Skip to main content

Στο επίκεντρο οι υποδομές κρουαζιέρας

Ο κ. Τζιτζικώστας αναγνώρισε τη σημασία της κρουαζιέρας, ενώ εξέφρασε την προθυμία του να συνδράμει

Για τη δραστηριότητα και τη σημασία της κρουαζιέρας στη χώρα μας και για το θέμα της ανάπτυξης των λιμενικών υποδομών ενημέρωσε η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) τον Ευρωπαίο επίτροπο Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολο Τζιτζικώστα.

Στη συνάντηση επισημάνθηκαν τα οικονομικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες από την ανάπτυξη του home porting, με παράλληλη αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, ενώ επισημάνθηκε η ανάγκη για παροχές ηλεκτροδότησης κρουαζιερόπλοιων στους ελληνικούς λιμένες, που θα συνδράμουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, ιδιαίτερα αυτών που ζουν περιμετρικά των λιμένων.

Σύμφωνα με ΕΕΚΦΝ, ο Ευρωπαίος επίτροπος εξέφρασε το ενδιαφέρον του για τα θέματα που αφορούν την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και κυρίως για τη δραστηριότητα που αναπτύσσεται στους ευρωπαϊκούς λιμένες και ιδιαίτερα της Ανατολικής Μεσογείου.

Ο κ. Τζιτζικώστας αναγνώρισε τη σημασία της κρουαζιέρας, ενώ εξέφρασε την προθυμία του να συνδράμει, όπου αυτό είναι δυνατόν, για την ανάπτυξη του κλάδου και για συνεχή επικοινωνία με τους φορείς της κρουαζιέρας.

Συμφωνία στη Μάλτα

Στο μεταξύ, την πρώτη συμφωνία για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας από την ακτή υπέγραψαν η κυβέρνηση της Μάλτας και η Carnival Corporation, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας στον κόσμο. Πρόκειται για την πρώτη σημαντική συμφωνία λιμένα κράτους στη Μεσόγειο, καθώς η Ε.Ε. έχει θέσει φιλόδοξους στόχους για την απεξάρτηση των ευρωπαϊκών λιμένων από τον άνθρακα στο πλαίσιο των ευρύτερων πρωτοβουλιών Green Deal και Fit for 55.

Μεταξύ των βασικών μέτρων περιλαμβάνεται ο κανονισμός για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων (AFIR) που θα πρέπει να δημιουργηθούν στους μεγάλους λιμένες της Ε.Ε. προκειμένου να μπορούν να παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια από την ξηρά για τα επιβατηγά πλοία και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έως το 2030. Κάτι τέτοιο θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών άνθρακα, επιτρέποντας στα πλοία να απενεργοποιούν τις μηχανές τους κατά τον ελλιμενισμό τους.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση των δύο πλευρών, η συμφωνία επιβεβαιώνει τη δέσμευση της Μάλτας για ένα βιώσιμο οικονομικό μέλλον και υπογράφηκε από την Carnival UK & P&O Cruises εκ μέρους όλων των εμπορικών σημάτων της Carnival Corp.

Σημειώνεται ότι από τον Μάρτιο του 2025 η Μάλτα έχει θέσει σε εφαρμογή υποδομές ηλεκτροδότησης ξηράς σε πέντε θέσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων στο Μεγάλο Λιμάνι της Βαλέτας, επιτρέποντας στα ελλιμενισμένα κρουαζιερόπλοια να συνδεθούν με το ηλεκτρικό δίκτυο του νησιού.

Ο πρωθυπουργός της Μάλτας Robert Abela τόνισε τη σημασία της πρωτοβουλίας Shore Power που θα μεταμορφώσει τη θαλάσσια υποδομή της Μάλτας, επιτρέποντας στα κρουαζιερόπλοια να μειώσουν το αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα, αντλώντας ενέργεια από το δίκτυο κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο λιμάνι.

«Θέλουμε να δείξουμε στον κόσμο ότι ένα μικρό νησιωτικό κράτος όπως η Μάλτα μπορεί να πρωτοστατήσει στις βιώσιμες ναυτιλιακές πρακτικές», δήλωσε ο ίδιος.

Σημείωσε επίσης ότι τα κρουαζιερόπλοια συνεισφέρουν περίπου 88 εκατ. ευρώ ετησίως στην οικονομία της Μάλτας, με σχεδόν 40 εκατ. ευρώ να παράγονται άμεσα από τους επιβάτες κατά τη διάρκεια των επισκέψεών τους.

«Όταν τα πλοία ελλιμενίζονται και συνδέονται με το ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας, μειώνουμε δραστικά τη ρύπανση του περιβάλλοντος, δημιουργώντας θετικό αντίκτυπο στις κοινότητες και τις πόλεις γύρω από το λιμάνι. Είμαστε υπερήφανοι που εφαρμόζουμε αυτή τη στροφή πέντε χρόνια νωρίτερα από τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης» δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δημοσίων Έργων Chris Bonett.

Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη λειτουργική εγκατάσταση ηλεκτροδότησης ξηράς στη Μεσόγειο εγκαινιάστηκε στην πρωτεύουσα της Μάλτας, Βαλέτα, τον Ιούλιο του περασμένου έτους.

Τότε, αποκαλύφθηκε ότι το τοπικό δίκτυο ηλεκτροδότησης της Βαλέτας παρείχε επισήμως ηλεκτρική ενέργεια για όλες τις εργασίες του MSC World Europa, ενός κρουαζιερόπλοιου που κινείται με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και ανήκει στην MSC Cruises, σηματοδοτώντας την έναρξη ενός «νέου κεφαλαίου» για τον ναυτιλιακό τομέα της Μάλτας.