Με διπλασιασμό των συμβασιοποιημένων εσόδων, στα 4 δισ. δολάρια, κέρδη ύψους 176 εκατ. δολ. και αύξηση της συνολικής χωρητικότητας του στόλου κατά 36% (σε όρους dwt) έκλεισε το 2024 για την Tsakos Energy Navigation (ΤΕΝ).
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε η εισηγμένη στον NYSE, με επικεφαλής τον δρα Νίκο Τσάκο, σε επίπεδο δ’ τριμήνου τα έσοδα της ναυτιλιακής ανήλθαν σε 188,3 εκατ. δολ. και τα κέρδη σε 19,3 εκατ. δολ. Αντίστοιχα, σε ετήσια βάση η εταιρεία κατέγραψε έσοδα ύψους 804,1 εκατ. δολαρίων, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή ξεπέρασαν τα 5 δολ. (5,03).
Σχολιάζοντας την πορεία της εταιρείας ο Γιώργος Σαρόγλου, πρόεδρος και COO της TEΝ, χαρακτήρισε το 2024 ως μία χρονιά-ορόσημο, επισημαίνοντας πως «καταγράφηκε το μεγαλύτερο πρόγραμμα ανάπτυξης στην ιστορία της. Αυτό αντιπροσωπεύει 21 νέα πλοία χωρητικότητας 2,6 εκατ. dwt υπό ναυπήγηση, με αποτέλεσμα συνολικά έναν στόλο 82 πλοίων και ελάχιστα συμβασιοποιημένα έσοδα 4 δισ. δολαρίων. Αυτά τα εξασφαλισμένα συμβόλαια αναμένεται να παρέχουν ορατότητα ταμειακών ροών, προκειμένου η εταιρεία να συνεχίσει να υποστηρίζει τη συνεχή διανομή μερισμάτων προς τους μετόχους μας».
Την ίδια ώρα, το μέσο ισοδύναμο χρονοναύλωσης (TCE) ανά πλοίο ανά ημέρα, σε επίπεδο έτους το 2024, ήταν στα 32,550 δολάρια και το ποσοστό κάλυψης του στόλου στο 92,5%. Το προσαρμοσμένο EBITDA (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) ανήλθε στα 400 εκατ. δολάρια εξαιτίας κυρίως του μεγάλου αριθμού δεξαμενισμών σε πλοία της εταιρείας.
H αγορά
Στο outlook της εταιρείας για τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στο υπάρχον περιβάλλον, το οποίο -σύμφωνα με την TEN- χαρακτηρίζεται ευνοϊκό, ενώ οι προοπτικές για την αγορά δεξαμενόπλοιων φαίνονται ελπιδοφόρες για το εγγύς μέλλον.
Σε ό,τι αφορά τα διάφορα γεωπολιτικά γεγονότα σε όλο τον κόσμο, η εισηγμένη αναφέρει πως δεν πρόκειται να επηρεάσουν -τουλάχιστον άμεσα- την ισχυρή αγορά των τελευταίων ετών. «Η ισχυρή αγορά μεταφοράς πετρελαίου δεν αναμένεται να διαλυθεί σύντομα, αλλά θα παραμείνει ζωντανή για να παρέχει υποστήριξη τόσο στις τιμές ναύλωσης όσο και στις αξίες των περιουσιακών στοιχείων».
Σε αυτό το ευνοϊκό περιβάλλον, όπως τονίζεται, η TEN συνεχίζει να υιοθετεί την πελατοκεντρική πολιτική της για ναυπήγηση πλοίων με στόχο τις μακροπρόθεσμες ανάγκες των πελατών της, στοχεύοντας στις αυξημένες ευκαιρίες ανάπτυξης στους διάφορους τομείς που δραστηριοποιείται. «Επιπλέον, και εκμεταλλευόμενη τις ακόμα υγιείς τιμές περιουσιακών στοιχείων, η διοίκηση της εταιρείας διερευνά την εκποίηση ορισμένων από τα δεξαμενόπλοια πρώτης γενιάς της για να δημιουργήσει χώρο για νέα, πιο φιλικά προς το περιβάλλον τόσο στο συμβατικό όσο και στο εξειδικευμένο μέτωπο δεξαμενόπλοιων», υπογραμμίζεται.
«Χτίζει» εννέα DP2 Suezmax Shuttle Tankers
Στην έκθεση γίνεται ιδιαίτερη αναφορά και στη νέα επένδυση των εννέα δεξαμενόπλοιων DP2 Suezmax Shuttle Tankers, ένα deal που καθιστά την Tsakos Energy Navigation σε έναν από τους μεγαλύτερους ανεξάρτητους διαχειριστές shuttle tankers.
Οι παραδόσεις έχουν προγραμματιστεί για το 2027 και το 2028 και η TEN θα κατασκευάσει τα πλοία στα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries Co. Ltd. στη Νότια Κορέα, ενώ το κόστος της ναυπήγησης θα φτάσει το 1,3 δισ. δολάρια, ενώ τα έσοδα που θα προκύψουν θα προσεγγίσουν τα 2 δισ. δολάρια.
Τέλος, η εταιρεία γνωστοποιεί ότι ολοκληρώθηκε στις 26 Μαρτίου 2025 η πώληση ενός δεξαμενόπλοιου suezmax (κατασκευής 2009), η οποία μετά την πληρωμή του ανεξόφλητου χρέους θα δημιουργήσει ρευστότητα περίπου 30 εκατ. δολαρίων και κέρδη περίπου 2,5 εκατ. δολ., τα οποία θα καταγραφούν στα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου του 2025.
Ο διαφοροποιημένος ενεργειακός στόλος της TEN αποτελείται επί του παρόντος από 83 πλοία, συμπεριλαμβανομένων 12 δεξαμενόπλοιων DP2, δύο εφοδιασμένων με scrubber πλοία suezmax, δύο δεξαμενόπλοια προϊόντων MR και πέντε δεξαμενόπλοια LR1 με scrubbers που είναι υπό ναυπήγηση. Η συνολική χωρητικότητα φτάνει τα 10,1 εκατ. dwt.
Μέρισμα
Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά τη διανομή μερίσματος 0,60 δολ. ανά μετοχή τον Ιούλιο του 2024 και 0,90 δολ. ανά μετοχή τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους, το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας αποφάσισε να διανείμει εκ νέου μέρισμα ύψους 0,60 δολ. ανά μετοχή τον Ιούλιο του 2025.
Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση, από την εισαγωγή της Tsakos Energy Navigation στον NYSE διατηρείται μια αδιάλειπτη διανομή μερίσματος τόσο για τις κοινές μετοχές όσο και για τις προνομιούχες (preferred shares), συνολικού ύψους 895 εκατ. δολαρίων.