Ξεκινούν οι κρουαζιέρες στη Σαντορίνη, αφού κοινή υπουργική απόφαση δίνει το δικαίωμα κατάπλων κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Απάντηση στο ερώτημα της βιομηχανίας, αν τελικά θα επιτραπούν οι κρουαζιέρες σε έναν από τους τοπ προορισμούς παγκοσμίως, λόγω της συνεχόμενης σεισμικής δραστηριότητας στην περιοχή το προηγούμενο διάστημα, έδωσαν τα συναρμόδια υπουργεία.
Σύμφωνα με την απόφαση, οι κατάπλοι των κρουαζιερόπλοιων θα συνεχίσουν να γίνονται σε ναυτοδέτες, μόνο ανοικτά του λιμανιού του Αθηνιού, και σε συγκεκριμένες ώρες, ώστε να μην επηρεάζονται τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια.
Μάλιστα, σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχει η «Ν», πρώτη η Celestyal αναμένεται να αρχίσει τον «χορό» των κρουαζιέρων και στη Σαντορίνη. Με βάση τον προγραμματισμό των αφιξοαναχωρήσεων του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, από την ερχόμενη εβδομάδα έχει προγραμματιστεί να αφιχθούν στο νησί τουλάχιστον 5 κρουαζιερόπλοια με συνολικά 6.000 επιβάτες και άλλα 35 κρουαζιερόπλοια τον Απρίλιο. Το πρώτο κρουαζιερόπλοιο που θα προσεγγίσει τη Σαντορίνη την ερχόμενη εβδομάδα και συγκεκριμένα την Κυριακή 23 Μαρτίου είναι της εταιρείας Celestyal με 1.200 επιβάτες.
Για το θέμα της Σαντορίνης ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), Γιώργος Κουμπενάς, στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης της Ένωσης επεσήμανε: «Η κατάσταση στη Σαντορίνη και τα γειτονικά νησιά των Κυκλάδων, με τις προ εβδομάδων σεισμικές δονήσεις, είναι γεγονός ότι προκάλεσε την ανησυχία στους κατοίκους και στους επισκέπτες – τουρίστες. Για την κρουαζιέρα και τους λιμένες αποβίβασης, κυρίως το παλιό λιμάνι, όπου και ο σταθμός του τελεφερίκ, είμαστε σε επικοινωνία με όλους τους αρμόδιους φορείς, προκειμένου για την πορεία εξυπηρέτησης των κρουαζιερόπλοιων».
Παράλληλα, με βασικό στόχο την επίλυση όσο το δυνατό περισσότερων θεμάτων που απασχολούν τον κλάδο της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, θα κινηθεί και το 2025 η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ). Όπως επεσήμανε ο πρόεδρος της: «Εν προκειμένω, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πλοίων αλλά και των διαχειριστριών εταιρειών, σύμφωνα πάντα με τις εξελίξεις της εποχής, λαμβάνοντας υπόψη αυτά που συμβαίνουν με την κλιματική αλλαγή – κρίση, τις εξελίξεις σε περιοχές που υπάρχει σήμερα εμπόλεμη κατάσταση, την τεχνολογική ανάπτυξη και αυτά που επιβάλλει η ελεύθερη αγορά στον διεθνή στίβο».
Νέο ελληνικό ρεκόρ το 2024
Το έτος 2024 ήταν μια νέα χρονιά-σταθμός για την κρουαζιέρα στη χώρα μας, ξεπερνώντας ακόμη και το προηγούμενο ιστορικό υψηλό του 2023 στις συνολικές αφίξεις επισκεπτών στα 48 ελληνικά λιμάνια-προορισμούς που δέχθηκαν κρουαζιερόπλοια.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας (ΕΛΙΜΕ), οι συνολικές αφίξεις πλοίων ανήλθαν σε 5.490 και ο αριθμός των επισκεπτών σε 7.927.709, καταγράφοντας επιπλέον 260 αφίξεις πλοίων και 924.559 επιπλέον επισκέπτες έναντι του 2023.
Αντίστοιχα, σε ποσοστιαία βάση το 2024 έναντι του 2023 είχαμε αύξηση 5% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και αύξηση 13,2% στον αριθμό των επιβατών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το προηγούμενο ιστορικό ρεκόρ αφίξεων σημειώθηκε το 2023 με 5.230 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 7.003.150 επιβάτες.
Η διαφορά των ποσοστιαίων μεταβολών μεταξύ πλοίων και επιβατών για τα έτη 2024, 2023 δείχνει ότι η χώρα μας παραμένει ισχυρός ελκυστικός προορισμός για την αγορά της κρουαζιέρας και χάρη στις προσπάθειες των εταιρειών, των λιμανιών, των υπουργείων, τη συνεργασία των τοπικών κοινωνιών αλλά και όλης της αγοράς παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη, η οποία όπως δείχνουν οι προκρατήσεις θα συνεχιστεί και για την επόμενη χρονιά.
Πρωτοπόρος σε σχέση με τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας αναδεικνύεται για μια ακόμη χρονιά ο Πειραιάς με 1.730.000 περίπου επιβάτες και ακολουθούν η Σαντορίνη με 1.345.837, η Μύκονος με 1.293.051 και στη συνέχεια η Κέρκυρα, το Ηράκλειο, η Ρόδος, και το Κατάκολο.
Οι πρώτοι
Αναφορικά με τις προσεγγίσεις πλοίων, ο Πειραιάς βρίσκεται στην πρώτη θέση με 810 προσεγγίσεις, ακολουθεί η Μύκονος με 768, η Σαντορίνη με 750 και στη συνέχεια η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Ηράκλειο, και η Πάτμος.
Τα περισσότερα λιμάνια παρουσίασαν σημαντικές αυξήσεις επιβατών έναντι του 2023 με πρωτοπόρο στην κατάταξη σε απόλυτους αριθμούς τον Πειραιά με 230.000 (+15,33%) και ακολούθως τη Μύκονο με 100.229 (+8,40%), τα Χανιά με 62.202 (+29%), τη Σαντορίνη με 46.869 (+4%) και το Κατάκολο με 10.168 (+5%).
Ένα επίσης σημαντικό στοιχείο για τη χρονιά που πέρασε για την αγορά κρουαζιέρας είναι η επιλογή των ελληνικών λιμανιών για homeporting.
Όπως είναι αναμενόμενο, το λιμάνι του Πειραιά πρωτοστατεί στο homeporting με 635 αφίξεις και 1.110.000 επιβάτες που ξεκίνησαν και τελείωσαν το ταξίδι τους στον Πειραιά. Ακολουθεί το λιμάνι της Κέρκυρας με 54 αφίξεις και 196.057 επιβάτες, το Ηράκλειο με 36 αφίξεις και 135.559 επιβάτες, το Λαύριο με 102 αφίξεις και 132.135 επιβάτες, και η Θεσσαλονίκη με 30 αφίξεις και 18.285 επιβάτες.
Για το 2025, παρά τα ιστορικά ρεκόρ των προηγούμενων ετών, αναμένεται μια σημαντική αύξηση των αφίξεων πλοίων και επιβατών, που όπως δείχνουν τα μέχρι σήμερα στοιχεία θα ξεπεράσει το 10%.
Διαβάστε ακόμη
Η Σαντορίνη, η κρουαζιέρα και ο υπερτουρισμός – Ο Θ. Κόντες στο Naftemporiki TV