Skip to main content

Ναυτιλία: «Έσπασαν τα κοντέρ» οι παραγγελίες νεότευκτων

SHUTTERSTOCK

193,1 εκατ. dwt οι νέες εγγραφές στο orderbook το περασμένο έτος

Ιστορικό άλμα στις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων καταγράφηκε το 2024, με τα containerships να αποτελούν τη μερίδα του λέοντος στο παγκόσμιο orderbook, σύμφωνα με την BRS Shipbrokers.

Στην ετήσια ανασκόπηση του ναυλομεσιτικού οίκου, η BRS καταγράφει σημαντική αύξηση στις παραγγελίες νεότευκτων, ανεβάζοντας τη συνολική υπό ναυπήγηση χωρητικότητα από 128,4 εκατομμύρια dwt σε 193,1 εκατ. dwt.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι παραδόσεις που αντικατοπτρίζουν και την επικρατούσα ναυπηγική παραγωγή κατέγραψαν οριακή άνοδο σε σύγκριση με το 2023.

Για τις παραγγελίες κατά το 2024 οι παραδόσεις αναμένονται μετά το 2027.

Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σημειώνουν τη μεγαλύτερη αύξηση στις νέες παραγγελίες με υπερδιπλασιασμό της χωρητικότητας (στα 49,8 εκατ. dwt από 20,6 εκατ. dwt το 2023).

Στο πλαίσιο αυτό, η BRS Shipbrokers επισημαίνει ότι οι μεγάλες εταιρείες containerships συνέχισαν το «ξεφάντωμα» παραγγελιών μεγάλων πλοίων και πολλά ναυπηγεία, τα οποία είχαν επικεντρωθεί σε άλλα τμήματα λόγω της συρρίκνωσης των παραγγελιών το 2023, μετατόπισαν εκ νέου την προσοχή τους στον συγκεκριμένο τομέα.

Σημαντική αύξηση στις νέες παραγγελίες αποτυπώνεται και στον τομέα των δεξαμενόπλοιων (από 37,7 εκατ. dwt το 2023 σε 63 εκατ. dwt το 2024).

Η ζήτηση ήταν ιδιαίτερα έντονη για τα μεγάλα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου (VLCCs).

Αντίστοιχα, θετικά πρόσημα στο orderbook είχαμε και για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, με τις παραγγελίες bulk carriers να αυξάνονται κατά 14% (στα 59,1 εκατομμύρια dwt), ένας αριθμός που αποτελεί υψηλό ρεκόρ για τη δεκαετία.

Διανομή στόλου

Μέχρι το τέλος του 2024 το βιβλίο παραγγελιών bulk carriers, συνολικού ύψους 124,7 εκατ. dwt, αντιπροσώπευε το 12,2% του ενεργού στόλου των bulkers (1.026 εκατ. dwt).

Ο συγκεκριμένος τομέας παραμένει ο μεγαλύτερος στόλος στο νερό, ενώ το περασμένο έτος η κατανομή των παραγγελιών ήταν ισορροπημένη κυρίως στα μεγάλα τμήματα του στόλου ξηρού χύδην φορτίου, από τα μικρότερα Handysize έως τα μεγαλύτερα Newcastlemax.

Συνολικά οι παραδόσεις το 2024 ανήλθαν σε 33,4 εκατ. dwt, πέφτοντας κάτω από τον μέσο όρο της δεκαετίας των 39,2 εκατ. dwt.

Όπως τονίζεται, το orderbook για τα bulk carriers εξακολουθεί να ελέγχεται σε μεγάλο βαθμό από δύο χώρες: την Κίνα, που κατέχει περίπου τα τρία τέταρτα, και την Ιαπωνία με το μεγαλύτερο μέρος του υπόλοιπου ποσοστού.

Παρά τη θέση της ως η δεύτερη μεγαλύτερη ναυπηγική xώρα στον κόσμο, η Νότια Κορέα διατηρεί μικρό ρόλο στη ναυπήγηση bulkers.

Σε ό,τι αφορά τα δεξαμενόπλοια, το ποσοστό των πλοίων υπό παραγγελία σε σύγκριση με τον υπάρχοντα στόλο σημείωσε σημαντική αύξηση, με υπερδιπλασιασμό από το 7,4% το 2023 στο
15% το 2024.

Το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων είναι κατά τι πιο διαφοροποιημένο μεταξύ των τύπων πλοίων από το τμήμα ξηρού χύδην φορτίου, με τα MR1 και τα μεγαλύτερα τάνκερ να έχουν τη μικρότερη ζήτηση.

Στον αντίποδα, εξέχουσα θέση στο orderbook διατηρούν τα Aframax/LR2, αντιπροσωπεύοντας το μεγαλύτερο μερίδιο.

Βέβαια, παρά την αύξηση των παραγγελιών, η BRS σημειώνει ότι οι παραδόσεις δεξαμενόπλοιων το 2024 μειώθηκαν σχεδόν κατά 50% σε σύγκριση με το 2023, (συνολικά μόλις 8,3 εκατ. dwt), αντικατοπτρίζοντας τον χαμηλό αριθμό παραγγελιών που δόθηκαν το 2022 (περίπου 10,1 εκατ. dwt).

Στη ναυπήγηση των συγκεκριμένων πλοίων συνεχίζουν να κυριαρχούν η Κίνα και η Νότια Κορέα, με το Πεκίνο να κερδίζει γρήγορα μερίδιο αγοράς.

Για παράδειγμα, το 2023 η Κίνα κατείχε το 62,6% του βιβλίου παραγγελιών σε σύγκριση με 32,4% το 2022. Το 2024 το μερίδιό της ανήλθε στο 71,2%, σε βάρος της Νότιας Κορέας, της οποίας το μερίδιο μειώθηκε από 54,6% το 2021 σε 15,7% το 2024.

Σταθερή διατηρείται η αναλογία στο βιβλίο παραγγελιών έναντι του ενεργού στόλου στα πλοία
μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (στο υψηλό 26,5%), ενώ και οι παραδόσεις άρχισαν να αυξάνονται.

Το πιο δημοφιλές τμήμα το 2024 ήταν τα πλοία μεταφορικής ικανότητας 13.300-17.999 TEUs, με συμβόλαια 128 πλοίων.

Ενεργός παρέμεινε και ο τομέας των 18.000-24.232 TEUs, με 62 νέες μονάδες να έχουν υπογραφεί, λόγω της «όρεξης» των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους.

Αυτή η τάση στα containerships ενίσχυσε περαιτέρω το μερίδιο της Κίνας στην αγορά νεότευκτων, αυξάνοντας τα συμβόλαια από 57,3% το 2023 σε 71% το 2024, ενώ το μερίδιο της Κορέας μειώθηκε κατά 11,5%.

Η Κίνα έχει γίνει πλέον το μεγαλύτερο έθνος κατασκευής πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, ένα καθεστώς που είναι απίθανο να αλλάξει.

LNG, LPG, car carriers, κρουαζιερόπλοια

Για τρίτη χρονιά οι παραγγελίες για εξειδικευμένη χωρητικότητα ήταν αυξημένες κατά περίπου 20 εκατ. dwt. Αυτό ήταν σε γενικές γραμμές στο ίδιο επίπεδο με το 2022 και το 2023.

Στην έκθεση της BRS καταγράφηκε αύξηση στις παραγγελίες πλοίων μεταφοράς LNG και LPG, με το orderbook των LNG Carriers να ανεβαίνει σε 108 πλοία το 2024 από 77 το 2023.

Ομοίως, οι παραγγελίες LPG Carriers αυξήθηκαν από 122 το 2023 σε 155 το 2024.

Στον τομέα του Car Carriers το orderbook μειώθηκε σε 59 πλοία από το ρεκόρ των 96 το 2023.

Ανάκαμψη εμφανίζεται στις παραγγελίες κρουαζιερόπλοιων, καθώς τα στοιχεία δείχνουν πως υπερδιπλασιάστηκαν σε 37 το 2024.