Skip to main content

Γιατί ακριβαίνουν οι ναύλοι των VLCCs

Αβεβαιότητα, μείωση της προσφοράς και γηρασμένος στόλος οι παράγοντες ανόδου των τιμών spot

Ανοδική πορεία ακολουθούν το τελευταίο διάστημα οι τιμές spot για τα VLCCs δεξαμενόπλοια, με την αβεβαιότητα να συμβάλλει στην αξιοσημείωτη τάση ενίσχυσης των ναύλων.

Σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Breakwave Advisors LLC, ειδικά για τη spot αγορά, σημαντική ενίσχυση παρουσίασε το κόστος του trade μεταφοράς αργού πετρελαίου από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής προς την Κίνα.

Μια ενίσχυση που διαμορφώθηκε σε υψηλά ενός μήνα και οφείλεται σε έναν συνδυασμό αυξημένης ζήτησης φορτίων πριν από την περίοδο των διακοπών και κερδοσκοπικής δραστηριότητας που σχετίζεται με τις νέες κυρώσεις που επέβαλαν οι Ηνωμένες Πολιτείες στις εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι αμερικανικές κυρώσεις έχουν προσθέσει ένα βάρος στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, οδηγώντας σε αλλαγή των εμπορικών μοτίβων.

Ήδη τα διυλιστήρια της Ασίας προχωρούν σε διαφοροποίηση των πηγών προμήθειάς τους, ενώ οι μεγαλύτερες αποστάσεις των νέων διαδρομών έχουν αυξήσει τη ζήτηση σε τονομίλια, ενισχύοντας έμμεσα τα έσοδα των VLCCs.

Στο πλαίσιο αυτό, η αυξανόμενη ζήτηση από διυλιστήρια της Κίνας και της Ινδίας ενίσχυσε τις τιμές, με το μέσο ημερήσιο έσοδο να ξεπερνά τα 50.000 δολάρια.

Σε μακροοικονομικό επίπεδο, η ισχυρότερη από την αναμενόμενη βιομηχανική παραγωγή στην Κίνα και την Ινδία οδήγησε σε ανοδικές αναθεωρήσεις των προβλέψεων για τη ζήτηση ενέργειας.

Ωστόσο, οι κύριες εκθέσεις για την αγορά πετρελαίου εξακολουθούν να διαμορφώνουν μια υποτονική εικόνα όσον αφορά τη μελλοντική ζήτηση πετρελαίου.

Με το βλέμμα στον ορίζοντα, η συνεχιζόμενη μεταβλητότητα στις αγορές πετρελαίου, τροφοδοτούμενη από τη γεωπολιτική αστάθεια και τις ναυτιλιακές διαταραχές, ενδέχεται -σύμφωνα με την Breakwave- να συνεχίσει να οδηγεί τις τιμές των ναύλων.

Παράλληλα, η αναμενόμενη επιπλέον παραγωγή πετρελαίου από τον OPEC+ θα μπορούσε να προσφέρει μια θεμελιώδη στήριξη στην αγορά μεταφοράς αργού πετρελαίου.

Μάλιστα, η επερχόμενη συνάντηση των χωρών του OPEC+ τον Μάιο χαρακτηρίζεται καθοριστική, καθώς οι πιθανές προσαρμογές της παραγωγής θα διαμορφώσουν τη δυναμική της αγοράς των VLCCs για το δεύτερο τρίμηνο του 2025.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ενίσχυση καταγράφηκε και στις τιμές spot των πολύ μεγάλων δεξαμενόπλοιων στη διαδρομή από τη Δυτική Αφρική προς την Κίνα.

Σύμφωνα με αναλυτές, πέραν της ευρύτερης αβεβαιότητας, η άνοδος οφείλεται -μεταξύ άλλων και στη μικρότερη προσφορά χωρητικότητας, αφού ο στόλος των δεξαμενόπλοιων πρόκειται να συρρικνωθεί τα επόμενα χρόνια, καθώς όχι μόνο το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται στο χαμηλότερο σημείο από τον Ιούνιο του 2000, αλλά και τα νέα συμβόλαια ναυπήγησης μέχρι στιγμής δεν είναι τόσα όσα τα προηγούμενα χρόνια.

Γηρασμένος στόλος

Στο μεταξύ, οι βασικές μεταβλητές που συνεχίζουν να διαμορφώνουν τη ναυλαγορά των VLCCs περιλαμβάνουν τις γεωπολιτικές εντάσεις, αλλά και την ταχεία αύξηση της ηλικίας στον παγκόσμιο στόλο των πολύ μεγάλων πλοίων.

Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί του κλάδου, ενδεικτικό της απομάκρυνσης από τα σταθερά πρότυπα του παρελθόντος αποτελεί το γεγονός του αυξανόμενου αριθμού δεξαμενόπλοιων VLCCs ηλικίας άνω των 20 ετών που παραμένουν ακόμη ενεργά.

Περίπου 130 VLCCs ηλικίας άνω των 20 ετών θα παραμείνουν σε λειτουργία το 2025, σε σύγκριση με λιγότερα από 20 μόλις πριν από πέντε χρόνια.