Skip to main content

Αλλάζουν την αγορά τα mega-containerships

SHUTTERSTOCK

Υπερδιπλασιάστηκε ο αριθμός τους - Νέες παραγγελίες και παραδόσεις πλοίων-«μαμούθ»

Στο επίκεντρο της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας βρίσκονται για ακόμη μία φορά τα γιγάντια πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς αυξάνεται ολοένα και περισσότερο το μερίδιο που κατέχουν διεθνώς τόσο σε επίπεδο orderbook όσο και σε ενεργά πλοία.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Alphaliner για τις προσεχείς παραδόσεις πλοίων, η συνολική μεταφορική ικανότητα των Ultra Large Containerships (μεταφορικής ικανότητας άνω των 15.000 TEUs) του παγκόσμιου στόλου εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 8,3 εκατ. TEUs έως τα τέλη του 2025, παρά το ασθενές περιβάλλον των τελευταίων μηνών.

Την ίδια στιγμή, η μεταφορική ικανότητα του στόλου των Neo-SubPanamax containerships (5.100-10.000 TEUs) αναμένεται να διαμορφωθεί κάτω από τα 8,2 εκατ. TEUs.

Στο πλαίσιο αυτό, τα ULCS θα ξεπεράσουν τα Neo-SubPanamax containerships σε μερίδιο αγοράς.

Σημειώνεται ότι, επί του παρόντος, τα Neo-SubPanamax κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, ενώ έως τα τέλη του 2025 το μερίδιο αγοράς των ULCS εκτιμάται ότι θα αυξηθεί στο 28%, έναντι του 23% στα τέλη του 2024.

Σε ό,τι αφορά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας άνω των 18.000 TEUs, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, αναμένονται έξι παραδόσεις το 2025, 10 το 2026 και 46 το 2027. Αυτό, όπως επισημαίνει η Alphaliner, αντικατοπτρίζει την τεράστια ζήτηση για ULCS κατά τη διάρκεια του 2024.

Σε επίπεδο αριθμών, τα μεγαλύτερα πλοία έχουν ξεπεράσει σε μήκος τα 400 μέτρα και πλάτος περίπου τα 60 μέτρα.

Μόλις πριν από δύο χρόνια υπήρχαν περίπου 50 containerships χωρητικότητας 21.000 TEUs και άνω, ενώ πλέον αυτός ο αριθμός έχει υπερδιπλασιαστεί.

Τα ρεκόρ

Παγκοσμίως πλέουν περίπου 6.500 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία είναι ικανά να μεταφέρουν πάνω από 30 εκατομμύρια TEUs, την ώρα που μόνο την τελευταία δεκαετία, η μέση χωρητικότητα ενός containership αυξήθηκε από 3.000 TEUs σε περίπου 5.500 TEUs.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα γιγάντια containerships σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Ενδεικτικά, ο ναυτιλιακός κολοσσός MSC, της οικογένειας Απόντε, εκπλήρωσε την υπόσχεσή του να εισαγάγει τεράστια χωρητικότητα πλοίων στον στόλο της.

Πιο συγκεκριμένα, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, παρέλαβε το «MSC Irina», το οποίο ναυπηγήθηκε στην Κίνα από την Jiangsu Yangzi Xinfu Shipbuilding Co. Με χωρητικότητα 24.346 TEUs και διαστάσεις 399,99 μέτρα μήκος και 61,3 μέτρα πλάτος, το συγκεκριμένο containership χαρακτηρίζεται ως ένα πραγματικό «μαμούθ» των θαλασσών.

Το πλοίο ενσωματώνει πολλά καινοτόμα χαρακτηριστικά εξοικονόμησης ενέργειας, όπως ένα «αόρατο» βολβώδες τόξο, έλικες μεγάλης διαμέτρου και αγωγούς εξοικονόμησης ενέργειας.

Στο μεταξύ, ορόσημο για τη liner χαρακτηρίζεται η νέα παραγγελία της Evergreen για έξι containerships-μεγαθήρια.

Η συμφωνία αφορά έξι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 24.000 TEUs στο νοτιοκορεατικό ναυπηγείο Hanwha Ocean.

Τα πλοία αυτά θα είναι διπλού καυσίμου κατανάλωσης LNG και το κόστος τους ανέρχεται σε 267,3 εκατ. δολάρια έκαστο.

Τα επίπεδα αυτά, σύμφωνα με αναλυτές, αποτελούν ρεκόρ κόστους για τη ναυπήγηση containerships τέτοιων προδιαγραφών.

Πριν από έναν μήνα περίπου, η Evergreen προχώρησε σε παραγγελία για πέντε πλοία ίδιων προδιαγραφών και στα κινεζικά ναυπηγεία GSI Nansha.

Το κόστος του κάθε πλοίου στην προκειμένη παραγγελία είναι 250 – 260 εκατ. δολ., ενώ η παράδοση και των 11 containerships αναμένεται μεταξύ του 2027 και του 2028.

Η εισαγωγή πλοίων μεταφορικής ικανότητας άνω των 24.000 TEUs έχει αναμφίβολα σημαντικό αντίκτυπο.

Αυτά τα μεγαθήρια αντιπροσωπεύουν μια τεράστια αύξηση της χωρητικότητας και πολλοί αναλυτές παραθέτουν μια σειρά από προκλήσεις, ενώ ταυτόχρονα αναρωτιούνται για το πώς θα αντιδράσει ο κλάδος.

Η δραστηριότητα των πλοίων αυτών, όπως αναφέρει σχετικά ο ΟΟΣΑ, είναι ζωτικής σημασίας, επισημαίνοντας πως τα οφέλη εξακολουθούν να υπερτερούν του κόστους τους για ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα.

Σειρά σημαντικών προκλήσεων

Χαρακτηριστικά, επισημαίνεται πως τα εμπορεύματα που διακινήθηκαν με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της κατηγορίας αυτής αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας, παρά τις διαταραχές σε διεθνές επίπεδο.

Από την πλευρά τους, ναυλομεσιτικοί οίκοι υπογραμμίζουν ότι αυτά τα γιγάντια πλοία μπορούν να μεταφέρουν περισσότερα εμπορευματοκιβώτια σε ένα μόνο ταξίδι, ωστόσο θέτουν και σημαντικές προκλήσεις όσον αφορά τις υποδομές και τη διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού.

Συγκεκριμένα, η ανάπτυξη τέτοιων πλοίων απαιτεί από τα λιμάνια να είναι εξοπλισμένα με μεγαλύτερους και πιο προηγμένους γερανούς, βαθύτερες πλωτές οδούς και πιο εκτεταμένες εγκαταστάσεις ελλιμενισμού.

Αυτό αποτελεί σημαντική πρόκληση για πολλά λιμάνια, ιδιαίτερα εκείνα που δεν διαθέτουν τους πόρους ή τον χώρο για να φιλοξενήσουν αυτά τα σκάφη.