και στο κλείσιμο της εβδομάδας υπήρξε καλύτερη δραστηριότητα από τον Νότιο Ατλαντικό.
Ομοίως, ο Κόλπος των ΗΠΑ παρέμεινε μάλλον νωθρός, με τους ναύλους των ultramaxes να κυμαίνονται στα 14.000 δολ. ανά ημέρα για μια διατλαντική διαδρομή.
Ωστόσο, τα πράγματα ήταν πολύ καλύτερα στην Ασία, που εξελίχθηκε σε μια πιο ανοδική υπόθεση.
Για παράδειγμα, ένα πλοίο χωρητικότητας 63.000 dwt από τη Νότια Αφρική προς την Κίνα έκλεισε στα 17.000 δολάρια ημερησίως, συν εφάπαξ ακαθάριστο μπόνους έρματος ύψους 170.000 δολαρίων.
Σταθερά τα handysizes
Στα μικρότερα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, τύπου handysize, η αγορά παρέμεινε σε σταθερά επίπεδα, με την επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας σε βασικές περιοχές εμπορίου να επηρεάζουν τη δυναμική τους.
Στον Νότιο Ατλαντικό, η δραστηριότητα συνεχίστηκε κατά κύριο λόγο με σταθερό ρυθμό, με τον αριθμό των φορτίων να παραμένει περίπου στα ίδια επίπεδα και να υποστηρίζεται από κάποια νέα ζήτηση, οδηγώντας οριακά σε μια ανοδική τάση στις τιμές.
Ενδεικτικά, ένα πλοίο χωρητικότητας 36.000 dwt από τη Νότια Βραζιλία προς την ηπειρωτική Ευρώπη κινήθηκε στα 13.500 δολάρια.
Η ασιατική αγορά παρέμεινε επίσης σταθερή, παρά τη σταδιακή αύξηση της χωρητικότητας, ενώ κάποια νέα ζήτηση βοήθησε στη διατήρηση των τρεχόντων ναύλων, χωρίς σημαντικές αλλαγές στον όγκο φορτίων.