Skip to main content

Βαρύ λογαριασμό βλέπει η ναυτιλιακή αγορά από τη σινοαμερικανική μετωπική

Αναστάτωση στις παγκόσμιες εμπορικές ροές προκαλεί η νέα αύξηση δασμών για την Κίνα, ενώ την ίδια ώρα ανακοινώθηκε η αναστολή για 90 ημέρες των νέων φόρων στις εισαγωγές προϊόντων στις ΗΠΑ ανεξαρτήτως προέλευσης.

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε χθες βράδυ ότι η αναστολή για τους «ανταποδοτικούς» δασμούς θα έχει άμεση ισχύ, ωστόσο ανακοίνωσε και αύξηση της φορολόγησης στα εισαγόμενα κινεζικά προϊόντα στο 125%.

Σε ανάρτησή του στην ιστοσελίδα Truth Social, ο Τραμπ δήλωσε ότι ο νέος απότομος δασμολογικός συντελεστής θα τεθεί «αμέσως σε ισχύ» και θα εφαρμοστεί λόγω «της έλλειψης σεβασμού που έχει επιδείξει η Κίνα στις παγκόσμιες αγορές».

Στην ίδια ανάρτηση, ο Τραμπ ανέφερε ότι ενέκρινε μια διακοπή δασμών 90 ημερών για περισσότερες από 75 χώρες που είχαν προσεγγίσει για να διαπραγματευτούν με την Ουάσιγκτον μετά την ανακοίνωση του πακέτου εισφορών της «Ημέρας της Απελευθέρωσης».

Πάντως από την πλευρά της η Κίνα είχε αντιδράσει στις δασμολογικές πολιτικές του Αμερικανού προέδρου, καθώς το Γραφείο της Επιτροπής Δασμών του Κρατικού Συμβουλίου της Κίνας ανακοίνωσε ότι οι δασμοί στα αμερικανικά προϊόντα θα αυξηθούν στο 84% από 34% από τις 10 Απριλίου.

Περιορισμός ζήτησης

Όπως επισημαίνει πάντως η Αlphaliner, αν η πολιτική του προέδρου Τραμπ εφαρμοστεί θα μπορούσε να περιορίσει τη μελλοντική ζήτηση για την παγκόσμια αποστολή εμπορευματοκιβωτίων, ανεβάζοντας το κόστος για τις αμερικανικές επιχειρήσεις σε έως και 1 τρισ. δολάρια ετησίως.

Ο δασμός 34% που επιβλήθηκε στην Κίνα την περασμένη εβδομάδα είχε ακολουθήσει ήδη δύο εισφορές 10% που είχαν επιβληθεί από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά του ο πρόεδρος Τραμπ, με αποτέλεσμα ο συνολικός δασμός να ανέλθει στο 54%, ενώ χθες ανακοινώθηκε νέα αύξηση για τα κινεζικά προϊόντα που εισάγονται στις ΗΠΑ, στο 125%.

Υπολογισμός κόστους

Η εταιρεία εμπορικών και οικονομικών ερευνών Trade Partnership Worldwide, με έδρα την Ουάσιγκτον, υπολόγισε το κόστος των νέων δασμών για τις αμερικανικές επιχειρήσεις σε 654 δισ. δολάρια ετησίως, με βάση τις εμπορικές ροές του 2024.

Επιπλέον 300 δισ. δολάρια ΗΠΑ θα οφείλονταν βάσει του νόμου περί διεθνών οικονομικών δυνάμεων έκτακτης ανάγκης (IEPPA) και με την προσθήκη των δασμών χάλυβα, αλουμινίου και αυτοκινήτων.