Skip to main content

Ο σκόπελος της πανδημίας παραμένει στην ακτοπλοΐα

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Η δεκαετία 2021-2030 είναι ίσως η δυσκολότερη στην ιστορία των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, τόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης, κάνοντας τον απολογισμό του Δ.Σ. στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση του Συνδέσμου. 

Η πανδημία Covid-19 επηρέασε ιδιαίτερα την επιβατηγό ναυτιλία, καθώς το ακτοπλοϊκό έργο μειώθηκε σημαντικά, ενώ το άλλο τμήμα της επιβατηγού ναυτιλίας, η κρουαζιέρα, σταμάτησε τελείως τη δραστηριότητά της. 

«Το 2021» τόνισε ο κ. Σακέλλης «ξεκίνησε με ζημιές του ακτοπλοϊκού κλάδου που ξεπερνούν τα 130 εκατ. ευρώ και έναντι των οποίων έχουμε λάβει ενίσχυση μόνο 31 εκατ. ευρώ. Έχουμε μπροστά μας μία προβληματική χρονιά με δυσάρεστες εξελίξεις, με δεδομένη την καθυστέρηση των εμβολιασμών διεθνώς, που θα επηρεάσει δυσμενώς τον εισερχόμενο τουρισμό».

 Ίσως χειρότερο το α’ εξάμηνο 2021

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ εκτίμησε ότι το πρώτο εξάμηνο του 2021 δεν θα είναι καλύτερο από αυτό του 2020, χωρίς να αποκλείεται να είναι και χειρότερο.

Η κίνηση την τρέχουσα περίοδο είναι μειωμένη κατά 70% και οι τιμές των καυσίμων αυξημένες κατά 65%. Υπολογίζουμε, είπε ο κ. Σακέλλης, ότι οι εταιρείες μας δαπανούν την τρέχουσα περίοδο 15 εκατ. ευρώ μηνιαίως για να καλύψουν το κόστος των καυσίμων, όταν τον Απρίλιο του 2020 δαπανούσαν 9 εκατ. για τα ίδια δρομολόγια.

«Είναι χαρακτηριστικό, χωρίς να υπολογίζουμε τα υπόλοιπα έξοδα, ότι το κόστος των καυσίμων των εταιρειών μας τους μήνες Ιανουάριο – Φεβρουάριο 2021 εκτιμάται σε 30 εκατ. ευρώ, ενώ η ενίσχυση που δόθηκε με βάση τις συμβάσεις Covid ήταν 6.800.000 ευρώ», πρόσθεσε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ.

Δεν επαρκεί το ύψος των μισθωμάτων

Αναφερόμενος στην ενίσχυση από την Πολιτεία, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ χαρακτήρισε σημαντικό το μέτρο των συμβάσεων Δημόσιας Υπηρεσίας Covid, όμως ξεκαθάρισε ότι το ύψος των μισθωμάτων δεν ήταν ικανοποιητικό, καθώς τα πλοία που εξυπηρετούν όλα τα νησιά μας δεν έλαβαν το 2020 βοήθεια 55 εκατ., αλλά 31 μετά την αφαίρεση του ΦΠΑ και λαμβανομένου υπ’ όψιν ότι το 25% αφορούσε τα πορθμεία. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΣΕΕΝ, τα ζημιογόνα αποτελέσματα των εταιρειών του την τρέχουσα περίοδο ξεπερνούν τα 25 εκατ. τον μήνα και για να καλυφθούν πρέπει να αυξηθούν 75% τα τρέχοντα μισθώματα συμβάσεων Covid-19.

Αναστολή μέτρων και επιδότηση καυσίμων

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ αναφέρθηκε και στις μελλοντικές προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει ο κλάδος την προσεχή δεκαετία.

Η πρώτη είναι η υποχρέωση προσαρμογής των πλοίων σε νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και βελτίωσης του ενεργειακού αποτυπώματός τους σε συνδυασμό με τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2030 κατά 55%.

Είναι βέβαιο ότι θα αυξηθούν τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων με την εφαρμογή του Συστήματος Εμπορίας Ρύπων (ETS), εκτίμησε ο κ. Σακέλλης, συμπληρώνοντας ότι δεν είναι ακόμη δυνατός ο υπολογισμός του κόστους και με την επιβάρυνση των τιμών των καυσίμων με φόρους. Επίσης, θα παραστεί ανάγκη επενδύσεων στα υπάρχοντα πλοία και βέβαια θα επιβαρυνθεί σημαντικά το κόστος κατασκευής νέων. Η χρήση εναλλακτικών καυσίμων είναι άγνωστο εάν και πότε θα είναι δυνατή για τα πλοία που εξυπηρετούν τα νησιά μας.

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ τόνισε την ανάγκη οι Βρυξέλλες να κατανοήσουν τις ιδιαιτερότητες της χώρας μας λόγω της νησιωτικής της υποδομής και την ανάγκη να αντιμετωπιστεί διαφορετικά σε σχέση με άλλες χώρες οι οποίες είτε δεν έχουν ή έχουν περιορισμένες θαλάσσιες συγκοινωνίες.

Η αναστολή εφαρμογής των μέτρων στις εσωτερικές συγκοινωνίες της Ευρώπης για μία τουλάχιστον δεκαετία μετά το 2030 φαίνεται απαραίτητη και πρέπει να συζητηθεί, ενώ πρέπει να προβληματιστούμε και για την εφαρμογή παρόμοιων μέτρων και για τις διεθνείς ευρωπαϊκές θαλάσσιες μεταφορές, πρότεινε ο κ. Σακέλλης.

Εναλλακτικά και για την αποφυγή της αύξησης των λειτουργικών εξόδων που θα επηρεάσει και το μεταφορικό κόστος, πρέπει πολύ σοβαρά να εξετασθεί το θέμα της επιδότησης του κόστους των καυσίμων αλλά και της επέκτασης του μέτρου του μεταφορικού ισοδυνάμου στο σύνολο των επιβατών και οχημάτων που μεταφέρονται στις ακτοπλοϊκές μας γραμμές.

Ο κ. Ποταμιάνος για την κρουαζιέρα

Μιλώντας για τα θέματα κρουαζιέρας ο αρμόδιος αντιπρόεδρος Ανδρέας Ποταμιάνος τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι «ο Σύνδεσμός μας έχει σχετικά μικρό αριθμό πλοίων της κατηγορίας αυτής, αλλά μπορώ να πω ότι το τέλος του 2019 η παράδοση, η γνώση και η συνεισφορά στον τομέα αυτό αναγνωρίστηκε από τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιερών, με αποτέλεσμα να μας ζητήσουν συνεργασία από την CLIA (Cruise Line Association) όπως και από την PEACE BOAT της Ιαπωνίας με σημαντικό αριθμό πλοίων».

Οι γραμμές Αδριατικής

Σχετικά με τις γραμμές της Αδριατικής ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης είπε ότι έχει ζητηθεί η εφαρμογή μέτρων ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών πλοίων έναντι των ευρωπαϊκών στα οποία εφαρμόζονται μέτρα ενίσχυσης, αλλά παράλληλα έχει ζητηθεί και η ενίσχυση των πλοίων της γραμμής γενικότερα, όπως εξάλλου συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Ανανέωση του στόλου

Άλλο μεγάλο θέμα της τρέχουσας δεκαετίας είναι η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου. Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων μας σήμερα είναι τα 27,32 έτη και για τα συμβατικά 29,9. Το 2030 ο μέσος όρος θα είναι 37,32 και για τα συμβατικά 39,9, περισσότερα από 42 πλοία θα είναι πάνω από 40 ετών, ενώ 18 μεγαλύτερα των 50 ετών, το οποίο δεν έχει συμβεί ποτέ στην ακτοπλοΐα μας τουλάχιστον τα τελευταία 40 χρόνια. Στη διεθνή αγορά, είπε ο κ. Σακέλλης, δεν υπάρχουν πλοία μικρής ηλικίας που να πληρούν τα αυστηρά περιβαλλοντικά κριτήρια αλλά και κατάλληλα για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, πρέπει λοιπόν να κατασκευαστούν νέα πλοία. Η μελέτη του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΝΕΕ) είναι η μόνη πρόταση η οποία υπάρχει, όμως πρέπει άμεσα να εξελιχθεί και να διαμορφωθεί κατάλληλα για τη χρηματοδότηση νέων κατασκευών. Εδώ επαναλαμβάνουμε ότι οι 12ετείς συμβάσεις ΔΥ αναμένεται να έχουν σημαντικό ρόλο.