Εντείνονται οι προσπάθειες των ναυτασφαλιστών να προσαρμοστούν στις προϋποθέσεις που θέτει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός ΙΜΟ για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας έως το 2050, παρέχοντας πληροφορίες βάσει δεδομένων και υποστηρίζοντας βιώσιμες ναυτιλιακές πρακτικές.
Η Hellenic Hull Management (HMA), μια εξέχουσα εταιρεία διαχείρισης ναυτασφαλίσεων, με αφορμή τη δημοσιοποίηση της τρίτης ετήσιας έκθεσης των Αρχών Poseidon, επισημαίνει ότι η επίτευξη των στόχων για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τον άνθρακα αποτελεί μακροπρόθεσμη προσπάθεια και χρειάζεται ακόμα σημαντική δουλειά να γίνει.
Τονίζει ότι στο πλαίσιο των δεσμεύσεων οι ναυτασφαλιστές συνεχίζουν να μετρούν ενεργά και να γνωστοποιούν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στους ασφαλισμένους στόλους.
Παρέχουν επίσης κρίσιμες πληροφορίες σε γάστρα και μηχανήματα, επιτρέποντας να αξιολογηθούν και να βαθμολογηθούν με μεγαλύτερη ακρίβεια τα πλοία για την κλιματική ευθυγράμμιση.
«Παρά την παγκόσμια αναταραχή και τις γεωπολιτικές εντάσεις, οι ασφαλιστές ναυτιλιακών συμβολαίων δεν πρέπει να χάσουν την προσοχή τους προς την επίτευξη ενός καλύτερου μέλλοντος, μέσω μιας περιβαλλοντικά βιώσιμης ναυτιλίας. Η δέσμευσή μας στις Αρχές Poseidon για τις θαλάσσιες ασφαλίσεις παραμένει ακλόνητη, εξασφαλίζοντας ένα βιώσιμο μέλλον» τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Hull Management (HMA), Ηλίας Τσακίρης.
Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ο ελληνόκτητος στόλος είναι ο μεγαλύτερος παγκοσμίως που λειτουργεί με εναλλακτικά καύσιμα αλλά και με εγκαταστάσεις καθαρισμού οξειδίων του θείου (SOX scrubber-fiteed fleet).Το 43% των ελληνόκτητων πλοίων παγκοσμίως είναι εξοπλισμένο με νέες τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας, έναντι 39% του παγκόσμιου στόλου.
Σημειώνεται ότι οι Αρχές Poseidon είναι ένα παγκόσμιο πλαίσιο που επιτρέπει στους ασφαλιστές να ενσωματώσουν περιβαλλοντικούς, κοινωνικούς και διακυβερνητικούς (ESG) παράγοντες στις ναυτιλιακές ασφαλιστικές πρακτικές τους και να υποστηρίζουν την απαλλαγή του ναυτιλιακού τομέα από τις ανθρακούχες εκπομπές, ευθυγραμμίζοντας τις ασφαλιστικές αποφάσεις με τους στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα.
Σημειώνεται ότι από τον Ιούνιο του 2024 οι βαθμολογίες κλιματικής ευθυγράμμισης των στόλων μπορούν να παραχθούν με τη χρήση εκτιμήσεων που βασίζονται σε μια μοντελοποιημένη διαδρομή δεδομένων.
Η προσέγγιση αυτή βελτιώνει την υποβολή εκθέσεων με την αποτελεσματική συλλογή δεδομένων για το κλίμα σε ολόκληρο το χαρτοφυλάκιο της HMΑ, και κατά συνέπεια την αποτελεσματικότητα και μείωση του διοικητικού φόρτου τόσο για τους υπογράφοντες όσο και για τους πελάτες τους.
Ενώ ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός ΙΜΟ δεν απαιτεί από τους ασφαλιστές θαλάσσιων μεταφορών να υποβάλλουν εκθέσεις σχετικά με τον κλιματικό αντίκτυπο των χαρτοφυλακίων τους, ο ασφαλιστικός τομέας διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Η παρακολούθηση των εκπομπών γίνεται συνήθης πρακτική στις ναυτασφαλίσεις, ενισχύοντας τις εσωτερικές πρακτικές βιωσιμότητας και συμβάλλοντας στη μείωση των παγκόσμιων ναυτιλιακών εκπομπών.
Φέτος, εννέα υπογράφοντες, που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 25% του συνολικού νεκρού βάρους του παγκόσμιου στόλου εντός του πεδίου αναφοράς, υπολόγισαν βαθμολογίες κλιματικής ευθυγράμμισης χρησιμοποιώντας δεδομένα πλοίων από το 2023.
Αρχές Poseidon: Πώς υποστηρίζει τη μετάβαση η ναυτασφάλιση
Ιστορικά, οι Αρχές Poseidon για τις θαλάσσιες ασφάλειες γνωστοποιούσαν δύο βαθμολογίες ευθυγράμμισης με το κλίμα. Η μία χρησιμοποιούσε μια πορεία ευθυγραμμισμένη με την αρχική στρατηγική του IMO για τα αέρια του θερμοκηπίου, η οποία ζητούσε τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% έως το 2050, ενώ η άλλη χρησιμοποιούσε μια πορεία που έλαβε μέτρα για την ευθυγράμμιση με τη Συμφωνία του Παρισιού για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050 (ή πορεία 100%).
Αυτές έχουν πλέον αντικατασταθεί με δύο νέες, που αντιπροσωπεύουν τα δύο ενδεικτικά σημεία ελέγχου του ΙΜΟ του 2023 για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, κατά 20% (επιδίωξη 30%) το 2030 και κατά 70% (επιδίωξη 80%) το 2040 στην πορεία προς την επίτευξη του καθαρού μηδενισμού έως το 2050.
«Οι ναυτασφαλιστές διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην υποστήριξη της μετάβασης της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας του ΙΜΟ στο “καθαρό μηδέν”» δήλωσε η Patrizia Kern-Ferretti, πρόεδρος του Poseidon Principles for Marine Insurance.
«Μέσω των γνώσεων που βασίζονται σε δεδομένα και της εμπειρογνωμοσύνης των ασφαλιστών, βοηθάμε τους πλοιοκτήτες να πλοηγηθούν στην πορεία προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον, ενισχύοντας παράλληλα τη δέσμευση του κλάδου για υπεύθυνη ανάληψη κινδύνων» επισημαίνει η ίδια.