Skip to main content

Σε έργο υγροποιημένου υδρογόνου η EcoLog

EcoLog

Δημιουργείται ο πρώτος διάδρομος με το συγκεκριμένο καύσιμο από το Ομάν στη Βόρεια Ευρώπη

Προ των πυλών βρίσκεται η δημιουργία του πρώτου διαδρόμου υγροποιημένου υδρογόνου στον κόσμο, με τη συνεργασία του Ομάν, της Ολλανδίας, της Γερμανίας και της εταιρείας EcoLog, συμφερόντων του Πήτερ Λιβανού.

Συγκεκριμένα, υπεγράφη συμφωνία κοινής ανάπτυξης (JDA), με τον ναυτιλιακό διάδρομο να συνδέει το σουλτανάτο του Ομάν (Duqm) με το λιμάνι του Άμστερνταμ στην Ολλανδία και βασικούς κόμβους logistics στη Γερμανία, συμπεριλαμβανομένου του λιμένα του Duisburg. Αυτό το έργο θα επιτρέψει την εμπορική εισαγωγή υγρού υδρογόνου στην Ευρώπη.

Αυτός ο διάδρομος θα επιτρέψει την εμπορική εισαγωγή υγροποιημένου υδρογόνου στην Ευρώπη και αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την ενεργειακή μετάβαση και την ανάπτυξη βιώσιμων λύσεων στον τομέα της ενέργειας, ενώ υπογραμμίζει τη συνεργασία μεταξύ πολυεθνικών εταιρειών και χωρών για την ενίσχυση των πράσινων τεχνολογιών και την ενίσχυση της διεθνούς συνεργασίας.

Η συμφωνία

Το project υπέγραψαν συνολικά έντεκα μέρη, μεταξύ των οποίων εξέχοντες «παίκτες» όπως η Hydrom, ο εθνικός ενορχηστρωτής πράσινου υδρογόνου του Ομάν, η Tata Steel Nederland, η Hamburger Hafen und Logistik AG και η Hynetwork, συγκεντρώνοντας όλους τους κρίσιμους κρίκους για την προβλεπόμενη αλυσίδα εφοδιασμού. Από την πλευρά της, η EcoLog θα συμμετάσχει με πλοίο δικής της σχεδίασης για τη μεταφορά του υγροποιημένου υδρογόνου.

Η πρωτοβουλία βασίζεται στην κοινή συμφωνία που υπογράφηκε κατά τη διάρκεια της COP28, το 2023, μεταξύ του Ομάν, του λιμανιού του Άμστερνταμ, της Zenith Energy Terminals και της GasLog με έδρα την Αθήνα, η οποία διαχειρίζεται 35 πλοία μεταφοράς LNG και ένα FSRU. Στόχος ήταν η διερεύνηση ανάπτυξης μιας αλυσίδας εξαγωγής υγροποιημένου υδρογόνου και η παράδοση μεγάλων όγκων πράσινου υδρογόνου από το Ομάν στην Ευρώπη έως το 2029.

Στιγμή-ορόσημο

«Αυτή η συμφωνία αντιπροσωπεύει μια στιγμή-ορόσημο στη δέσμευσή μας για καθαρή ενέργεια. Συνδέοντας το πράσινο υδρογόνο του Ομάν με τις ενεργειακές ανάγκες της Ευρώπης, προωθούμε τους κοινούς μας στόχους για το κλίμα και δημιουργούμε μια βιώσιμη ενεργειακή οδό», ανέφερε σχετικά η Ολλανδή υπουργός Πράσινης Ανάπτυξης Sophie Hermans.

Από την πλευρά του, ο υπουργός Ενέργειας και Ορυκτών του Ομάν, Salim Nasser Al Aufi, πρόσθεσε ότι «αυτή η συνεργασία αντικατοπτρίζει τη δέσμευση του Ομάν να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στην παγκόσμια ανάπτυξη πράσινου υδρογόνου, ενισχύοντας παράλληλα τους δεσμούς με την Ευρώπη για να υποστηρίξει τη βιώσιμη μετάβαση της καθαρής ενέργειας».

Άλλες δύο συμφωνίες

Πρόσφατα, η EcoLog προχώρησε σε δύο συμφωνίες-ορόσημο για τη μεταφορά πράσινου υδρογόνου και υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα μεταξύ Νορβηγίας και Ολλανδίας. Οι δύο συμφωνίες είχαν υπογραφεί με τον ολλανδικό βραχίονα της Tata Steel, έναν από τους κορυφαίους παραγωγούς χάλυβα στην Ευρώπη και βασικό προμηθευτή του τομέα των κατασκευών και της αυτοκινητοβιομηχανίας, για ένα έργο μεταφοράς πράσινου υδρογόνου και υγροποιημένου CO2 μεταξύ Νορβηγίας και Ολλανδίας που θα αναλάβει η EcoLog. Η συνεργασία επισημοποιήθηκε στο πλαίσιο επίσκεψης εργασίας του βασιλιά της Ολλανδίας Βίλεμ-Αλεξάντερ, στο Μπέργκεν και το Όσλο.

Σημειώνεται ότι η δέσμευση του CO2 και η χρήση υδρογόνου αποτελούν βασικά στοιχεία της πρωτοβουλίας Green Steel της Tata Steel, ενώ η EcoLog σχεδιάζει να δημιουργήσει ένα δίκτυο 60 πλοίων, για να μπορεί να μεταφέρει 50 εκατ. τόνους CO2 ετησίως τουλάχιστον μέχρι το 2035.

Πώς θα υλοποιείται το έργο

Για την υλοποίηση του έργου απαιτείται η κατασκευή υποδομών υγροποίησης, αποθήκευσης και εξαγωγής υδρογόνου στο Ομάν, καθώς και η δημιουργία αντίστοιχων υποδομών εισαγωγής και διαμετακόμισης του υδρογόνου στην Ολλανδία και στη Γερμανία. Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, η σχεδιαζόμενη εγκατάσταση υγροποίησης που θα λειτουργεί στην πόλη Duqm θα επεξεργάζεται υδρογόνο στους -253°C, επιτρέποντας τη μεταφορά του μέσω ειδικών πλοίων της EcoLog με χωρητικότητα 2.000 τόνων ανά αποστολή.

Μόλις φτάνει στο Άμστερνταμ, το υδρογόνο θα αεριοποιείται και θα παραδίδεται σε γερμανικές βιομηχανίες μέσω αγωγού ή θα διανέμεται σε υγροποιημένη μορφή μέσω φορτηγών σε χώρες της βορειοδυτικής Ευρώπης.

Ο τερματικός σταθμός υδρογόνου του λιμένα του Άμστερνταμ θα έχει επίσης διπλό ρόλο, συμπεριλαμβανομένης της εξαγωγής του συλλεχθέντος διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες πίσω στο Ομάν για πιθανή αξιοποίηση ή δέσμευση.