Την εκτίμηση ότι ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει τη στήριξη για να περάσει κάποια από τα αμφιλεγόμενα τέλη σε πλοία που συνδέονται με την Κίνα και καταπλέουν σε αμερικανικά λιμάνια, εξέφρασε ο επικεφαλής της Simpson Spence & Young (SSY), Roar Adland.
Την ίδια ώρα η αναμενόμενη λήψη απόφασης για αμερικανικά τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής, πιθανότατα στις αρχές Απριλίου, προκαλεί νευρικότητα στην αμερικανική αγορά και ιδιαίτερα στη γεωργία, καθώς ήδη έχει «φρενάρει» τη διαθεσιμότητα των πλοίων για τις ΗΠΑ.
Οι κινεζικές γιάρδες
Μιλώντας σε εκδήλωση φόρουμ της ναυτιλιακής επιθεώρησης του TradeWinds στη Σαγκάη, ο επικεφαλής της κορυφαίας παγκόσμιας ναυλομεσιτικής εταιρείας SSY, Roar Adland, είπε ότι η πολιτική προστατευτισμού του Τραμπ δεν θα έχει νόημα όσον αφορά την εκθρόνιση της Κίνας ως της πρώτης ναυπηγικής χώρας στον κόσμο ή την ενίσχυση της θέσης των ΗΠΑ στον συγκεκριμένο χώρο. Πρόσθεσε ότι η κινεζική ναυπηγική ικανότητα είναι 200 φορές μεγαλύτερη από εκείνη των ΗΠΑ, ενώ μπορούν να «χτίζονται» στις κινεζικές ναυπηγικές γιάρδες πλοία στο ένα τέταρτο του κόστους.
Ο Adland είπε ότι αυτή τη στιγμή οι Κινέζοι ναυπηγοί έχουν μερίδιο περίπου 70% του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών, ενισχυμένο από μια ισχυρή πορεία τα τελευταία τρία χρόνια, ενώ η βραχυπρόθεσμη ικανότητα για τα νούμερο δύο και τρία ναυπηγικά έθνη στον κόσμο, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία, για κάλυψη της ζήτησης δεν θα είναι εφικτή επί της παρούσης Ταυτόχρονα σημείωσε ότι το Πεκίνο έχει πολλά εργαλεία για να απαντήσει στις ΗΠΑ, εάν το επιθυμεί.
Δεν βρίσκουν πλοία
Ο Αμερικανός πρόεδρος έχει ζητήσει να συνταχθεί εκτελεστικό διάταγμα που θα βασίζεται σε πρόταση του αντιπροσώπου Εμπορίου των ΗΠΑ για την επιβολή τελών ύψους έως και 1,5 εκατ. δολαρίων σε πλοία κινεζικής κατασκευής.
Ήδη η κίνηση αυτή προκαλεί διόγκωση των αμερικανικών αποθεμάτων άνθρακα και υποδαυλίζει την αβεβαιότητα στην ταλαιπωρημένη γεωργική αγορά των ΗΠΑ, καθώς οι εξαγωγείς αγωνίζονται να βρουν πλοία για να στείλουν προϊόντα στο εξωτερικό.
Εν όψει της λήψης απόφασης για λιμενικά τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής η διαθεσιμότητα των πλοίων που απαιτούνται για τη διακίνηση γεωργικών, ενεργειακών, εξορυκτικών, κατασκευαστικών και βιομηχανικών αγαθών σε διεθνείς αγοραστές είναι ελάχιστη. Όπως αναφέρει το Ρόιτερ, οι πλοιοκτήτες έχουν ήδη αρνηθεί να παράσχουν προσφορές για μελλοντικές μεταφορές άνθρακα και άλλων προϊόντων από τις ΗΠΑ, λόγω των προτεινόμενων τελών της USTR, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Xcoal Energy & Resources, Ernie Thrasher, σε επιστολή προς τον υπουργό Εμπορίου των ΗΠΑ, Howard Lutnick, με ημερομηνία 12 Μαρτίου. Αλλά και στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να υπάρξουν σοβαρές συνέπειες από τις επιπλέον αμερικανικές χρε ώσεις. Ο πρόεδρος του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Συμβουλίου και διευθύνων σύμβουλος της MSC, Soren Toft, μιλώντας στο CNBC στο πρόσφατο συνέδριο TPM στο Long Beach της Καλιφόρνια είπε ότι «θα πρέπει να αναθεωρήσουμε το δίκτυό μας και να αποσύρουμε την κάλυψή μας, είτε να προσθέσου με αυτό το κόστος επιπλέον. Και τελικά ο καταναλωτής θα πρέπει να πληρώσει».
Κινεζικά αντίποινα στις εισαγωγές μετά τους δασμούς
Η αναλύτρια της SSY για την αγορά χύδην ξηρού φορτίου, Cara Hatton, αναφέρει ότι η αύξηση των αμερικανικών δασμών έχει ήδη οδηγήσει σε κινεζικά αντίποινα για τις εισαγωγές, συμπεριλαμβανομένης της γεωργίας. Κλειδί για την αγορά χύδην ξηρού φορτίου είναι οι εισφορές 15% για το σιτάρι και το καλαμπόκι, αλλά και 10% για τον καρπό του σόργου και τη σόγια που άρχισαν στις 10 Μαρτίου.
Εξάλλου ο σημαντικότερος αντίκτυπος αφορά τα αμερικανικά φασόλια σόγιας, με την Κίνα στην κινεζική ζήτηση, οι όγκοι των να εισάγει 22,1 εκατ. τόνους από τις ΗΠΑ πέρυσι. Στον προηγούμενο εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας, το 2018, οι συνολικές εισαγωγές σόγιας της Κίνας δέχθηκαν πλήγμα. Με περιορισμένους εισαγωγείς που μπορούν να ανταποκριθούν ΗΠΑ πιθανότατα θα δυσκολευτούν να βρουν αγοραστή, καθώς η Κίνα συνήθως λαμβάνει περισσότερο από το ήμισυ των αμερικανικών εξαγωγών. Το αμερικανικό καλαμπόκι μπορεί επίσης σύντομα να έχει λιγότερες αγορές με τους διαφαινόμενους δασμούς στο Μεξικό και το ενδεχόμενο αντιποίνων από τη χώρα αυτή. Το Μεξικό εισάγει το 40% των αμερικανικών εξαγωγών καλαμποκιού, με 12,6 εκατ. τόνους να μεταφέρονται σιδηροδρομικώς πέρυσι.