Μια παραλαβή πλοίων στην Νότια Κορέα, ένα διπλό ορόσημο, ο στόλος των 16 Suezmax Shuttle tankers, οι επενδύσεις που ξεπέρασαν τα 2,3 δισ. δολάρια και τα συμβασιοποιημένα έσοδα των 2,5 δισ. δολαρίων, σκιαγραφησαν την τελευταία αποστολη της Τsakos Energy Navigation στα ναυπηγεία της Samsung
Ιστορική ήταν για την ΤΕΝ, την ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία που είναι εισηγμένη στο NYSE, η τελετη ονοματοδοσίας και η παραλαβή των νέων δεξαμενόπλοιων, από τις κλίνες της Samsung στη Νότια Κορέα.
Η εταιρεία που είναι μια από τους μεγαλύτερες ανεξάρτητες εταιρείες δεξαμενοπλοίων στο κόσμο, πραγματοποιησε την τελετη ονομστοδοσιας για τα DP2 Suezmax Shuttle tanker “Athens 04” το οποιο και παραλαμβάνει σημερα καθως και το «Paris 24». Η Ναυτεμπορική ήταν εκεί.
Τα δύο δεξαμενοπλοια είναι ναυλωμένα από την Total. Το «Athens 04” είναι το εκατοστό πλοίο που παραλαμβάνει ο ελληνικός ναυτιλιακός όμιλος από ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας, ενώ την ίδια στιγμή είναι και το πρώτο που κατασκευάζεται από τον όμιλο της Samsung Heavy Industries.
Σύμφωνα δε με την ενημέρωση της «Ν» στις γιάρδες της Samsung Heavy Industries θα κατασκευαστούν συνολικά 12 DP2 shuttle tankers. Τα εννέα από αυτά αφορούν την μεγάλη συμφωνία που έκλεισε πριν από λίγο χρονικό διάστημα, με τα κορεατικά ναυπηγεία για την κατασκευή εννέα DP2 shuttle tankers τα οποία έχει ναυλώσει με bareboat ο πετρελαϊκός κολοσσός Petrobras για περίοδο 15 ετών.
Τα 12, συνολικά, τύπου Suezmax shuttle δεξαμενόπλοια, αφού αναμένεται και η παραλαβή του Anfield, εξασφαλίζουν στην ΤΕΝ, συμβασιοποιημένα έσοδα άνω των 2,5 δισ. δολαρίων για τα επόμενα χρόνια. Παράλληλα με την παραλαβή των πλοίων αυτών ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αυτού του τύπου θα φτάσει τα 16 μετατρέποντας την εταιρεία σε έναν από τους κορυφαίους operator στον κόσμο.
Η τελευταία λέξη της τεχνολογίας
Αναφορικά με το μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας, σε πλοία τύπου DP2 Shuttle Tankers, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation δρ. Νίκος Τσάκος από την πρύμνη του Athens 04, δήλωσε στη «Ν».
«Η ναυτιλία αυτή τη στιγμή πηγαίνει, όλο και περισσότερο, σε πλοία τα οποία είναι εξειδικευμένα. Όσο οι εξορύξεις πετρελαίου από τις πλωτές πλατφόρμες γίνονται σε μεγαλύτερα βάθη, χρειάζονται αυτού του τύπου τα πλοία. Που είναι η τελευταία λέξη της τεχνολογίας στη ναυτιλία. Διαθέτουν συστήματα που τους επιτρέπουν και παραμένουν σταθερά ακόμα και με πολλά μποφόρ, δίπλα στις πλωτές πλατφόρμες. Πρόκειται δε για μια αγορά που έχει συνεχή ανάπτυξη, και η οποία εκτιμών ότι δεν θα ανακοπεί. Με βάση περιοχές όπως η Βόρεια Θάλασσα και μετά η Βραζιλία αλλά και η Αφρική».
Την ίδια στιγμή το big deal της TEN με την Samsung , για τα εννέα DP2 Shuttle tanker, έφτασε τα 1,3 δισ. δολάρια τα οποία και είναι ναυλομένα στην Petrobras με bareboat για 15 έτη.

Με την κίνηση αυτή το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας έφτασε τα 2,3 δισ. δολάρια, ενώ ο αρχικός προγραμματισμός ανανέωσης του στόλου της ΤΕΝ ανέφερε επενδύσεις ύψους 2 δισ. δολαρίων μέχρι το 2030.
Σύμφωνα με τα οσα επεσήμανε ο κ. Τσάκος στη «Ν»: «Η τελευταία σύμφωνα που κάναμε με την Transpetro (σ.σ. Petrobras) ανέπτυξε το budget σημαντικά. Κάνουμε πάντα δουλειές οι οποίες έχουν μακροχρόνιες ναυλώσεις και οι οποίες μπορούν να σταθούν και από μόνες τους ανά πάσα στιγμη. Μετά από περισσότερα από 30 χρόνια που είμαστε σαν εταιρεία στο χρηματιστήριο, έχουμε αποδείξει ότι γνωρίουμε να αποφεύγουμε τις κακοτοπιές, ενώ την ίδια στιγμή ενισχύουμε τις σχέσεις μας με τους μεγάλους πελάτες».
Από τον κ. Τσάκο ζητήσαμε ένα σχόλιο και για την αγορά της ναυτιλίας, σε σχέση με τους δασμούς και τέλη που πολλαπλασιάζονται ταχύτατα τους τελευταίους μήνες.
«Κοιτάξτε, στη ναυτιλία είμαστε οι “φορτηγατζήδες των θαλασσών”, όσο και αν ακούγεται γραφικό. Όσο περισσότερα εμπόδια υπάρχουν στις θάλασσες τόσο δυσκολεύει και η δουλειά μας. Θέλουμε ανοικτές θάλασσες ανοικτό εμπόριο. Βρισκόμαστε στον 21ο αιώνα και καλό θα είναι να κοιτάμε μπροστά, δηλαδή στην ενοποίηση, σε αυτό που παλαιότερα έγινε γνωστό ως παγκοσμιοποίηση του εμπορίου, αντί να σηκώνουμε τείχη όπως θα κάναμε πριν από 50 και περισσότερα χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά και προσέθεσε: «Σε κάθε περίπτωση πιστεύω ότι η ελληνική ναυτιλία, θα αντιμετωπίσει με επιτυχία τις προκλήσεις και αυτή τη φορά. Όπως λένε κάθε εμπόδιο για καλό. Άλλωστε σαν λαό αλλά και σαν νοοτροπία μας χαρακτηρίζει η προσαρμοστικότητα. Όμως οι ανοικτές θάλασσες είναι προς το συμφέρον και της παγκόσμιας οικονομίας και του εμπορίου, και φυσικά της ναυτιλίας».

Τι είναι τα DP2 Shuttle tanker
Τα DP2 Shuttle tanker, δεν είναι απλώς δεξαμενόπλοια τύπου suezmax που μπορούν να μεταφέρουν περί τους 150.000 τόνους πετρελαίου. Άλλωστε και η διαφορά στο κόστος ναυπήγησής τους είναι μεγάλη. Ένα suezmax σήμερα έχει κόστος ναυπήγησης περί των 85 εκατ. δολαρίων ενώ ένα DP2 Shuttle tanker προσεγγίζει ακόμα και τα 150 εκατ. δολάρια το ένα. Και τη διαφορά δεν την κάνει μόνο το σύστημα το οποίο έχει τοποθετημένο προκειμένου να μπορεί να φορτώνει πετρέλαιο από τις πλωτές πλατφόρμες εξόρυξης.
Όπως εξήγησε στη «Ν» ο πλοίαρχος του «Athens 04”, Γιώργος Σταματόπουλος, με δεδομένο ότι πλωτές πλατφόρμες εξόρυξης βρίσκονται στα 120 μέ 180 ναυτικά μίλια από τις ακτές, τα πλοία αυτά έχουν κατασκευαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να παραμένουν σταθερά (με απόκλιση έως δύο μέτρα) ακόμα και με «καιρό», προκειμένου να γίνεται με ασφάλεια η φόρτωση του πετρελαίου.
Το πρόγραμμα ανανέωσης
Η Tsakos Energy Navigation τρέχει τα τελευταία χρόνια ένα μεγάλο πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου της. Αυτή την περίοδο έχει υπό ναυπήγηση 19 δεξαμενόπλοια, εκτός των Athens 04 και Paris 24, ενώ έχει παραλάβει ήδη και μια σειρά από σύγχρονα δεξαμενόπλοια. Παράλληλα η εταιρεία πουλάει, τα παλαιότερα σε ηλικία πλοία του στόλου της. Μόνο το 2024 η εταιρεία πούλησε 17 παλαιότερα πλοία και επανεπένδυσε σε 25 σύγχρονα νέα πλοία και δεξαμενόπλοια, με υψηλό περιβαλλοντικό πρόσημο. Πρόκειται για έξι νέα διπλού καυσίμου (LNG) πλοία και τέσσερα νέα eco-scrubber container, που όλα τους προστέθηκαν στον στόλο του ομίλου. Ο στόλος της εταιρείας, συμπεριλαμβανομένων και των υπό ναυπήγηση μετρά σήμερα 83 δεξαμνόπλοίων διάφορων τύπων, καθώς και δυό LNG carriers. H συνολική μεταφορική ικανότητα του στόλου φτάνει τα 10,2 εκατ. dwt.
Τα ορόσημα
Όπως έχει αναφέρει και ο πρόεδρος και COO εταιρείας Γιώργος Σαρόγλου οι σημαντικότερες εμπορικές στιγμές της εταιρείας, πριν από την μεγάλη συμφωνία για τα DP2 Suezmax Shuttle είναι:
- Το 2007, η απόκτηση και κατασκευή εννέα δεξαμενόπλοιων ice class από τη Western Petroleum καθιέρωσε την TEN ως έναν από τους σημαντικότερους πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων ice class παγκοσμίως.
- Το 2014, η Equinor ανέθεσε στη TEN τη ναυπήγηση εννέα πλοίων Aframax για μακροχρόνια απασχόληση, εδραιώνοντας την εταιρεία ως έναν από τους κύριους παρόχους πλοίων για την εξυπηρέτηση των αναγκών του πετρελαϊκού ομίλου.
- Επίσης στις αρχές του 2024, η TEN απέκτησε έναν σύγχρονο στόλο πέντε πλοίων από την Viken Crude της Νορβηγίας, καθιστώντας την TEN έναν από τους μεγαλύτερους διαχειριστές πλοίων LNG διπλού καυσίμου στη στο νερό.