Skip to main content

Σταδιακή πτώση του ελληνικού νηολογίου

Alexandros Michailidis / SOOC

Απαισιόδοξα τα στοιχεία που έδωσε η ΕΛΣΤΑΤ και το Committee του Λονδίνου για τον Ιανουάριο του 2025

Πτωτική εξακολουθεί να είναι η πορεία του ελληνικού νηολογίου, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ). Στην έρευνά της για τον Ιανουάριο του 2025, η Στατιστική Αρχή μετράει μόλις 378 πλοία μεγάλης χωρητικότητας άνω των 30.000 κοχ (ποντοπόρα πλοία) και συνολικής χωρητικότητας 32,27 εκατ. κοχ. Τον ίδιο μήνα του 2024 η δύναμη του υπό ελληνική σημαία στόλου ανερχόταν σε 390 πλοία, 33,03 εκατ. κοχ.

Άνω των 30.000 κοχ

Ωστόσο, η δύναμη του ελληνικού στόλου για πλοία άνω των 30.000 κοχ τον Ιανουάριο του 2025 παρέμεινε σε σταθερά επίπεδα σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2024, κατά τον οποίο το ελληνικό νηολόγιο μετρούσε επίσης 378 πλοία και 32,2 εκατ. κοχ χωρητικότητας.

Ανάλογη είναι η εικόνα και στα πλοία με χωρητικότητα από 20.000 μέχρι 30.000 κοχ. Στο τέλος του Ιανουαρίου του 2025 αριθμούσε 53 πλοία χωρητικότητας 1,39 εκατ. κοχ έναντι 57 πλοίων και 1,5 εκατ. κοχ έναν χρόνο πριν. Ωστόσο σε αυτήν την κατηγορία η ελληνική σημαία καταγράφει οριακή αύξηση, αφού τον Δεκέμβριο του 2024 μετρούσε 52 πλοία και 1,36 εκατ. κοχ. Ανά κατηγορία πλοίων, τα δεξαμενόπλοια τον Ιανουάριο του 2025 έφτασαν τα 409 με 24,64 εκατ. κοχ χωρητικότητα, ενώ έναν χρόνο πριν ήταν 416 με τη χωρητικότητά τους να φτάνει τα 24,91 εκατ. κοχ.

Ωστόσο, παρέμεινε σχεδόν στα ίδια επίπεδα σε όρους χωρητικότητας σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2024, όταν και μετρούσε 409 πλοία με 24,6 εκατ. κοχ. Όσον αφορά τα φορτηγά πλοία, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που μετράει τα πλοία από 100 κοχ και άνω, στο τέλος Ιανουαρίου έφτασαν τα 355, με χωρητικότητα 9,59 εκατ. κοχ. Ήταν κατά τρία λιγότερα σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2024, όταν και είχαν καταμετρηθεί 358 πλοία χωρητικότητας 10,17 εκατ. κοχ.

Εντούτοις, σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2024 καταγράφεται οριακή άνοδος, αφού το ελληνικό νηολόγιο στο τέλος του 2024 μετρούσε 353 φορτηγά πλοία (9,6 εκατ. κοχ).

Η γενική εικόνα

Συνολικά η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου σε αριθμό πλοίων τον μήνα Ιανουάριο 2025, σε σύγκριση με την αντίστοιχη του Ιανουαρίου 2024, παρουσίασε αύξηση κατά 1%. Η αύξηση αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στα μικρά σκάφη και πλοία από 100 μέχρι 500 κοχ, τα οποία έφτασαν στο τέλος Ιανουαρίου τα 903, με συνολική χωρητικότητα τα 221.472 κοχ.

Τον Ιανουάριο του 2024 ήταν κατά 28 λιγότερα (875). Όσον αφορά την ολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου (πλοία 100 κοχ και άνω), παρουσίασε μείωση κατά 2,3% τον Ιανουάριο 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη χωρητικότητα τον ίδιο μήνα πέρσι, κατά τον οποίο μετρούσε 36.446.052 κοχ, ενώ φέτος έκλεισε με 35.599.749 κοχ, κυρίως λόγω της μείωσης των μεγάλων ποντοπόρων πλοίων. Σημειώνεται ότι ανάλογη είναι και η εικόνα από την ετήσια έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee). Σύμφωνα με τα στοιχεία του Μαρτίου του 2025, το ελληνικό νηολόγιο βρίσκεται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά κάτω από τα 500 πλοία.

Επισημαίνεται ότι η συγκεκριμένη έρευνα μετράει τα πλοία σε όρους gt και άνω των 1.000 gt. Μάλιστα, μέχρι τώρα στον μήνα που διανύουμε κατέγραψε νέο ιστορικό χαμηλό, με μόλις 480 πλοία από 496 τα προηγούμενα δύο χρόνια. Είναι η πρώτη φορά που η ελληνική σημαία για πλοία άνω των 1.000 gt βρίσκεται κάτω από τα 500 πλοία.

Επίσης, σημειώθηκε ελαφρά μείωση όσον αφορά τα dwt και gt, με τα στοιχεία να ανέρχονται πλέον σε 29.551.538 gt και 48.717.807 dwt, σε αντίθεση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους που ήταν 30.759.394 gt και 51.694.269 dwt.

Οι ευρωπαϊκές σημαίες

Την ίδια στιγμή ο ελληνόκτητος στόλος αυξάνει την παρουσία του σε άλλες ευρωπαϊκές σημαίες. Ο συνολικός αριθμός των πλοίων που είναι νηολογημένα υπό σημαίες της Ε.Ε. ανέρχεται σε 1.414, που αντιστοιχεί στο 33,5% του συνόλου. Ο αριθμός αυτός είναι αυξημένος σε σύγκριση με τον περσινό των 1.278 πλοίων, ο οποίος αντιπροσώπευε το 30,3% του ελληνικών συμφερόντων στόλου.